Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst
Gäst

Yamarin i aluminium

Yamarin släpper en serie aluminumbåtar med målet att bli nummer två i Europa.

yamarin_cross_63br.jpg

YAMARIN CROSS 63 BR. Yamarin arbetar som teknikjätten Apple.

I stället för att vara snabb ut med en halvfärdig produkt väntar man tills

produkten är helt färdig. Här Yamarin Cross 63 BR. Foto: Paul Bogatir

 

yamarin_cross_61cc.jpg

YAMARIN CROSS 61 CC. Yamarin Cross 61 CC har en eller två knop

till godo mot sin plastsyster. ett av målen med Cross-serien är att

skapa snygga båtar och jämfört med andra aluminiumbåtar har de

lyckats mycket väl. Foto: Paul Bogatir

 

Yamarin släpper två modeller till försäljning i början av 2011. Yamarin Cross 63 BR och Yamarin Cross 61 CC - båda med motoralternativen 115 och 150 hästkrafter. Under 2011 kommer båtarna att visas på mässorna runt om i Norden och man kommer också att producera ytterligare modeller. Målet är tio olika modeller på tre skrov.

Invändigt har båtarna liknande layout som sina plastsystrar, men skroven är specialutvecklade och inte enkla formtagningar av plastvarianterna. Steglisterna är negativa och annorlunda placerade för att ge mer kursstabilitet, även slagen är större och inte lika vinklade.Vikten är i stort sett densamma, det som skiljer är 25 kilo till alubåtarnas fördel.

Yamarins numera pensionerade mästerkonstruktör, Tarmo Vuojärvi, är pappa till projektet och han har inte lagt energi på att ragga enkla poäng genom att skapa lätta skrov och jaga toppfart (som ligger på runt 45 knop för båda båtarna). I stället har han lagt mycket kraft på att förstärka båten för att minska ljudnivån i aluminiumskroven. Ljudet i sig är visserligen irriterande, men det har även en annan negativ sida. När plåtarna rör sig skapar rörelsen ett fenomen som kallas självhärdning.

Aluminiumbalkar och plåt självhärdar när de vikts ett antal gånger, metallen blir hårdare och spricker med tiden. Olika tjocklekar härdar olika snabbt, men ett av de bästa sätten att minska rörelsen är att bygga med stringers som inte flexar och att ha tjockare bottenplåt - här 3 mm i friborden och 5 mm under vattenlinjen. Konstruktionen är också anpassad för att kraften från vågorna ska fördelas över stora ytor.

Skrovets botten är hållfasthetsberäknad att klara 7 G akter om förarplatsen och fören klarar 1,5 G. Det är en ordentlig överdimensionering som borgar för lång livstid. Vi Båtägare har testat både Yamarin 61 CC och 63 BR i plast vid flera tillfällen och under lång tid, men utan möjligheten att jämföra båtarna sida vid sida är det svårt att exakt sätta fingret på skillnaderna mellan köregenskaperna hos aluminium och plast.

Tydligt är att aluminiumbåtarna varken har sämre köregenskaper eller mer skrovljud - snarare är de tystare är de vanliga båtarna. Och när det gäller Yamarin Cross 61 CC har båten fått en lugnare gång tack vare de nya steglisterna. Där plastbåten gärna vill bli instabil när motorn var högt uttrimmad och gick genom vågor, slutar Crossmodellen omgående dansa efter att man mött svallen. Yamarin själv hävdar att kursstabiliteten är klart förbättrad på båtarna, men det har vi ingen möjlighet att bekräfta eftersom vi inte hade någon plastbåt att jämföra med. Mer om det i ett ordentligare test i vår.

Nu finns tre tunga namn som ska dela på aluminiumkakan i Finland. Det är Buster, Yamarin och Silver. Drive, som lanserades i maj i år är fortfarande en liten spelare med runt sex registrerade båtar i Finland i år. Eftersom Yamarin siktar på andraplatsen i Europa är det Silver som kommer att få det tuffast. Buster är oerhört starkt och lär vara oantastligt ännu ett tag. Silver Boats har trogna kunder och gör uppskattade fiske- och fritidsbåtar, men de har ett mindre återförsäljarnät än Yamarin.

Yamarin kan också dra fördelar av att de innerlines som produceras till plastbåtarna används i aluminiumbåtarna med mindre utvecklingskostnad per såld båt som följd. Förutom den nordiska marknaden är aluminiumbåtar också populära i Ryssland och där har Silver tidigare lyckats väl. Yamarins högre pris, Cross kommer att vara cirka 15 procent dyrare än plastbåtarna, kan vara till nackdel på den marknaden.

 

yamarin_cross_63br__.jpg

YAMARIN 63 BR

Längd 6,25 m

Bredd 2,30 m

Vikt 880 kg

Bränsle 107 liter

Motor 115 - 150 hk

Fart 43

Pris okänt

Kontakt www.yamarin.fi

 

 

yamarin_cross_61cc_.jpg

 

YAMARIN 61 CC

Längd 6,25 m meter

Bredd 2,30 m meter

Vikt 780 kg

Bränsle 107 liter

Motor 115 - 150 hk

Fart 45 knop

Pris okänt

Kontakt www.yamarin.fi




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...