Salongsbåtar är lika som bär i disponeringen. Konservativ hållning är bara förnamnet på varvens rädsla, men Nimbus har vågat med sin nya Coupé-serie.
Salongsbåten har varit grundbulten i Nimbusflottan sedan i början på 1980-talet då Nimbus 3000 sjösattes. Den damen har hållit i och sjunger på sista versen först nu. Den har fått ett antal ansiktslyft och implantat genom åren och hetat två-, tre- och fyrsiffrigt och försetts med namn som Coupé och Ultima. Just nu lystrar hon till Nimbus 320 Coupé och intar en plats på hedersläktaren i år eller nästa. Hon ersätts av Nimbus 335 Coupé, lillasyster till den som bröt den urgamla salongstrenden för ett par år sedan, Nimbus 365 Coupé. Vem som var pappa till uppbrottet vet jag inte, men det var djärvt av varvsledningen att våga, ty det är ett vågstycke att öppna upp ett gångbord på styrbordssidan, förskjuta salongen åt babord och ge skapelsen en asymmetrisk hållning, knappast vacker sett för- eller akterifrån. Men det är praktiskt och höjer säkerheten ombord till oanade höjder. Nimbus är inte först med hugga upp ett gångbord på ena sidan. Uttern prövade på för ett antal år sedan och döpte det till en halv walkaround, men fick kalla handen av båtfolket. Delta Powerboats har sjösatt ett antal modeller under namnet Sidewalk och fått gehör av marknaden. Men Nimbus har tänkt tanken fullt ut och gett föraren tillträde till gångbordet via en skjutdörr, och si, nu slipper han - ensam ombord - tjurrusa ut på akterdäck, fram på fördäck för att ta Nimbus vågspel emot bryggan. Att sätta säkerheten framför skönheten är klokt.
VAD FÅR SALONGEN offra för att ge gångbordet utrymme? Det kan handla om en dryg decimeter, knappast två eftersom ett skarndäck under alla förhållanden ska ha sin plats. Jag kan inte påstå att salongen ombord på Nimbus 335 mått illa av gångbordet. Allt som ska finnas har sin plats utan att trängas. Möbleringen bär Nimbus prägel. U-soffa om babord mitt emot pentryt. Förarstol om styrbord. Soffans främre U-stapel vänds med ett enkelt handgrepp framåt så att alla ombord kan se vad som händer föröver. Inte minst viktigt när sjön börjar röra på sig. Dörren ut till gångbord och akterdäck kunde gott komma från en kassaskåpstillverkare. I sovavdelningen under fördäck möter en enmanshall med trenne dörrar. Till skepparens gemak, till gästhytten och till toaletten. Ingenting fattas av komfort eller svängrum. Dusch på toa, naturligtvis. Akterdäcket är rejält tilltaget och möblerat med en soffa längs babordssidan. När Nimbus och Storebro slogs ihop för ett antal år sedan sattes Nimbus ledning vid rodret för att röja upp i Storebros olönsamma flotta. Jag och många med mig befarade att Storebros kvalitet skulle förfl ackas i jakten på effektivitet och lönsamhet - ner till Nimbus nivå, i och för sig inte kattskit, men trots allt ett nedköp. Så skedde inte. I stället har flödet vänt. Ombord på Nimbus 335 Coupé är Storebros infl uenser tydliga. Inte så konstigt eftersom inredningen tillverkas på Storebro. För fem tio år sedan dominerade vita plastytor elegant garnerade med trä på. Nu är träkänslan högst påtaglig. Matt mahogny. Sargar i eleganta kurvor. Perfekt passform. Inga synliga pluggar. Här ombord råder en diskret lyx som förpassar den högglansiga inredningen ombord på Aquador 32 C till ögonfröjd. Som efter några år i den marina miljön förflackar, blir fläckvis matt och repig. Jag undrar om inte Nimbus kvalitet är uppe och nosar på prislappens höjder?
JAG TOG EN SVÄNG utanför Långedrag i hyggligt lugnt väder. Skrovet är avsett för lugn, jämn framfart, inomskärs såväl som på havet i farter upp till en bit över 20 knop beroende på motorval. Det handlar om tre dieslar på vinkelväxel: Volvo Penta D4 på 225 hästar, 260 eller 300 hästkrafter. Gångläget är aningen uppnosig, men stabilt i alla farter. Gasar man på i bogserbåtars svall som jag gjorde rister hon till och dunsar ned i vågdalen, slår man av på framfarten niger hon lugnt. Jag gillar att ta mig upp och ner i fartregistret utan åthävor, i ett och samma gångläge. Jag är mindre förtjust i salongsbåtar med planande skrov eftersom de har blott två sätt att ta sig fram på. Som en snigel eller som ett jehu. Snigelfarten är för långsam, och i jehufarten måste jag lägga allt krut på att styra och väja och hinner varken se på omgivningarna eller njuta av kaffet. Med den starkaste motorn på 300 hästar är toppfarten ombord på Nimbus335 Coupé mätt till 25,5 knop. Med 500 varvs avdrag nås marschfarten lite drygt 19 knop. Bränsleförbrukningen håller sig stadigt kring tvålitersstrecket från tio knop till toppfart. Det är först när skrovet kryper ner i sin egen våg kring sju knop som bränsleförbrukningen stannar på en liter per distans. Inte illa med tanke på att det är knappt fem ton som ska förflyttas.
DET BÄSTA MED BÅTEN har jag sparat till sist. Ljudnivån. Vi var tre man ombord. Vi pratade lugnt och sansat utan ansats att skrika var vi än befann oss i salongen, med eller utan takluckorna öppna - i marschfart 18 knop. På papperet lät det 77 decibel, vilket är ett par snäpp tystare än larmet på en storstadsgata. På toppfart går det fortfarande att prata utan ansträngning. Nimbus nya uppkäftiga generation med asymmetriskt placerad salong är förvisso ett vågstycke men lär försvara Nimbus tätposition i segmentet halvplanande salongsbåtar mellan 30 och 40 fot.
Tre konkurrenter
Aquador 32 C är något kortare men bredare, väger lika mycket och har dörr ut till smala gångbord på bägge sidor. Planande skrov. Högpolerad inredning. Pris med 370 hästar 2,6 miljoner klent utrustad.
Forbina 36 CC är aningen längre, 20 centimeter bredare och dryga tonnet tyngre. Planande skrov. Hygglig kvalitet på inredningen, men inte i Nimbusklass. Vilket dock priset är, 2,8 miljoner kronor bra standardutrustad.
Beneteau Gran Turismo Flyer 34 har i stort samma mått som Nimbus 335. Planande med steppat skrov. Okonventionell inredning med U-soffa akterut i salongen och bäddbar Usoffa i förpiken. Pris med 2 x 200 hk 1,9 miljoner kronor.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu