Nya Delphia 24 är en renlärig racer som vill bli ny entypsklass. Men trots prestandastuket är det en utmärkt sommarstugebåtockså.
Delphia 24 One Design riktar sig till tävlingsseglare. Den är byggd i första hand för att bli en egen klass och den seglas också i entypstävlingar i bland annat Polen och Tyskland. I Sverige finns dock bara ett exemplar än så länge och man får hålla sig till lystävlingar. Designen är ganska tuff, och lystalet på 1,22 berättar att det är en snabb båt och det bekräftas också vid Båtnytts segling i vindar på 5-7 m/s.
Planar snabbtMed tre 80-kilosgubbar går den snabbt upp i planing och lyder fint rorsmans minsta vink. Men det behövs fler ombord om det blåser, konstruktören har tänkt fyra tunga eller fem lättare personer, men båten går fint att segla på två i måttliga vindar. Den är på jollevis känslig för trim och var besättningen sitter, men är följsam och lättseglad. Det är en rolig båt att segla med fin kontroll på alla bogar, i alla fall i de lätta vindar Båtnytt seglade i.
Den testade båten hade polyesterfiberförstärkta dacronsegel (enligt klassreglerna i Polen och Tyskland) som fungerade utmärkt, men självklart skulle prestandan bli bättre med mer avancerade segel. Sittbrunnen är rensad från allt som inte har med seglingen att göra och det ger gott om svängrum för besättningen vid segelsättning och snabba manövrer. Alla beslag sitter där de ska och det finns goda trimmöjligheter utan att det har överdrivits, kvaliteten verkar god, den är fint byggd.
Ingen övernattningStuvutrymmet i fören fungerar för utrustning och segel men går inte att sova i. Båten är ett mellanting mellan köl- och centerbordsbåt med ett centerbord som väger 275 kilo och som kan hissas upp med en specialställning, för att förenkla vid landtransporter.
Vem är då båten tänkt för? Tävlingseglare i första och andra hand. Men man kan också tänka sig att den skulle vara en utmärkt trailad dagseglare för den som snabbt vill kunna komma ut i skärgården, eller kanske som badbåt till det vattennära sommarstället. Att slöra i femton knop ju roligt även när det inte är tävling.
Med 45 kvadratmeter gennaker surfar den redan vid 6-7 m/s.
Bara det viktigaste finns. Men beslagen sitter där de ska.
Sittbrunnen är gjord för tävlingssegling, bara det viktigaste finns och det är ordentligt med svängrum.
Burkbanden är nödvändiga för att man ska få ut rumporna över kanten. Beslagen i aktern är för en lastbygel till
masten vid landtransporter.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu