Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

samuelb

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om samuelb

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, hur funkar det att fiska i en sådan här fin båt. För mig är fiske viktigt men båten måste också vara en bra familjebåt. Dynorna antar jag att man lätt lägger i ruffen. Går det bra att skölja rent eller kommer det att lukta fisk? Samuel
  2. Tycker precis som robert99, den borde inte tagit skada... hade i sär motorn, där var rost och ärg. Gjorde rent under rinnande vatten med tandborste och tandpetare efter torkning oljade jag in grejerna, nu funkar den. Hade lite meck med en vit liten plastbit som kopplar motor till pump. Den hade fallit åt sidan.
  3. Hej, måste tyvärr lyfta den här tråden igen... Tilten har dött. För de som inte orkar läsa hela tråden så kan jag summera den med att jag har en motor som har badat. Tilten har låtit lite slö från och till men nu klickar relät utan att motorn går. Jag har tittat på sprängskiss på boat.net men ser inte vad som är motor eller pump. Är det så enkelt att motorn bara sitter med fyra skruv? Tror ni att det räcker att göra rent eller måste jag byta motor? Är det något annat man skall tänka på?
  4. Slutrapport, (hoppas jag) Nu äntligen verkar det som om motor är ok. Det stora felet var troligtvis Styrboxen och laddningsrelät men det fanns också saltkristaller i ångseparatorn, kontakterna har isblästrats och fettats in med ett ledande fett. Batterikontakterna var av typen snabbspännare, om dessa har glappat kan det ha orsakat felet på laddningsrelät varför de har bytts till fastskruvade. Svänghjul med magneter samt spolarna under har gjorts rent och fettats i. Jag kan varmt rekommendera Tifomarin som har hjälpt mig men jag vill också tacka alla på forumet som kommit med tänkvärda inlägg. Samuel
  5. Man har på verkstaden sett att motorn gick bättre om de provkörde med annan styrbox. Dock gick det inte att varva mer än 2000varv eftersom låsspärren inte fanns till hands. Om jag förstått det rätt är det gnistan som fallerar på två cylindrar när den går dåligt.
  6. Hej! Efter en närmare titt på kontakter och framför allt styrkortet så måste det vara så att motorn har badat:-( Styrkortet är helt grönt... Har försökt att tvätta rent styrkortet, först med vatten för att få bort salt och sedan med isopropanol för att få bort smuts men det blev inte bra. Nytt styrkort kostar 10 000kr på YC. Någon som vet var man handlar sådana delar, priset är ca hälften på boats.net? Har någon handlat från boats.net, fungerar det bra? Blir det krångel med moms? Om man byter styrboxen och inte kopplar in startspärren, kommer motorn då att fungerar utan den? Det är tydligen så att styrbox och startspärr behöver giftas ihop genom att trycka på knapparna på ett speciellt sätt första gången man startar men jag hade helst skippat det. Kan jag få hjälp att konterolla att jag valt rätt artikelnummer. Min motor är en 2010 med Typ/ serienummer:F60CET/ 6C5 L 1042259 är detta rätt http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-6C5-8591A-32-00.html Samuel
  7. Säkringarna är hela. Ringde och talade med Tifomarin, de verkar ha den känsla man önskar av en reparatör. Enligt Tifo händer det då och då att de fixar motorer som YC inte klarat av. Lämnar in motorn i morgon men återkommer med rapport när den är klar.
  8. Jag har använt de här medlen som både är rengörande och skall förbättrar kontakten: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-791-05&toc=0&q=8079105 https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-802-31&toc=19046&name=kontaktoljestift_dispenser_5_ml,_eml_micro_dispense Jag har fått goda rekommendationer på dessa produkter men jag vet inte att man har användt dom på båtmotorer. Har jag tänkt fel?
  9. Hej, jag har nu gått över och gjortrent med pensel och oxidlösande spray för kontakter efter den rengörning har kontakterna fått kontakt olja. Detta har jag gjort på alla kontakter utom några få som verkade vara byggda så att den inte skulle gå att ta i sär. Jag gjorde också rent kontakter till de två kablagen som gick in i något som såg ut som en styrbox. När jag gått över nästan alla kablage upptäckte jag att jag glömt att koppla bort batteriet. När jag nu skall prova motorn startar den inte alls. Det kommer ingen gnista (nödstoppskabeln är i men det tjuter inte om man prövar att starta utan). Efter provkörning sist hade jag låst motorn med fjärrkontrollen. Har jag gjort något dumt?
