-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Mathed
-
Placering
Kadett
-
Precis som baufi säger så är det bogpropeller som du behöver, i aktern har du ju din riktiga propeller som är bra mycket kraftigare än en bogpropeller. Med rätt teknik kan du stryra akterns placering i sidled alldeles utmärkt med endast denna, med fullt roderutslag och en kraftig puff framåt får du till exempel nära nog aktern att röra sig rakt i sidled. Är du hyfsat skicklig behöver du inte bogpropeller förrän upp mot 40-50 fotare, men det kan så klart vara skönt att ha även vid mindre storlekar om man är få ombord. Läs den här för lite grundläggande tips: http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20080220/nyborjaren-7-bli-sakrare-pa-sjon
-
Det finns ju faktiskt hur mycket bra hamnar som helst på den Danska sidan, var mer specifikt är det du ska åka?
-
Det var som.. exakt samma har hänt mig, min står på 3:an när den är helt nertiltad, sen rör den sig mellan 3-5.. störigt är det iaf..
-
Jo att det finns billigare alternativ visste jag, dock så menade jag att det var väldigt prisvärt jämfört med de svenska listpriserna på samma propp..
-
Nu har Reliance proppen från Boats.net äntligen anlänt, slutnota blev: Propp + Frakt: 3689 Tullavgift: 52 Moms: 789 Postens avgift: 100 Summa: 4630 SEK - Dvs ca halva svenska Yamahapriset. Leveranstid blev ca 1,5 vecka, sjukt smidigt och väldigt prisvärt, på lördag blir det test på riktigt då det är dags för sjösättning.
-
Ytterliggare en bild på motorhöjd..
-
Motorn står i ett halvtiltat läge på vinterförvaringen så jag kan inte riktigt se hur högt den sitter, men den är iallafall i andra hålet uppifrån. Bifogar bild Jag tror även att jag kan ha hittat en fartbov i mitt fall, bottenmålningen var otroligt dålig, väldigt tjockt och ojämnt, så lördagen spenderades på rygg under båten med vattensandpapper.. Propellern var rätt Black Steel variant.
-
Jag har faktiskt lagt in en beställning på en Reliance 13 3/4 19 nu från boats.net, borde landa på ca 4500 efter moms och tull förutsatt att kronkursen inte faller ytterliggare mot dollarn. Sjuk skillnad jämfört med Yamahas svenska prislista som säger 8900 SEK. Ska bli väldigt intressant att testa..med lite tur kommer den innan sjösättningen om två veckor.. Tack för tipsen!
-
Runta årstaviken och liljeholmen är rännorna isfria, men det ligger fortfarande en hel del is i kanterna, men det har smällt undan rejält sista veckan..
-
På lördag är det äntligen dags att åka ut till båten och vårrusta, då ska jag passa på att kolla vilken propp det är jag har egentligen. Har en liten känsla att det kan vara den felaktiga då den är mest lik efter vad jag minns.. men vintern har ju varit lång så vi får se.. Om det är fel och byte är aktuellt har jag förstått att det finns bättre varianter än BS så som Turbo 1 och Reliance, men jag lyckades inte hitta någon återförsäljare på nätet i Sverige som säljer dem, några tips? Eller är det Yamaha Center för Reliance som gäller? //M
-
Hej, Jag har en 2007:a, samma kombination, bottenmålad, min gör också bara 39 knop, har fått upp den i 40 nån bra dag med medvind och lite bränsle i tanken... Däremot blev jag lite osäker på om min propeller ser likadan ut som din.. har för mig att min är lite mer stängd i slutet av bladen. Ska också kolla närmre på tipsen i denna tråden nu när det börjar bli dags för vårrustning..hoppas bara isen hinner släppa innan det är dags för sjösättning..
-
Har också precis installerat en GFS10 tillsammans med min 520S, gick väldigt smärtfritt, en del kopplande är det ju men när alla sladdar var på plats så hittade navigatorn brsänsleflödesmätaren direkt.
-
Har både hamn och körkapell. Sätter alltid på hamnkapellet när vi lämnar båten längre tider. Körkapellet behövs ju bara vid dåligt väder och då är vi sällan ute med båten. När vi köpte båten kollade vi på en båt som bara haft körkapell och det hade blivit rejält slitet. både till utseendet och att det inte satt så spännt som man vill ha det.
-
Om båten är märkt för Razlin så att den kan skiljas ut från övriga båtar så ska det vara lugnt, annars kan det bli tufft.
-
Snyggt tänkte precis ställa samma fråga, är också ny 64DC F150 ägare och lite missnöjd med BS proppellern.. Efter Jarbs input låter det ju som att ett byte till Turbo1 eller Reliance faktiskt är lönt att göra. Verkar ju vara en del som kör Ballistic också med väldigt bra toppfart, vad blir nackdelen med en sån? F.ö. synd att man inte kan samla alla 64DC trådar på ett snyggt sätt, nu är de ju lite luriga att hitta, men kul att det skrivs så mycket om dem..