Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025

publisher

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om publisher

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej, Efter att ha haft samma motor i snart 20 år. varav de sista 15åren längst in i garaget köpte jag nu en liten styrpulpet för att ha som komplement till den större båten jag har. Lite förvånad var jag allt när motorn som vanligt startade på tredje försöket... MEN jag fick inget kylvatten i skvallerstrålen. Så ett impellerbyte stod på schemat. Efter att ha smidigt bytt impeller skruvade jag ihop allt, men ingen kylning. Plockade isär det hela igen och upptäckte att ett par vingar till gamla impellern hade gömt sig i kylgångarna. testade kanalerna i toppen med att koppla vattenslangen direkt på röret och det flöt fint. PROBLEMET uppstår nu, i all iver att få ut alla rester av gamla impellern vänder jag upp och ner på underhuset och den lilla aluminiumbit som sitter på växelföraren ramlar av. Har ingen mental bild av hur den satt, ringde lokala båtmecken som förklarade att jag kunde lägga i backen på reglaget vrida föraren till backen låg i underhuset och därefter sätta aluminiumdelen på plats (den skall låsa bygeln vid back). problemet med denna lösning är att jag bara har back oavsett reglageposition. Har tittat på riggen och växelföraren skalll bara flytta sig några mm vid positionsbyte. (vrider man på underhuset så snurrar den 350grader ca) Hur tusan hittar jag var normalläget är? har testat att vrida på drivaxeln och växelföraren (i underhuset) för att hitta växlarna, men den vägrar hoppa ur backen. Vad kan ha hänt??
  2. Hej Lasse, Lite sent svar, men jag äger samma båt sedan en tid tillbaka och är extremt nöjd med det mesta. Du kan gärna skicka privat meddelande till mig så kan jag svara på frågor
  3. Hej, Jag bumpar den här tråden. Har ett mycket liknande problem. Växlar funkar som de ska när motorn och drev är kalla. Har man gått några distans i march och kommer till hamn för tilläggning så inträffar följande 1. släpper gasen och puttrar, funkar prima 2. lägger i friläge, funkar prima 3. lägga i växel framåt igen, funkar inte bra alls - hoppar i efter 10sek - 1min juckande har frågat tiotalet personer och fått lika många svar.... blir inte klok. Min setup ser ut som följer MerCruiser 4,2L D-Tronic 250hk -00 Bravo 3 -00 Mercury 3000 Classic reglage -00
×
×
  • Skapa nytt...