Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst
Gäst

Valet - skärgårdsvik eller gästhamn

Känner du dig osäker på att övernatta ensam i den vackra skärgårdsviken? Eller förfasas du över att ge dig in i en fullbelagd gästhamn? Genom att vara förberedd och planera i förväg undviker du de värsta missödena. Vi berättar här hur du gör tilläggningen och natten till en positiv upplevelse. Valet är ditt.

NATURHAMNEN

Det viktigaste vid valet av natthamn är alltid vindriktningen. Inte den som råder för tillfället, utan den som i värsta fall väcker dig vid tretiden på morgonen. Lyssna på sjörapporten och välj en lähamn därefter. Är man ny i båtlivet kan det vara bra att använda sig av någon av alla böcker som tipsar om vackra naturhamnar. I dem finner man uppgifter om bästa klippan i viken, eventuella grund som inte är utmärkta på sjökortet och huruvida det finns faciliteter som toa och sopmajor. Nackdelen med att välja någon av dem som presenteras i böcker är att man sällan får ligga ensam. Med största sannolikhet är det fler som fastnat för just din vik.

VALET AV NATTHAMN

Avgörande för vilka vikar vi kan välja är väderprognosen. Lyssna alltid på sjöväderrapporten. Den ger viktig information om kommande väder och eventuella förändringar under det kommande dygnet. Att välja natthamn utefter vad leende väderflickor på teve säger kan bli förödande. De pratar alltid om vädret i stort. Landväder och sjöväder är två vitt skilda saker. En vind på 5-6 sekundmeter i tättbebyggt område är ingenting. Får den ta fart över en öppen fjärd är det något helt annat. När man talar om vindriktning är det alltid från vilket håll vinden förväntas blåsa. Nordlig vind går alltså från nord till syd. Lävikarna går således in på öns sydsida.

REKOGNOSERA

När man går in i en okänd vik bör man alltid ha en utkik på fördäck. Gå in sakta och titta hur bottnen ser ut. Inte bara just där du tänker lägga dig. Försök att läsa av så stor del som möjligt. Skulle det komma en vindkantring och du tvingas lämna mitt i natten, är det ovärderligt att känna till var det finns tillräckligt med vatten under båten. Försök memorera stenar och grundområden. Se alltid till att ha minst en meter mellan propeller och botten. Dyningar efter större fartyg kan skapa rejäla hävningar i en grund vik. Risken finns då att propellern nosar i botten med ett krokigt blad som följd. Är det inte en extremt skyddad vik bör man undvika att ligga långsides. Gå in mot den tänkta klippan med aktern i riktning ut ur viken.

ANKRING

Försök att släppa ankaret så långt ut som möjligt. På det sättet har man en möjlighet att dra sig långt ut i viken vid avgång. Skulle det blåsa upp och man blir tvungen att ge sig av är det förödande med för kort ankarlina. När man fått upp ankaret kanske det inte finns vare sig tid eller tillräckligt med utrymme att gira runt. Har man väl hamnat i en sådan situation måste man släppa i ankaret igen. Dra sedan ankartampen till stäven. Båten kommer nu att vrida sig mot ankaret och förhoppningsvis hamna i riktning ut från viken.

FÖRTÖJNINGEN

Så fort hoppilandkalle står på klippan med förtampen i handen, dra och försäkra dig om att du fått fäste för ankaret. Ta i ordentligt. Är det sand- eller dybotten kan ankaret behöva sjunka ner något för att få fäste. Är det stenig botten kan man prova att ta hem något tills ankaret fastnar runt en sten. Oavsett om förtöjning görs runt ett träd, en hög med stenar eller med bergskilar så låt linans överskott vara kvar i land. Ta ombord cirka en meter lina och lägg fast med ett par halvslag som är lätta att få upp. På natten kan det vara en bra idé att dra ut båten någon meter. Då slipper man dunka i berget om det passerar någon båt. Skulle vinden vända och det blir bråttom iväg, lösgör tampen stående ombord och släng upp den på land. Den förlorade tampen och kilen kostar ett par hundringar, blir du inblåst i viken blir kostnaden garanterat mångdubbel.

SKYDDSOMRÅDEN

Runt våra kuster finns det många områden med särskilda förhållningsregler. Förutom våra militära objekt har man stora fågelskyddsområden. De är utmärkta på sjökortet. De benämns i kategorier från A till T. Vid exempelvis Fågelskydd B gäller »Förbud att komma närmare än 100 m«. Vid militära skyddsobjekt är det oftast tillträde förbjudet. Militära skyddsområden kräver svenskt medborgarskap. Inom dessa områden är informationen på sjökorten klart begränsade i fråga om detaljer och djupanvisningar.

