VENDÉE GLOBE. Medan de åtta båtarna i Volvo Ocean Race seglar med full bemanning lockar franska solokappseglingen Vendée Globe hela trettio båtar - som dessutom seglar jorden runt non stop och utan lov att få ta emot hjälp.
Båtarna, kallade IMOCA 60 (International 60 ft Monohull Class Association), startade från Les Sables d'Olonne vid Biscaya den 9 november och är ännu extremare än VO 70-båtarna - trots att de seglas solo.
En IMOCA 60 måste vara 60 fot lång, ha ett bogspröt om högst två meter och ett djupgående om 4,56 meter. Men inga restriktioner finns för segelyta, båtvikt, masthöjd eller bredd. Seglare och äventyrare kan fundera över hur det är att hantera en båt som väger fem ton mindre och har mer segel bara i storseglet än en VO 70. Likheten består i att en IMOCA 60 har svängköl och centerbord.
Den har dessutom vridbar vingmast, vattenbarlast och är ett tekniskt underverk i utrustning och utformning. Hur en ensam seglare klarar denna avancerade seglingsmaskin övergår förnuftets gräns. Det lär ta en halvtimme att planlägga och göra ett slag. Ändå lockar Vendée Globe fler och fler att delta. I år går seglingen för sjätte gången och sannolikt slås tiden 87 dagar 10 timmar som förra vinnaren Vincent Riou tog på sig för de 26 600 sjömilen jorden runt. Hans snittfart låg på 11,28 knop. 2004-2005 ställde 20 båtar upp.
Men kanske det stora intresset denna gång kan förklaras med att brittiska solomästarinnan Ellen Mac- Arthur kom tvåa 2001-2002. Hennes framgång förde denna då nästan helt franska händelse ut i den anglosaxiska världen. I år har Vendée Globe som en följd av den enorma uppmärksamheten hon fick samlat hela 30 soloseglare och av dessa kommer 12 från andra länder än Frankrike. Två av deltagarna är kvinnor, Dee Caffari och Sam Davies, 35 respektive 33 år, båda från Storbritannien och med mycket erfarenhet av solosegling. Konsten att segla en 60 fots monsterbåt som IMOCA ligger i att den körs på autopilot och att väderplanering, så kallad routeing, sker från team i land som skickas till båten var tredje timme med förslag om rutt. Nedladdade väderfiler från nätet och övriga båtars vägval analyserar skepparna också. I början av mars bör vinnaren av Vendée Globe vara tillbaks i Les Sables d'Olonne, huvudkustort i landskapet Vendée, som seglingen är uppkallad efter. Under tiden kan världens mest äventyrslystna seglare följas på till vendeeglobe
Text: Curt Gelin
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu