Vad betyder egentligen HO? Vi ställer tre Evinrude med likadant motorblock, 115, 115 High Output samt 130, mot varandra och avslöjar hur du sparar tusentals kronor på att välja rätt.
För 100 år sedan byggde norskfödde Ole Evenrudstuen, sedermera Ole Evinrude, sin första utombordare: en vattenkyld tvåtaktare på 1,5 hästar. Den visade vägen för hur utombordare skulle komma att se ut. I dag ägs Evinrude av kanadensiska BRP (Bombardier Recreational Products). Motorprogrammet består av utombordare som sträcker sig från 25 hästar upp till 300 varav 25, 30 och 130 hästar är nya för året och en ny 115 kommer nu 2010. Samtliga modeller är direktinsprutade tvåtaktare som klarar dagens miljökrav. Serien med sportigare varianter har beteckningen H.O. på kåpan. Det står för High Output, som vi fortsättningsvis kallar för HO, utan punkter.
Fem HO-modeller finns: 115, 150, 200, 225 och 250, där 115 och 250 är nya för i år. Vad som skiljer HO från de vanliga modellerna är svårt att veta, men av namnet att döma bor det fler kusar i stallet än vad kåpan visar. Och Evinrudes tekniker ger ett luddigt svar: - Skillnaden ligger i databoxen men det kan också vara annat. Eftersom jag inte blir vare sig klokare eller nöjd med det svaret så gör jag en ren och rak jämförelse. Vi tar en vanlig 115 E-tec och en 115 E-tec HO för att se hur mycket mer krut man kan förvänta sig av HO-varianten. Dessutom lägger vi till den nya 130 E-tec för att se hur nära 115 HO ligger i jämförelse. I den här artikeln tittar vi på tekniken och utsätter motorerna för en hel del praktiska tester för att få ett ordentligt svar.
Läs hela Staffan Westerlings artikel i Vi Båtägare nr 2 som finns i din butik nu!
Foto: Staffan Westerling
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu