Frisk båt ett bra köp
Coronet 21 DC byggdes av danska Botved Boats A/S. Konstruktör var den legendariske racingföraren Jim Wynne. Då båten lanserades 1965 var fenomenet daycruiser nytt i Europa. Den nu så klassiska dansken har därför kommit att anses som Europas första DC. Hittar man ett fräscht exemplar är det ett mycket bra köp. Sjöegenskaperna står sig än idag, kultfaktorn är svårslagen och kvalitén räds inte fyrtio års brukande. Att dessa båtar nu genomgår en renässans innebär inte att allt är ett bra köp. Naturligtvis är priset relevant.
Objekt i fint originalskick är dyra. Prislappar upp emot trehundra tusen är inte ovanliga. Ställt mot vad man får nytt är det ändå mycket båt för pengarna. Är båten omlackerad i någon tidigare ägares favoritfärg sjunker priset direkt. Man ska komma ihåg att när det gäller klassiska båtar som Coronet vet folk vad som är rätt och fel. Kultstatusen försvinner i samma stund som man skruvar på något modernt. Ratt, lanternor och beslag var specialgjutna. Nyare från tillbehörsbutiken förlåtes aldrig. Nu finns de flesta att köpa som nytillverkade repliker från Nordens Coronetklubbar. Dyrt, mycket dyrt! Leta efter en komplett originalbåt.
Coronet 21 DC har trots sin blygsamma längd en hyfsad ruff. V-kojen fungerar alldeles utmärk en natt eller två. Med en bra kapellösning kan även soldäcken akter över fungera som koj. Vill man använda båten över en helg bör förtäringen planeras noga. Avsaknaden av pentry hänvisar en till engångsgrillar eller kallskuret. De goda sjöegenskaperna har sin förklaring i den djupa V-bottnen. Priset man får betala är en högst markant planingströskel. För att båten ska ges rättvisa krävs muskler. Runt tvåhundra hästar är minimum. Med en modern insprutningsmotor är bränsleekonomin rimlig. Priset för en välhållen originalbåt bör ligga mellan 100 000 -150 000 kronor.
Data
Coronet 21 DC 1970
Längd 6,42 m
Bredd 2,34 m
Vikt 1 250 kilo
Motor 150-220 hk
Nypris 1970/37 500 kr
Beg 2005/ca 100 000 - 150 000 kr
Övrigt: se www.coronet.nu
Kärt objekt
Jim Wynne, denne racingveteran, har ett otal lyckade fartskrov på sitt samvete. Även skrovet till Lancern är hans design. I mitten på sextiotalet ritades skrovet som försågs med en överbyggnad signerad Dick Avery. Den nya daycruisern skulle bli Thomsonboats nya succé. Chris Craft som stod inför en övergång från trä till plast agerade snabbt.
Efter ett uppköp av Thomsonboat var den nya båten i händerna på världens största båttillverkare. Chris Craft Lancer var född. Ett flertal modeller tillverkades på det tjugotre fot långa skrovet. Drivningen bestod av enkel eller dubbelmontage, rak axel eller aquamaticdrev. Motorerna var i tidiga modeller Chris Craft konverterade V8:or. Senare modeller har 305:or. De sista svensksålda har Volvo Penta eller Chris Craft 350 motorer. Fram till mitten av sjuttiotalet tillverkades många Lancers för Europamarknaden i Italien. Uppsvinget för dessa båtar under slutet av nittiotalet fick fart på privatimporten.
Många exemplar kom hit i dåligt skick, renoverades och snurrar nu runt på begagnatmarknaden. De flesta är bra renoveringar där båtarna lackerats, fått ny inredning och nya motorer. Tyvärr finns det även mindre bra objekt. Slarvigt genomgångna med profit som enda syfte. Här är kultstatusen och nostalgikänslan minst lika hög som hos Coronet. Förutsatt att båten är original. Såldes båten med rak axel men har fått drev efter renovering?
Betala för original, inte obefogade modifieringar. Oavsett modell 17, 19, 23 eller 25 fots Lancer har de alla samma svaga punkter. Skrovet har längsgående stringers i inplastad mahogny. Se upp med vatteninträngning. Både kostsamt och bökigt att åtgärda. Durken i sittbrunn var plywood försedd med dekorativ plastmatta. Ändträet sög upp vatten och gjorde durken svampig. Att finna en båt där den överlevt är föga troligt. Likväl, är den bytt ska det vara bra utfört.
