Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

oakie

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    68
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om oakie

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är en klar fördel att sätta tillbaka kablarna i rätt ordning. Nu fungerar den fint! Orsaken var dåliga tändkablar och riktigt sunkigt fördelarlock i kombination. Tack för hjälpen!
  2. Då har jag bytt tändstift, tändspolen, tändkablar, fördelarlock och rotor. Nu startar inte motorn alls. När den går runt på startmotorn får jag en del avgassmällar (rejäl låga). Vad tycker ni är nästa steg?
  3. Jag har en Mercruiser 3.0 LX med EST-tändning. Alltså "electronic spark timing". Det verkar med andra ord vara ett brytarlöst system. Finns det något enkelt sätt att kontrollera tändspolens funktion. Kan man göra det med en vanlig multimeter från Biltema?
  4. Jag bytte tändstift nu på morgonen men det resulterade bara i att jag nu får ganska ordentliga knallar när jag gasar på. Måste vara tändningen som sagt. Men var börjar jag felsöka?
  5. Första åkturen i år så fungerade allt utmärkt. Vi tog en sväng på 1,5 timme och allt var frid och fröjd. Nästa dag däremot så börjar motorn att hacka lite försiktigt på WOT och sedan blir det mer och mer hackande. Det är precis som att motorn misständer vid belastning. Samtidigt som detta sker så börjar varvräknare att balla ur och fladdrar över hela skalan. Varvräknaren får ju sin signal från tändspolen på Mercruiser 3.0. Är det relaterat? Tacksam för förslag!
  6. Tackar för svaren och testar boatlife!
  7. Gott nytt år på er alla! Jag tänkte börja året med att renovera motorn på en projektbåt som jag köpte för något år sedan. Det är en Sea Ray 268 med en MCM 454 Mag och ett Alpha drev (trot eller ej). Alpha drevet känns lite svagt så det planerar jag att byta mot ett Bravo One för att tåla lite mer vridmoment. Nu till motorn. Jag tänkte att jag skulle montera ner motorn och lämna in blocket för omborrning. Det jag nu funderar på är att sätta i ett stroker kit som skulle resultera i en 496 motor. Är det någon här på forumet som har erfarnhet av detta eller känner till en motorrenoverare i Uppsala/Stockholm som är duktig på att renovera och bygga marina motorer? Jag tänkte försöka mig på all montering själv men det är bra någon som kan ge råd angående vilka delar som behövs.
  8. Det tog ca 5-6 veckor för motorn att nå Göteborg. Transporten från USA till Göteborg gick på 500 dollar. Momsen blev ca 16000 och tullen ca 2600 kr. Transport från Göteborg ordnade jag sjäv.
  9. Jag ahr importerat en Mercruiser 383 från Michigan Motorz. Det var inga som helst problem med tullen. Jag fick en faktura på moms och tull. Det var allt.
  10. Måste och måste... Orsaken att jag använder trimplanen är för att rätta upp båten i sidled. Alltså som ett alternativ till att be folk flytta sig i båten. Ren bekvämlighet med andra ord.
  11. Tack för alla svar! Jag har Lenco trimplan och de är monterade precis som beskrivs i tråden, dvs med en liten lutning uppåt när de är helt uppfällda. Jag kanske skall förtydliga att jag inte märker av någon ökad förbrukning när de är uppfällda utan bara när de är aktiva. För att komplicera frågan ytterligare kan jag lägga till att jag även har funktionen Autoglide dvs de sköts automatiskt av en dator. Jag kan dock koppla ur den funktionen och köra manuellt. Automatiken trycker ner fören lite onödigt mycket men det är en kalibreringsfråga antar jag.
  12. Jag har kört min första sommar med trimplan på min Sea Ray. Min erfarnhet den här sommaren har varit att det går åt ca 15% mer bränsle när jag kör med trimplan än när jag kör utan. Stämmer detta med er erfarenhet?
  13. Tack! Jag såg tråden på The Hull Truth igår och uppdaterade till 4.1. Tyvärr verkar det inte göra någon skillnad... Jag skall testa att göra en fabriksåterställning för att se om det hjälper.
  14. oakie

    GFS 10 problem

    Jag har en Garmin GFS 10 kopplad till min 720. Den fungerar fint och visar flödet per timme och distans. Den är även kopplad till bränslemätaren och visar hur mycket bränsle som finns kvar men här börjar problemen. Den kan visa hur många liter som är kvar i tanken. Jag antar att den räknar baklänges från maxkapacitet. Detta fungerar utmärkt tills jag startar om motorn. Då börjar den räkna ner från full tank igen. Någon som känner igen felet?
  15. Japp, 280 dollar plus frakt. Minns inte vad frakten var men det var inte många kronor. Beställde på deras hemsida http://www.nolandeng.com/
×
×
  • Skapa nytt...