ALLEMANSRÄTTEN

I stort sett överallt gäller vår svenska allemansrätt. Inskriven i vår grundlag ger den oss otroliga möjligheter att utforska vår skärgård. Men nyttja den med förstånd. Även om den ger oss rätten att förtöja vid privata strandtomter är det något vi bör undvika. Det finns tillräckligt med obebodda öar för att lämna de boende ifred. Självklart tar vi med oss sopor och använda engångsgrillar. Vi lämnar alltid ön som vi fann den. Periodvis, beroende på väderlek, råder eldningsförbud. Luras inte att tro att grillning i egen grill alltid är tillåten. Vid »Totalt eldningsförbud« som utfärdas av respektive läns brandchef är det inte under några omständigheter tillåtet att göra upp eld. Man är dessutom alltid ansvarig om en olycka händer.

GÄSTHAMNEN

Det finns många anledningar till att ibland söka sig till en gästhamn. Proviantera, tvätta kläder eller bara för att socialisera. Till skillnad från naturhamnen är gästhamnen fylld av faciliteter. Något som vi naturligtvis får betala för. Dessa välorganiserade hamnar bedrivs som vinstdrivande företag och är inga välgörenhetsinrättningar. Priserna varierar kraftigt beroende på servicenivån. Vanligen någonstans mellan 60 och 200 kronor per natt. Vill man sedan ha landström tillkommer en avgift runt 40 kronor. Toalett ingår oftast medan dusch och tvättstuga är försedda med myntautomater. Vilken servicenivå respektive gästhamn har framgår i bland annat Svenska gästhamnsföreningens årliga matrikel. Se www.gasthamnsguiden.se

PLANERA

Bli inte förvånad om hamnen är full när du anländer framåt eftermiddagen. För att vara garanterad en plats bör man anlöpa strax efter lunchtid. I många hamnar löper hamnavgiften från klockan 12.00 och ett dygn framåt. Föregående natts gäster har lämnat och nya gäster är på väg in. Har du planer på att dinera i land, se till att boka bord i tid.

ANGÖRING

Förtöjning sker oftast vid Y-bommar eller boj. Bredden mellan bommarna eller storleken på bojen ger en signal om vilken storlek av båt platsen är anpassad för. Välj den som lämpligast passar just din båt. En liten HT-båt som tar en 3,5 meters plats väcker bara sura miner. Ta det lugnt och fendra av innan du går in mellan gästande båtar. Förbered tampar till för och akter. Ta inte för givet att bojlinan från hemmahamnen räcker till. Går du in mellan bommar kan det vara bra med karbinhakar i ändarna på tampen. I vissa hamnar är tilläggning med ankare helt förbjudet. Även om så inte är fallet, försök att undvika detta. Innan kvällen är över har du flera ankarlinor i kors över din egen. När du tidigt nästa morgon vill avgå mot nya mål är kabarén ett faktum. Underhållare som bjuder på en gratis föreställning är en aldrig sinande skara. Låt dig inte bli en av dem. I varje sittbrunn har förväntansfulla åskådare biljett på första parkett.

REGLER

Den finns ofta föreskrifter i hamnen hur man förväntas uppträda. Ta del av dem. Alla gästande förväntas visa hänsyn och bidra till den gemensamma trevnaden. Att visa alla hur bra stereo man har ombord imponerar sällan. Festande och allsång till sent inpå morgontimmarna bör försiggå i naturhamnen. Har man ingen septik- eller gråvattentank gör man bäst i att inte använda toan ombord. Löddret från diskhon applåderas inte heller. Undvik alla former av tomgångskörning. Hundar och katter hålls kopplade. På större anläggningar går det ofta bra att erlägga avgiften med kontokort. Det är dock ingen dum idé att ha lite kontanter till hands. Förvånas inte heller av priserna i den lilla handelsboden. Det är dyrt att bunkra i en gästhamn. På många ställen kan man göra postärenden eller beställa dryckjom. Leverans sker vid ett till två tillfällen i veckan. Att anlöpa en gästhamn full med båtar behöver inte bli det skräckfyllda scenario många förväntar sig. Ta det lugnt bara. Med en väl avfendrad båt och med lugna manövrar får du garanterat ett vänligt bemötande och hjälpande händer. Mycket nöje!

 

Text och foto: Anders Jelving




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...