Populär på ostkusten, baktalad på västkusten. Här är frågorna du ställer. Och svaren.
Vad har aluminium för klara fördelar framför glasfiberarmerad plast som material i flytetyg?
Det är underhållsfritt. Det är oömt och dessutom segt! Materialet håller en jämn och hög kvalitet och är, sist men inte minst betydande, återvinningsbart.Vilka är uppenbara svagheter i materialet? Återigen jämfört med glasfiberarmerad plast.
Att bygga i aluminium är ett hantverk. Det kräver många mantimmar! Det kan också vara svårt att tillverka små serier av mindre båtar därför att man inte gärna svetsar plåtar tunnare än tre millimeterr, annars är risken att drabbas av värmedeformationer stor. Det gör att det kan vara svårt att få ner totalvikten på småbåtar. Buller är ett problem.Varför har aluminium inte accepterats av båtfolk på västkusten, i alla fall inte som bland båtfolk på ostkusten och i insjölandskapen?
Troligen därför att det har gjorts en del dåliga installationer och elmontage genom åren! Det har gått hårt åt båtarna och gett aluminium ett oförtjänt dåligt rykte. Salt vatten gör också att felaktigheter märks snabbare.Vilka kvalitéer är lämpliga som båtmaterial? Finns det någon toppliga? Och någon skräpliga?
Nej, det finns ingen tio-i-topp-lista över aluminium för båttillverkning. Det finns däremot en CE-standard för marina aluminiumkvalitéer. Och de ska användas för att båten ska kunna säljas inom EU. Dimensionerna anges i klassningssällskapens regler för aluminiumbåtar.Om en båtbyggare väljer en sämre kvalité, kan han då göra tjockare skrov och få samma styrka? Om så, är det någon nackdel med det förfarandet?
Det finns mer eller mindre hårda legeringar i olika prisklasser. Att bygga billigt men tungt ger högre bränsleförbrukning, lägre fart, svårare att ta på trailer.Trivs aluminium lika bra i salt som i sött vatten?
Ja. Men felaktigheter i installationer ger sig till känna snabbare i saltvatten! Korrosion uppstår snabbare. Den som inte står ut med saltvattenfläckar kan alltid måla båten.Hur ska en aluminiumbåt bottenmålas? Fungerar alla giftfria färger? Kan skrovet ovan vattenlinjen målas om man nu inte gillar den silvergrå färgen?
Följ färgtillverkarnas rekommendationer. Det är huvudregeln. En metod är den här: slipa ytan, avfetta den, måla rekommenderad grundfärg, stryk därpå rekommenderat limskikt, avsluta med att lägga på rekommenderad bottenfärg (giftfärg). Om det målade skiktet skadas, lätt hänt vid en grundstötning, ska hela behandlingen upprepas. Det räcker inte med att lägga på ny bottenfärg.Korroderar aluminium? Vad gör man åt det?
Ja. Men det går att skydda sig. Det finns olika typer av korrosion, galvanisk och elektrolytisk korrosion. Man skyddar sig genom att isolera metaller från varandra och ha rätt installerade och dimensionerade offeranoder. Så kallad AC-korrosion kan uppstå i båtar med landströmsanslutning. Medicinen är att installera en skiljetransformator mellan landanläggningen och båtens elsystem. Dessutom ska jordfelsbrytare installeras.Vad kan galvaniska strömmar ställa till med? Vad kan hända och vad göra för att förhindra?
Mycket förenklat uppstår elektrolytisk korrosion vid närvaro av en påtryckt spänning (likström), till exempel om en bilstereo monteras utan isolerande skal i aluminiumbåten. Säkra sätt att motverka sådana fel är att: använda isolerat tvåledarsystem. Använd ledningar och elkomponenter avsedda för marint bruk. Kontrollera elsystemet och underhåll regelbundet alla elkomponenter. Isolera elkomponenter från aluminium om de till exempel har metallhölje. Anlita erfaren och kompetent installatör vid montage av ny utrustning i båten.Vad händer när båten går på grund? Buckla? Bristningar som inte betyder något? Bristningar som inte syns men försvagar materialet?
Aluminium är relativt segt. Ofta blir det bara en buckla även vid relativt kraftig yttre påverkan, en buckla kan hamras eller bankas ut. Om en spricka uppstår så svetsas den. I värsta fall sågar man ut en bit av den skadade plåten och svetsar dit en ny! Klart lättare än att reparera i glasfiberarmerad plast.Hur repareras materialet? Återfår det samma styrka?
Osvetsat material är starkast. Men när hållfastheten beräknas för fritidsbåtar används det lägre värde som gäller för svetsat! Reparationer medför därför oftast inga problem när det gäller styrkan hos båten.Svets eller nit?
Svetsning är en bra och säker metod. Nit kan vara okej i vissa konstruktioner om man vet vad man gör. Lim kan användas på vissa delar av båten.En kamrat på båtklubben stryker regelbundet skrovet med kokt linolja.
Låter onödigt. Aluminium skyddar sig självt genom att reagera med luften och bildar en aluminiumoxid på ytan - en hård, skyddande oxid som skyddar det underliggande aluminiumet.Hur ska till exempel brandsläckaren sättas fast? Alu-skruv? Rostfritt och packning emellan?
Isolera helst mellan fäste och aluminium och använd nylonbussningar och eventuella brickor mellan skruv och aluminium. Alternativet är att montera brandsläckaren i en plastskiva som sen skruvas i aluminiumet.Hur påverkas aluminium i kyla?
Jag kan ju få för mig att låta min båt ligga i året om. Inga problem, aluminium är okänsligt för kyla och suger inte åt sig vatten. Var dock observant på genomföringar och motor, som kan ge problem (men det gäller oavsett skrovmaterial).Det sägs att om ens fiende har en alubåt ska man slänga ett kopparmynt i kölsvinet så sjunker båten snart.
Man ska naturligtvis vara observant på installationer av utrustning och elkomponenter även i hålskeppen där eventuellt slagvatten kan stå!Hur åldras aluminium?
Hållfastheten påverkas inte av åldern. Svetsar får till och med bättre hållfasthet när de har fått mogna (åldrats något).
Text: Lasse Genberg
Foto: Anders Jelving, Anders Værneus och arkiv
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu