I somras var det extrema väderförhållanden under inledningen av en av våra största och mest traditionsrika seglingstävlingar, Gotland Runt. Det var inte något väder som orsakade sjösjuka och skadade båtar denna gång. Tvärtom. Stiltje, bleke och total händelselöshet gjorde att det tog en hel eftermiddag att nå fram till första rundningsmärket Almagrundet. Plaskande och drivande på tvären i timme efter timme kan dock vara väl så tufft då spänningen är på topp och man byggt upp taktik och förväntningarna grusas. Men förutom startdagen blev seglingen en förutsägbar väderresa där den väderkunnige och rätt konservative seglaren lyckades bra.
Det blev även en mer rättvis segling än vad som är vanligt och de små båtarna fick en chans att tampas med elefanterna. Vanligaste Gotland Runt-väderleken, vill jag påstå, är en blåsig början där de stora reklampelarna far iväg och hinner i mål innan vindarna lägger av och porten stänger för de små. Nu fick alla sakta flyta ut ur en skärgård där den förväntade sjöbrisen fick kämpa mot en svag nordostlig gradientvind. Inom seglarkretsar menas med gradientvind den ledande vinden orsakad av de tryckskillnader som oftast finns. Sjöbrisen är de tillfälliga krafter som uppstår genom termisk påverkan. De stora temperaturskillnaderna som uppkommer då det på dagarna blir varmt in över land drar igång en termisk motor.
Studerades SMHI:s finupplösta vindmodell på Gotland Runts vädersajt fann man, strax norr om nästa sträcka ut till Salvorev, ett separat litet högtryck med knappast någon vind alls. Det var något som visade sig ge en viss fördel för de som höll sig nära raka spåret och slog på de små skiften som fanns och gärna hamnade något söder om en rak kompasskurs. Att segla på ostsidan av Gotland under dagen eller natten kräver olika taktik. Många har fastnat genom att gå för nära (innanför 2 M) under natten då kalluften från Gotland flyter ut en bit över havet och pressar gradientvinden upp ovan kalluftskiktet. Medan man dagtid, om sjöbrisen kommer igång, måste innanför samma avstånd för att få nytta av sjöbrisen. Nu var den ostnordostliga gradienten svag till måttlig, vilket inte är gynnsamt för sjöbrisen.
Exakt hur vädret såg ut är svårt att veta, men troligen kan det ha gett en fördel för de som gick långt ut och enbart i gradienten eller för de som vågade sig in på 3-4-meterskurvan där det varma Gotland gav termisk effekt. Som vanligt var mellanläget ogynnsamt, 2-3 M ut från Gotlands ostsida. Efterhand ökade gradienten något och vred höger mot ost eller sydost. Hur bojen utanför piren i Visby hämtas upp är som vanligt knivigt. Kommer man nattetid och gradienten är svag gäller det att gå rakt in och snabbt ut. Med en gradient kring ost kan nattens kalla och tunga luft få fart då den ramlar ner över klipporna norr om Visby. Några hundra meter ut över vattnet kan det då bli ett extra tryck i vinden. Effekten släpper dock ganska snart och då måste man ut från land innan det slår stopp helt. Dagtid och med en gradient kring ost brukar sjöbrisen norr om Visby gå igång ordentligt från västnordväst vridande mot nordnordväst. Det tycks den inte ha gjort denna gång, varken under tävlingens tredje eller fjärde dag. Jag är lite osäker på hur det såg ut just norr om Visby.
De som smet in mot Gotland söder om Visby drog i alla fall en nitlott för där blev sjöbrisen mellan Gotland och Karlsöarna komplicerad och oredig. Det blir den nästan alltid. Många har under åren stannat innanför Almagrundet på väg mot målgång och legat hela natten och sett Sandhamn glimma. Nattutsläckning av vinden nära land har fått placeringarna att rasa. Men i år lyckades många komma in natten mot tisdagen, under den åter svaga ostnordostliga gradienten. Det är som sagt inte alltid meteorologin är förutsägbar. Däremot var det på gränsen att sjöbris och gradient tog ut varann under onsdagen, mellan Almagrundet och mållinjen. De stora dragen stämmer oftast bra i en prognos, med andra ord huvudriktningarna i gradienten. Ett Gotland Runt vinns dock mest på detaljerna i det kust- och skärgårdsnära vädret. En meteorologi som ofta inte ens efteråt helt går att förklara. Den som är påläst i väderdetaljerna vinner dock stora fördelar i vilken seglingstävling som helst. Det är min övertygelse.
Text: Lage Larsson
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu