vfhc1984
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm vfhc1984
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tackar! Nu lyser SOLID ON när motorn är igång. Jag bytte startbatteriet med ett av mina nyare. Laddade upp båda mina nya AGM batterier, ena hade värdet 13,1 och det andra 12,9 i viloläge. Förhoppningsvis kanske detta kommer att fungera igen.
-
När man skriver med en telefon kan det bli lite tokigt. "Lila" skulle ha varit lilla kabeln, den som är jordad = liten röd kabel. Den skall till minus, jag är dock osäker på om den skall kopplas till start eller förbrukningsbatteriet. Övriga 2 kablar skall till batteriernas pluspoler. Det är i övrigt ett gäng kablar från andra delar av båten som är kopplade till minuspolen på förbrukningsbatteriet, vilket är i sin ordning.
-
Noterade att jag skrev fel. Jag har en kabel kopplad till start plus och en kabel kopplad till förbrukning plus. Skall jag koppla grund (lila kabeln) till start minus? Jag fick en rekommendation från Blue Sea att komplettera med ett relä enligt bild nedan. Är det ett relä som grundkabeln går via? Rekommendation på ett sådant relä? Stort tack för alla svar hittills
-
Nej, det lyser inte SOLID ON när motorn är igång. Den blinkar var 15 sekund. Lyser dock SOLID ON när jag laddar. M-ACR är kopplad enligt nedan: Svart kabel till start plus (korrekt) Blå kabel till förbrukning minus (korrekt) Liten röd kabel till förbrukning minus (osäker)
-
vfhc1984 började följa Problem med AGM batteri som drar ur
-
Har ett startbatteri som förmodligen är från 2011, Optima Blue Top 55 ah och ett likadant för förbrukning, men helt nytt (kopplades in för 10 dagar sedan) De är sammankopplade med en "automatic charging relay", Blue Sea M-acr (som jag inte riktigt vet vad den gör). Elen är urkopplad, men en kolmonoxidmätare är kopplad på förbrukningsbatteriet (belastningen skall vara obefintlig för denna) Efter ca 10 dagar har förbrukningsbatteriet sjunkit till 10,7. Förra året bytte jag originalet gällande förbrukningsbatteriet och köpte ett nytt batteri (då originalet tömdes under 10 v). Då detta batteri betedde sig på samma sätt, dvs sjunker kraftigt så bestämde jag mig för att köpa ett helt nytt igen. Tyvärr har alla dessa 3 batterier betett sig på samma sätt. Jag har en kraftfull batteriladdare som har räddat mitt batteri från förra året och även mitt nya. Om jag kopplar ur kolmonoxidmätaren så sjunker förbrukningsbatteriet till ca 12,3 på ca en vecka. Startbatteriet ligger stadigt på 12,7. Kan det vara så att startbatteriet är problemet och att automatic charging relay automatiskt försöker hålla startbatteriet i form? Är lösningen att ersätta startbatteriet med mitt batteri från 2019?
-
Jag är 1,88 cm och tycker att ruffen är bra. Det är också bra höjd, dvs det går att sitta och byta om i hytten till skillnad mot många andra DC's där det kan vara väldigt låg takhöjd. Dynorna är hårda i hytten, rekommenderar att ni köper ett par skumgummimadrasser från typ Jysk eller dylikt och skär till dem - då blir det mjuk och schysst i hytten. Jag föredrar dock att ligga på madrassen på durken (egentid med Netflix samtidigt som det är mer luftigt än att ligga i en varm hytt).
