Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst
Gäst

Vi Båtägare 35 år - Kolla priset

Knappt två kronor betingade Vi Båtägares första nummer, ute lagom till Allt för Sjön i början av mars månad 1973. I storformat.

Konsum ansåg att tidningen snyltade på Vi Bilägares varumärke och stämde förlaget. Konsum hade rätt i sak. Vi Båtägare skulle snabbt vinna terräng genom att lägga sig i Vi Bilägares kölvatten. Snudd på samma namn. Snudd på samma logotyp. Samma kvällstidningsformat. Knappast några tillfälligheter. Förlaget som sparkade igång Vi Båtägare (Marinförlaget) var ett idérikt källarföretag som gärna sökte genvägar. Ibland fiffiga. Ibland fiffiga i överkant.

 

Att snylta på Konums biltidning var av det senare slaget. Kvällstidningarna säljer sina upplagor i lösnummer. De säljer bra. Men det beror inte på det behändiga formatet, utan på att de exponeras. Löpsedlarna hänger snart sagt överallt och tidningarna finns tillgängliga överallt. Vi Bilägare hade en stor upplaga. Men inte heller det berodde på formatet. En tidningen som medlemmar i OK får hem i brevlådan gratis har en stor upplaga. Lika stor som antalet medlemmar. Vi Båtägares format låg tidningen i fatet. Den gick inte att sätta i tidningshyllan hur man än vred eller vek den. Den hamnade på golvet i Pressbyråkiosken. Och på den ställdes förr eller senare en apelsinlåda. Så förvandlades 10 000 lösnummer à 1:95 kronor till returpapper. Bättre gick prenumerationen. 17 000 (av 100 000 ) nappade på ebjudandet »sex nummer för tio kronor«. Efter ett par år tröttnade tidningen på att ha en apelsinlåda på sina axlar och ställde sig i ledet och antog samma format som konkurrenterna Båtnytt (störst) och Båt för Alla (snabbt degraderad till tredje plats).

 

Grabbarna på Marinförlaget tröttnade även de. Vi Båtägare kom till en nyrik familj i Västerås, ICA-förlaget. Där nådde upplagan 35 000 exemplar. En bra siffra. Men dock 20 000 färre än Bonniers Båtnytt. Och alldeles för liten för ICA-förlaget där alla kostymer var stora. Vi Båtägares personal erbjöds köpa tidningen för en riksdaler, gjorde så och drev den framgångsrikt fram till den dag då riksbanken höjde styrräntan till 500 procent. Sen bar det utför. Banken ville ha tillbaka sin checkkredit omedelbart. Nu. Vi Båtägares ägare trängde ihop sig i en Volvo 850, for ner till Holland där tidningen trycktes sedan många år, pratade för varan. Följande morgon var tryckeriet ägare till tidningen. Ryggsäcken vägde en hel del, men vadå? Tidningen var räddad. Och jobben. På ett bräde. På den vägen är det. Vi Båtägare ägs numera av TTG Sverige, en dotter till en holländsk mediejätte med en omsättning på fem sex miljarder. Vi Båtägares bidrag är en droppe i havet, men förra året likväl det bästa någonsin. Ett juste sätt att fira 35 år, eller hur?

 

Text och bild: Lasse Genberg

 




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...