Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst
Gäst

Varning för sänkt andrahandsvärde

Världens näst största båtkoncern, amerikanska Genmar Holdings, söker konkursskydd enligt Chapter 11. Men vad händer efter en konkurs?

 

Visst hade Genmar Holdings gått från vinst till förlust på 9,5 miljoner dollar, personalen minskat från 4 500 till 1 500 och återförsäljarna blivit 20 procent färre. Men att företaget - som gör bland annat Wellcraft Scarab, Glastron och Four Winns - skulle fara så illa av den ekonomiska krisen förvånade många. Inte minst styrelseordföranden Irwin Jacobs själv.

- Om någon för bara en månad sedan sagt till mig att Genmar skulle behöva ansöka om konkursskydd så hade jag ansett att det var en omöjlig tanke, säger Jacobs.

 

NU SKALL VÄRLDENS näst största båttillverkare rekonstrueras enligt samma principer som för biltillverkaren General Motors. Det innebär att en amerikansk domstol försöker rensa företaget på dåliga kontrakt och skulder. Men att som i GM:s fall dela företaget i en dålig och en bra del, där åtminstone den senare kan överleva, är inget alternativ för Genmar.

- Nej, nej, nej. Vi kommer att dra ned på produktionen av alla märken men inte lägga ned något märke, säger en stressad Jacobs på telefon från Minneapolis när Vi Båtägare ringer. Försvinner något av Genmars märken lär det sänka båtarnas andrahandsvärde. Det menar Bengt- Erik Iversen, norsk båtjournalist som sett många konkurser genom åren.

- När Askeladden gick i konkurs köpte Johs Lunde Gruppen (norsk återförsäljare, red:s anm.) fabrikens båtlager till reapris, och sålde båtarna sedan mycket billigare än andra försäljare. Det dumpade prisnivån på Askeladden, om än mindre än man kunnat tro, berättar han. Däremot lär inte Wellcraft, Scarab, Glastron, Four Winns och de andra mer kända varumärkena försvinna, vad som än händer med Genmar. De är en bra affär i högkonjunktur, och kan inte Genmar tillverka köps rättigheterna av någon annan.

 

DÄREMOT KAN DE försvinna från den svenska marknaden i några år, vilket hände under krisen på 1990-talet då jänkarbåtar gick upp i rök lika snabbt som de kommit. Brända handlare och dålig marknad gynnade sedan nordiska båtar, ett traditionellt säkert köp.

 

Text: Mikael Mahlberg Foto: Arkiv




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...