Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

carlosterberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om carlosterberg

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Kan varmt rekommendera Ockelbo B16. Gammal båt visst men går bra i sjön och för de pengarna kan du nog få en med bra motor. Hade en från -70 med en 80 HK Yamaha tvåtaktare, gick säkert och bra i sjön. Sedan är de utmärkta fiskebåtar med mycket öppen "planlösning". Lycka till!
  2. Jag har en liknande båt (Nimbus 22 DC) med V8 från -89 dock motsvarande antal hk, 230 st. Båten gjorde förra säsongen 32 knop max. Till i år bytte jag till fräscha propellrar (de gamla var riktigt slitna) och bytte självpolerande bottenfärg mot hård. Toppar nu 39 knop. Marschade 23 förra säsongen på 3000 varv motsvarande fart i år ca 26 knop. Med andra ord så spelar propellrarnas kondition stor roll, bottenfärgens betydelse tror jag inte man ska överdriva. Ang förbrukning vid marschfart kan ju den bero på hur säljaren definierat marschfart. Min båt drar ca 1,3 l/nm vid 3000 rpm (23 knop, i år 26). Skulle jag dra på till säg 28-29 så sticker säkert förbrukningen rätt snabbt. Det är nog en ärlig säljare som inte drar till med önskesiffror. Dock tycker jag spontant att min gamla V8 med samma antal hästar vetkar ha lite väl bra prestanda jämfört med den där v6:an så kanske är det så att det är läge att undersöka propparnas skick/stigningar mm. Lycka till med båtköpet! Calle
  3. Ja det är en 5,0 liters V8. Jag ska kolla maxvarvet i helgen. Känns som det sliter hårt att köra max men detta kan vara inbillning. En virvel i tanken lär det ju bli i alla fall...
  4. Hej! Har en Nimbus 22 DC från -89 m AQ231 och 290DP. Sjösatte i går och allt funkar än :-) Satte dit nya, eller i alla fall tidigare oanvända, B5 proppar och båten gjorde 39 knop som mest på ca 4200 (tror jag att det var) varv/min vilket känns imponerande för en gammal båt men kanske inte en realistisk fart att cruisa i. Nu undrar jag vad som kan vara en bra marschfart/varvtal? Har inte fått varvräknaren att funka tidigare säsonger jag ägt båten utan jag har kört i ca 23-24 knop på ett varvtal som jag tyckt "låtit" bra men nu verkar den funka och i går gick det i ca 26 knop på 3000 varv/min. Några tips om bra hastighet för vettig förbrukning? Förra året snittade jag som sagt i ca 23-24 med en familj i båten och drog då ca 1,3-1,4 l/distans vilket ändå känns OK. //Calle
  5. Glömde säga att det är en AQ231 -89. 5 liters V8.
  6. Hej, vet att det skall vara ganska lätt att installera en flödesmätare på bränsleledningen och sedan koplla till plotter med NMEA2000. Jag har en Lowrance HDS-5 coh jag tror jag har koll på vilken typ av flödesmätare man skall ha. Så långt allt lungt. Men min bränsleledning är kopparrör. Hur göra med montering då? Det skulle ju förstås gå att kapa röret och sätta plastslang på vardera sida och sedan montera flödesmätare. Någon som har tips/erfarenhet av detta? Hade kännts enklare om det var plast hela vägen...
  7. Är det inte bara att lossa på växelhuset och dra neråt då växelväljaren är delad och i höjd med växelhuset sitter en hylsa som träs på under delen av växelväljaren. Detta skall man dock vara noga med att passa noga när det monteras tillbaka annars blir det svårt att växla, har själv missat på min Yamaha 80 HK, -91.
  8. Ok fanken vad ni kan om motorer! Det låter ju iofs bra om limporna oxå är sötvattenkylda. Önskar jag kunde en bråkdel av det ni verkar kunna...Skall väl försöka kolla igen på motorn och se om man kan se gt stansat där. Detta är jäkligt svårt.. finns andra objekt med orginalmotorer AQ200D eller AQ231 men i det första fallet är båten dyrare (och motorn ej sötvattenkyld. Hur illa är det? I och för sig helrenoverad) och i det andra i ett mer orginalskick dvs 23 år gammal motor som visserligen är servad som den skall men inga stora renoveringar är genomförda (limpor knän mm). Jag har som filosofi att om motorn ej är nyrenoverad och/eller i ett mkt bra skick vill jag ha åtminstone 60 000 kr i reserv för ev renovering för ett sådant objekt dvs det måste vara så mkt.billigare än motsvarande finbåt.. vad tros om det uppläggt?
  9. Tack för svar, båda två! Nej det gör väl inget att det inte är just VP. Men det som jag som novis på området tänker på är att det kanske blir lite mer komplicerat att hitta reservdelar till en motor modell hopplock. Tänker mig att det är lättare att utgå från en standardmotor när ngt går sönder (vilket man väl kan ge sig på att det gör förr eller senare..)
  10. Hej! Jag håller på att kolla på båt. Det kommer med stor sannolikhet att bli en Nimbus DC 21 eller 22. Kollade på en mkt fin 21:a igår där säljaren hävdar att det sitter en VP 271 i. MEN om man tittar på bilden så kan jag inte riktigt känna igen mig, ser inte ut som en VP... Jag är ingen hejare på motorer och undrar om det är ngn som känner igen denna, är det ett ihopplock av ngt? Tacksam för svar... Senast ändrad av carlosterberg | 16 maj 2012 | 13:49
×
×
  • Skapa nytt...