Nimbus 27 Nova S har konverterats till en HT, fått hatt och blivit en mångsidigare båt. Om du längtar efter en ny Nimbus 26 är det här ett alternativ.
De flesta motorbåtsvarv i Europa har en alldaglig mix av båtmodeller mitt i farleden. En räcka öppna båtar, några daycruiser och walkaround, ett antal flybridge kompletterade med någon kupé på samma skrov. Majoriteten har börjat i en blygsam skala, både vad gäller storlek och antal, men har naturligtvis inte blivit vid sin läst utan lockats bygga allt större - för att öka lönsamheten och för att klänga fast vid sin kärntrupp av köpare. Nimbus är annorlunda. Varvet har aldrig byggt småbåtar och har sällan lockats över 40-fotsgränsen.
DAGENS UTBUD ÄR BRETT, men udda. Salongsbåtarna är varvets ”bread and butter”, men med en asymmetrisk överbyggnad och gångbord på styrbordssidan står de ut i mängden. Commander-serien är långfärdsbåtar byggda i fyra plan, unika i Europa. Och så har vi Nova-serien som sjösattes 1991. Anders Værnéus beskrev den så här i Vi Båtägare: ”Center Console Boat heter konceptet i Amerika. Har byggts i många år som sportfiskebåtar för den fisketokiga kustbefolkningen som har bråttom ut till fiskeplatserna. Så det som Nimbus gjorde när de skapade den första 22 Novan var att ta ett redan välkänt amerikanskt begrepp och försvenska det. Men detta är inte hela sanningen. Vad som var sprillans nytt med 22 Nova var att nere i styrkonsolen hade man lyckats knö ned en liten, liten ruff. Eller i alla fall en möjlighet för två nyförälskade att sova över vid behov. För stor var den inte, ruffen. Men den fanns. Och blev en succé på mässorna. Och det var ett genidrag. Novaserien lanserades 1991. Först ut var 22 Nova följd av 19, 26 och 29. Konstruktörerna var kända namn som Pelle Petterson och Rolf Eliasson - män som visste trenderna och kunde transformera ned dem till nordiska förhållanden.”
I DAG ÄR Novaserien ett etablerat begrepp som lämnat styrpulpetsstadiet och nu mest liknar en daycruiser, till funktion om än inte till form. Minstingen är numera 27 fot lång, mellansystrarna är 30 och 35 fötter och storasyster är med sin storlek 43 en jätte. De två minsta Novorna har en öppen sittbrunn med gångbord på styrbordssidan. Det ger besättningen en säkerhet de aldrig kan uppleva i en konventionell daycruiser, låt vara att på de flesta kan man nå fördäck via en öppning i vindrutan. Gångbordet inkräktar inte på sittbrunnens boytor så att komforten blir lidande. Under däck finns kojplatser och toalett. Lillsyrran Nimbus 27 Nova har nu fått hatt och tituleras HT. Den pryder och gör henne mer mångsidig. Hatten har ett dragkapell som öppnar upp hela taket i ett enda handgrepp. Ingen kommer att sakna utekänslan eller solen och ingen kommer att sakna det rätt så komplicerade kapellarrangemanget på den öppna 27 Nova S. Jag tycker att hardtopen bidrar med så mycket mer än att sätta ett tak på en öppen båt. 27 Nova HT har klivit ur Nova-serien, som det känns, och är halvvägs in i Coupé-serien. Den kan mycket väl attrahera dem som har dragning åt den gamla Nimbus 26:an - om man nu kan bortse från prislappen. 27 HT är nämligen en fullfjädrad familjebåt.
UNDER DÄCK är Nimbus 27 HT mycket välplanerad, takhöjden är rejäl och det är ljust och fräscht. Nimbus har mycket erfarenhet och disponerar utrymmet på precis rätt saker - det känns som att man skapat mer volym under däck än det faktiskt finns. Här finns den obligatoriska dubbelsängen i form av en prydlig V-koj, en toalett som får stort plus för den öppningsbara ventilen och en bred stickkoj under sittbrunnsdurken där ungarna kan ligga. Ventilerna under däck sitter på rätt ställe för att släppa in ljus och schasa ut klaustrofobin som lätt kan infinna sig när man skapar boutrymme på en så pass begränsad yta. Till och med stickkojen känns inbjudande. Det finns även avställningsytor där man behöver dem och det är lätt att röra sig på det lilla utrymmet under däck.
Redigt badrum med stor ventil för vädringen.
OVAN DÄCK, I sittbrunnen, är den bäddbara dinetten aningen trång för fyra eftersom den förliga soffan är något kort. Den främre soffan vänds framåt under gång, precis som på Nimbus 26:an. Det är en lösning som överlevt av en bra anledning - den funkar. Pentryt, tvålågigt kök med en liten kyl, är helt okej och duger gott för en helg på sjön där du kan koka potatis till sillen och brassa kaffe till efterrätt. Stort plus för handtaget vid spisen, det behövs om en annan båt gör svall under matlagningen. Nimbus gör inga misstag på 27:an. Akterdäcket har en kort soffa om babord och en badbrygga som ligger i samma nivå, vilket underlättar vid förtöjning. Du slipper snubbla när det är bråttom och händerna är upptagna av tampar. Gångbordet om styrbord är en trygg passage fram till det korta fördäcket - det finns handtag att greppa i alla lägen och mantåget för om tvärs är väl tilltaget på höjden.
FÖRARPLATSEN HAR EN stor navigator i centrum och passagerarsoffan fungerar bra som navigatörsplats när man vänder den framåt (då blir den även automatiskt högre). Och till skillnad från många konkurrenter, som placerar instrumenten i taket när det inte finns plats vid ratten, har Nimbus satt dem ovanför nedgången under däck. Bra? Det beror på om man har bra koll på navigatorn, för allt hänger på att motorinstrumenten finns på skärmen - särskilt när det blir mörkt. Två konstruktörer har hjälpts åt med skrovet på Nimbus 27 Nova. Rolf Eliasson står för själva skrovkroppen, Ocke Mannerfelt för de tvärgående stegen som släpper in smörjande luft. Nej, i det här fallet gäller inte ju fler kockar. Resultatet är strålande. Mjuk fin gång i hela registret. Inga konstigheter när jag lägger dikt roder. Båten lyder. Men skrovets fina linjer syns bäst i bränsleförbrukningen i marschfarten på drygt 30 knop: 1,12 liter per distansminut är inte bara snålt, det klassar båten som grön med tanke på att båtskrället väger drygt två och ett halvt ton. På topp, 38 knop, vill de 260 dieselhästarna ha 1,38 liter, även det ett bevis på att båten ligger lätt på vattnet. Kvaliteten? Nimbus tar bra betalt för sina båtar, och det märks ombord. God kvalitet, diskret lyx.
Tre konkurrenter
Med sin dominerande U-soffa mot akterspegeln liknar Aquador 26 HT mest en daycruiser. Den är något längre, bredare och tyngre, har samma utrymmen och är 100 000 konor dyrare med Volvo Pentas D4 på 300 hästar. www.aquador.fi
Jeanneau 8 Leader är en öppen fransos med på det stora hela taget samma disposition som Nimbus. Måtten är 8, 95 x 2, 99 m. Med Volvo Pentas D4 på 260 hästar är toppfarten 35 knop. www.navark.se
Bella 850 har en dörr ut mot akterdäck, i övrigt är den en konkurrent sett till utrymmena. Trots något kortare i rocken väger den knappt ett ton mer än Nimbus. Ska ha 230-285 hästar i maskinrummet. Toppfart 35 knop. www.bellaboats.fi
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu