Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst
Gäst

Viktigaste prylen

Den som har flest prylar när den dör vinner, påstås det. Jag skulle vilja ändra det till: den som har bäst prylar lever längre. Inte i betydelsen dyrast, men bäst fungerande.

Jag skulle för all del inte tveka att hosta upp en rejäl slant om det gällde livet för mig eller mina nära och kära. Som för en bra flytväst. Den ska fungera inte bara 99 gånger av 100, den måste fungera VARJE gång!

Båtnytt fick sig en tankeställare när vi lämnade in en uppblåsbar flytväst på översyn hos ett proffs. Han hade mycket att berätta om hur illa båtägarna sköter om sina västar. Och vi fick lära oss den uppblåsbara västens svaga punkter. Cirka två procent av västarna som lämnas in fungerar inte; det vanligaste problemet är punktering på grund av felhantering.

Det finns även annat att tänka på, till exempel att fritidsvästar som blåses upp med bara en kolsyreflaska (till skillnad från västar för yrkestrafik, som har två flaskor) fungerar mycket sämre när det är kallt. Detta är inget som försäljarna trumpetar ut, eller om det ens står i manualen till västen. Vi har inte alla fall inte hittat den informationen.

Frågan som infinner sig är: Vet försäljarna om detta? Och om de inte gör det, varför finns inte den informationen från tillverkarna till oss vanliga konsumenter? Det blir lite som rysk roulette: om du plötsligt trillar i sjön en bitande kall novemberdag får du be till högre makter att detta är en av de gånger då flytvästen blåses upp ordentligt. Känns inte så bra, snarare som rena dödsfällan.

Uppblåsbara flytvästar är bra på många sätt, men kräver regelbunden översyn, säkrast är att lämna in den för service hos proffs en gång om året. Det kostar cirka 200 kronor (plus eventuella reservdelar) och är en billig livförsäkring.

Läs mer om hur du ska sköta om din uppblåsbara flytväst på sidorna 83-84i Båtnytt (nr 3 2011), denna utgåvas viktigaste artikel.

I vår prylspecial kan du också läsa om vårens hetaste tillbehör, en stor test av åttatumsplottrar, batteriskolan samt ett intressant porträtt av prylkungen Stefan Aronowitsch, Båtsveriges Uppfinnar-Jocke.

I detta fullmatade nummer får du dessutom tester av den temperamentsfulla Elan 350, den bekväma tuffingen Minor Offshore 28 samt den rymliga och sobra Jeanneau NC11. Självklart har vi de senaste nyheterna från mässorna i Göteborg och Düsseldorf. Samt ett fint färdmålsreportage från Tösse skärgård. Mycket att drömma om inför båtsäsongen alltså. 

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...