  10. Jag har inte sett några felkoder i varvräknarinstrumetet. Man kan genom att trycka på ett speciellt sätt på instrumentet få fram felkoder, gjorde detta i sommras men fick inte fram något fel. Yamaha menar att de har gjort så gott de kan, de har talat med Yamahas support... vad skall jag säga... det är klart att man tycker att det är både bedrövlig och ledsamt. Innan jag hämntade ut den och betalade frågade jag om de hade provkört vilket de bekräftade att de hade gjort... Vem i Göteborgsregionen skall man vända sig till? I morgon tänkte jag i alla fall svänga om Elfa och köpa ett medel som tar bort oxid från kontakter samt vasselin. Med en långhårig pensel och trycklyft skall jag sedan tvätta alla kontakter och med en spruta fylla dessa med vasselin. När jag jobbade på Saab Ericsson space (Heter Ruag i dag) tvättade vi kretskort med pensel med långa strån, det tog tid men blev bra. Någon som har synpunkter på det? Därefter kontrollera att det ligger 5volt på orange ledare. Räcker det att mäta med vanlig multimeter eller är det ev. rippel man vill mäta så så att man måste använda ett orcilloskop?
  11. Yamaha center har ingen vattentank för provkörning, kan det vara orsaken till att de inte kan hitta felet? Var på motorn kan man kontrollmäta 5volten? Om jag på land varvar mortorn uppträder felet runt 5000varv men värdet på varvräknaren flukturera kanska mycket. Är det ett tecken på att 5volten inte är stabil?
  12. Hej! Bytte tändstift och bränslefilter, monterade ett förfilter (10u tror jag att det var, från Yamaha C) Men den gick inte bättre och lämnar den därför till Yamaha C i Gbg för att de skall kunna göra mätningar enligt Jarbs beskrivning. De byter ett filter till ångseparatorn och gjorde rent spridarna, kostade 6500kr... Felet finns kvar. Lämnar in motorn igen, de provkör i havet och konstaterar att felet finns men när de mäter med sina instrument hittar de inga fel. Svänghjulet är rostigt och många kontakter har ärgat, känns som om det kan vara glappkontakt så som A705 föreslog? Motorn är inte gammal, 4år. Inte skall väl kontakter på en Yamaha ärga på så kort tid? Kan den ha varit unter vattnet (jag köpte motorn begagnad)? Hur åtgärdar man ärgade kontakter så att dessa sedan väntas hålla i 15år? Om motorn har varit under vattnet, skall man då göra något mer?
  13. Gick idag igenom de kablar jag kunde hitta för att kontrollera att ingen satt löst eller var dåligt jordad. Upptäcker att en tändkabel satt löst. Trycker den på plats och åker ut, trots att det egentligen blåste för mycket, gissa om jag blev förvånad när motorn fortfarande gick dåligt. (troligtvis har väl kabeln haft kontakt hela tiden) När jag gjorde service sist hade motorn bara gott 12 timmar därför bytte jag inte stift och bränsle filter. Det var kanske dumt? Tänkte byta detta, om den inte blir bra med det lämnar jag den till Yamaha center i Göteborg. Jag antar att de är bäst på att hantera en YDS? Eller är det någon som har bättre erfarenhet av någon annan? Har gjort några upptäckter vilket kanske har samband med problemet, ibland går det inte att tilt ner motorn med knappen på motorn. Och i början av säsongen vet jag att en summer ljöd om motorn var uppfälld eller om växeln var i när man slog på tändningen. Denna varning hörs inte nu.
  14. Hej! Kontaktade Yamaha, garantitiden gick ut i maj... Men vad jag förstod mellan raderna kan det lösa sig om det är ett fabrikationsfel, det är stort. Men är felet pga dåligt bränsle gäller inte garantin (Givet vis) Jag köpte den här motorn när den var 2år, den hade då gått 12timmar. Jag har i år kört ytterligare ca 35 timmar. De första 20timmarna i sommar har den gått som den skall. Var ute och provkörde idag. Började enligt jarbs rekommendation att tömma och kontrollera förfilter och ångseparatorn, det såg inte ut att vara något skräp där. Drog ut och kontrollerade och satte i kontakter vid styrbox och koppling i motor till styrbox samt säkringar. Tyvärr gick inte motorn bättre. Jag tror som du jarb att det är något av de felen du räknar upp. Viss mekvana har jag samtidigt som jag har stor respekt för servicetekniker och det kunnandet som finns. Finns det något enkelt standardfel som man kan kontrollera eller är det så att det finns så många troliga felkällor så man behöver koppla upp motorn och mäta sig fram till felet? Är det rimligt att det kan bli sådana beläggningar att den går dåligt på bara några år, den gick ju bra i början av säsongen eller är det mer troligt att det är en givare som trillskas. Kontrollerade värmen, den går dåligt ett tag även när den är varm. Vad kan tänkas hända i motorn som gör att den går bättre en stund efter att den har rätt temperatur?
  15. Hej, jag har en Yamaha F60 från 2010. När jag åker ut (ca 10min) hackar motorn över 5000 varv. Men på väg hem går den som den skall. Det går inte att pumpa blåsan hård. Blåsan är inte heller hård när motorn går bra. Lossar jag slangen från motor kan man pumpa blåsan hård. Jag har prövat att byta slang och tank. Är det någon som vet vad detta kan bero på?
×
×
  • Skapa nytt...