Gå till innehåll
lördag 16 november 2024

johanvarmdo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om johanvarmdo

  • Placering
    Kadett
  1. Var nere igen idag på morgonen och kollade vilo volten. Då visar den idag 12.9V. Jag körde motorn Max 10 min igår för att tanka på. Samt verifierade att inget kopplat direkt till batt bank. Förstår inte hur det kan vara så om man man skall tro på volt tabellen att 12.36V är 50%? Kanske var batteri laddaren som gjort ett dåligt jobb innan. ( model billig biltema) Skall hålla koll på detta. Någon som har lite info om detta? Mvh Johan
  2. Rättelse : idag tisdag kväll! Dvs ca 2 dygn och redan 12,3 volt?
  3. Hej och tack för alla svar! Jag slog till på 2st AGM batterier på 95ah. Var super nogrann och märkte upp allt innan. Dock verkar något dra tjuvström. I söndags hade jag 12,7 volt i banken och idag onsdag kväll bara 12,3volt. Skall inte gå då båda huvud brytarna var av. Hur kan man enklast felsöka detta? Eller är det inget att oroa sig för?
  4. Jag har idag 2 förbruknings batterier på en huvud brytare och 1 start batteri på en annan brytare. Har inte haft båten så länge men skall enligt säljaren vara 2 separata system. Dock skulle jag vilja köpa nya förbruknings batterier då de verkar trötta och är av olika märken och typ. Det som gör mig lite förvirrad är att från start batteriet går det sladd från minus till första förbruknings batteriet och även det andra. Vad betyder det? Att om båda ström brytarna är på laddas allt? Nästa fråga är vågar man köpa 2st nya batterier av samma märke när även start batteriet på något vis är inkopplat då jag läst att man ej helst skall blanda? Dock verkar start i bra skick. Sen undrar jag också om man kan köpa mer amp timmar än de som sitter i eller behöver man ändra säkring eller dyl för detta? Hade hoppats kunna klämma in 2x100amph till förbrukning . Osäker på vad det är idag exakt men det är ett längre och ett kortare batteri. All info mottages med stor glädje Med vänlig hälsning, Johan
  5. Underbart! Testade som ni sa med lite gas och pumpa lite vid tändning. Så hoppa den igång direkt. Passade på att byta impeller med, samt motor fläkten går enbart när motor är igång. Trodde den gick på batteriet? Stort tack -Johan
  6. Oj vad snabbt man fick svar här Tusen tack för infon och ger mig direkt något att gå på. Önskar det kunde bli morgon så man kan ner till båten igen och testa Återkommer med hur det går:) Startgas i nödfall kanske är bra och ha med? Hur fungerar en sådan av var sprutar man den på en Aq140:a? Något annat man bör tänka på i sådant läge? Johan
  7. Hej! Har precis blivit ägare till en Flipper 700 med aq140a/280. Livet kunde inte vara bättre tills jag försökte starta motorn och den blev sur direkt? Förstår att det är viss teknik då det inte finns choke? Vad bör man tänka på. Kanske en pinsam fråga men hittar ingen info om detta och vill inte dra slut batteriet direkt:) En fråga till till alla båt proffs här är att motor rums fläkten verkar ha lagt av. Förstår att det är viktig. Men hur fel söker man enklast. Har inte tummen mitt i hand men har ingen erfarenhet av bil/båt motor (4takt) Ps: Innan köp var jag med säljaren vid provkörning så allt skall fungera och verkar vara i fint skick. -Johan
×
×
  • Skapa nytt...