Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Gäst
Gäst

Volvo byter slangar

Segmoklubben har påtalat för Volvo Penta att det är problem med hydraulslangarna till styrningen på DPH-dreven.

- Slangarna spricker och bitar flagnar av. Det sker på slangar monterade på motorer som knappt är två år gamla. När oljan rinner ut försvinner styrförmågan, säger ordföranden Clarence Reuterswärd. I ett mejlsvar från Volvo Penta säger man att frågan har utretts och man har gått igenom samtliga reklamationer från 2009 där en styrslang var felorsaken. Volvo Penta provtryckte 20-30 slangar och inspekterade ytterligare drygt 100 slangar och upptäckte inga läckage.

- Vi kan i och för sig hålla med om att slangarna i flera fall inte är särskilt estetiskt tilltalande, svarade Volvo Pentas Cay Bärlund Segmoklubben. Nu har kvarnarna malt och Volvo Penta kommer att byta ut de skruttiga slangarna på DPH-dreven till samma slangar som sitter på höghastighetsdreven DPR. De nya slangarna finns på marknaden från vecka 24. För dig som är orolig över slangkvaliteten ger Lars Björk på Björnhammarvarvet följande råd.

- Titta noga på hydraulslangarna när båten står på land. Vi byter fula slangar i preventivt syfte på de båtar vi vinterförvarar.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...