-
Jag kan inflika med att rekommendera att köpa en lyxigare variant av uppblåsbar madrass (80 cm) som ni lägger på durken (från soffan mot hytten). Soffan bak är alldeles för kort för att vara bekväm att sova i. En vuxen och två barn kan ligga i hytten och en vuxen på madrassen på durken. Ett barn skulle också kunna ligga i soffan (samtidigt som madrassen på golvet får plats). Nyare DC's är oftast inte designade att kunna lägga en madrass på durken, dvs det är stolar eller kök som är i vägen. Jag har en 23 DC S-line (vilket erbjuder ankarspel som standard, verkligen en rekommendation + bättre tygklädsel och kapell). Teakdurk är att rekommendera då Ryds har äkta teak till skillnad mot nyare DC's som vanligtvis har teaklaminat. Från årsmodell 2011 kommer dessa båtar med förlängd badbrygga. Detta är också en rekommendation. Utan denna förlängning kan badbryggan kännas liten. Eventuella problem Du skall känna efter hur teakluckorna på badbryggan mår, mina är genomruttna efter bara 5 säsonger (=3 600 SEK för 2 st). De har försett dessa med plast på baksidan, men på något sätt läcker vatten in och samlas bakom teaken. Ryds har haft lite problem med tyget till stolar/soffan, det blir lätt solblekt (detta gäller det tyg som finns i S-Line). Detta går att ordna med att lämna in dessa för färgning (jag hade 2 stolar som var helt ljusgråa efter 3 säsonger). Jag har sett flertalet annonser på Blocket som har haft samma problem. I övrigt är det en fungerande båt, bra i sjön, dock kan 220 hk motorn kännas lite slö. Förbrukningen är ganska hög, jag ligger på ca 1,8 l/d familj + packning för en övernattning (runt 22-24 knop med 3 200 varv). Ensam i båten kanske jag kan komma ned till ca 1,6 l/d. Det är definitivt ett bra köp då båten är rymlig och innehåller allt som behövs för ett par övernattningar. Om du hittar en S-Line så är det bara att slå till
-
Gammalt inlägg, men då det är en vanlig båt kanske det finns fler som har samma problem. Jag hade samma problem med min Ryds 23 DC, dvs vattensamling under motorn. Det visade sig vara regnvatten som har läckt in från skarven på badbryggen där själva motorluckan öppnas upp. Det är viktigt att det är rent runt skarven annars rinner inte vattnet bort (istället rinner vattnet ned bakom motorn). Efter att ha rengjort skarven rinner inget vatten in i motorutrymmet.
-
Tackar, då behåller jag den några år till.
-
Jag har en Uttern S64 från 2006 ( uttagen 2007). Motorn är en Mercruiser 4,3 MPI (220 hk) som har gått 150 timmar i Östersjön (sötvattenskyld). Servad årligen av varv som är specialister på Mercruiser, jag har under åren betalat för byte av saker som jag inte kan stava till. Jag har tummen mitt i handen och är dels rädd för fel, men likaså en eventuell extra värdeminskning som beror på att motorn anses vara gammal När är det dags att köpa ny/nyare båt?
-
Varvet hittade tyvärr inga konstigheter med propellern och likaså kunde de inte återskapa felet. Jag tog också en tur där jag hårdkörde båten = inga problem, den gick som en klocka - förbrukning & prestanda var bra igen. Jag kunde inte heller få båten att börja dra till vänster. Extremt irriterande.....
-
Tack för alla svar. Jag skall lämna in den på varvet nu på måndag. Det är ett Alpha One drev med 3-bladig stålpropeller Drar åt vänster = ratten snurrar åt vänster vid marschfart, om jag inte skulle hålla emot så skulle jag förmodligen åka i cirklar. Inbromsning = 23 knop till 0 knop utan att lägga i backen, från växel till neutral snabbt med andra ord. Drevet med propellern monterad har alltid förvarats inomhus på vintern Båten har använts lite varje säsong
-
Uttern s64 Mercruiser 4.3l 220 hk (150 timmar, varvsskött) Smartcraft Under säsong 2011-2012 upplevde jag att båten drog orimligt mycket, ca 30-40 % mer än tidigare 2 säsonger. Likaså var toppfarten några knop sämre. Denna säsongs 3 båtturer var förbrukning, acceleration och toppfart tillbaka till säsongerna innan 2011, äntligen trodde jag.... Idag Efter en hastig inbromsning började båten bete sig konstigt. Motorn varvade orimligt högt vid gaspådrag, förbrukningen fördubblades enligt smartcraften, accelerationen blev värdelös (kändes som att den bara drog in luft) och båten drog kraftigt åt vänster vid marschfart. Propellern är inte skadad, jag experimenterade även med att höja o sänka drevet. Vad kan vara fel?
-
Här är en bild på behandlad fördurk (med Polytrol) och obehandlade sidor
- 15 svar
-
- 1
-
Jag har en Uttern S64 med teaklaminat som har blivit solblekt, dvs mjölkig hinna. Jag har försökt med allt och äntligen hittat lösningen - POLYTROL från Owatrol. Detta finns inte i Sverige, köpte det via Ebay från en tysk firma. Titta på Youtube, medlet används i södra Europa för att t ex få tillbaka färgen på solblekta stötfångare m.m.