Tankarna var i original av galvad plåt. Läckage snarare regel än undantag. Inredningen på en gammal jänkebåt är alltid dyr att byta ut. Sydda galonsäten kräver en ekiperingsfirma för att utföra arbetet. Chris Craft är massproducerade med stundtals sviktande kvalitet. Syna objektet noga.
J Wynnes signatur på en ritning innebär i praktiken alltid goda sjöegenskaper. Så även här. Den 23 grader djupa V-bottnen går mjukt och kräver mycket maskin. Köper man en Lancer med dubbla V8:or i förhoppning om billig driftkostnad blir man besviken. Diesel känns dock inte som ett alternativ. Parallellen till amerikanska bilar känns tydligt. Ingen vill åka omkring i en Dodge Challenger med turbodiesel.
"Öppen planlösning med goda möbleringsmöjligheter." Så skulle man kunna förklara sittbrunnen. Akter över en tresittssoffa över motorutrymmet. För om detta ett mindre dansgolv fram till förar- och passagerarstolar, som är dubbelvända. En sittplats åt vartdera hållet. Vecklar man ut dem har man två solbäddar. Ej att förväxla med kojer. Det som påminner mest om kojer finner man under fördäck. En V-koj erbjuder nödhamn för två. Svagt framåtlutad har man till och med sitthöjd.
En lösning man såg redan på gamla ruffade Petterssonbåtar är den skjutbara luckan på fördäck. Den mellanlandade redan 1968 hos Dick Avery och återfinns på ett antal nya båtar. Nedstigning kan sedan säkert ske genom den öppningsbara vindrutan. Vill man nyttja båten för längre turer med övernattning är det Primuskök och kylväska som gäller. Ombord finns inga faciliteter i form av pentry eller andra bekvämligheter. Eftersom båten är tänkt som dagtursbåt finns ofta bara hamnkapell. Vill man ha ett riktigt kapell med bågar över sittbrunn blir det dyrt. Idag finns det ganska gott om begagnat. Priserna varierar dock kraftigt. Ett fint exemplar, i originalskick eller renoverat till detsamma bör ligga runt 80 000-250 000 kronor.
Data
Chris Craft 23 Lancer
Längd 6,95 m
Bredd 2,40 m
Vikt 1,8 ton
Beg 180 000- 250 000 kr
Övrigt se www.lancerclub.nu
Daycruisers
Rakt översatt skulle det bli dagtursbåt. Vilket är fel. Med DC menar vi i
Sverige en solskensbåt med övernattningsmöjligheter. Den klassiska DC:n har planande skrov, inombordsmotor och bäddbart krypin under
däck. Faciliteter som pentry, kyl och toalett finns i mer eller mindre
bra lösningar. Ofta i form av kompromisser som begränsar. Accepterar man att uträtta sina behov i samkväm, föredrar en meny bestående av burkravioli och ändå alltid sover i fosterställning,
ja då kan daycruisern vara ett bra alternativ. Låter jag negativt inställd till daycruisers? Inte då! Fördelar behöver inte alltid ställas mot nackdelar.
Bra marschfart, social planlösning och pris lägger vi i den positiva
vågskålen. Bränsleekonomi, bekvämlighet och försäkringspremier tar
plats i den mindre roliga. I sanningens namn väger de ganska jämnt.
Här står valet mellan två båtar från sextiotalets andra hälft, två klassiker från samme konstruktör, Jim Wynne. En dansk 21-fotare eller en två fot längre jänkare.
" Låt hjärtat va me" sjöng Sten-Åke Cederhök och Sonya Hedenbratt i den samtida TV-succén "Jubel i busken". Det är med hjärtat man väljer båt. Speciellt om den snart firar fyrtioårsdag och dess hälsa haltar. Prisbilden på dessa gamla hinkar är lite diffus. Är den välhållen med modern maskin kan priset dra iväg. Ett "objekt för den händige" kan bli ännu dyrare. Gammal törstig motor kan avskräcka en del. Kostsamt att byta visst, men relativt enkelt. Ny motor och nytt drev kan förvilla och leda köparen förbi fällorna. En gammal plastbåt är en gammal plastbåt. Det är i skrov och däck de största fallgroparna finns. I dåtidens sandvischkonstruktioner användes ofta balsaträ som distansmaterial. Vatteninträngningar i laminatet leder till ruttnande däck och bottnar. Motorbyte är i jämförelse med att åtgärda svampiga däck ingenting. Ta dig tid att kontrollera skrov och däck. Knacka, dovt ljud kan betyda vattenfyllt distansmaterial. Hoppa lätt på däck och durk. Svajar det? Mycket krackeleringar i gelcoaten? Se upp! Att det knakar lite är normalt. Syna dynor och kapell. Dyrt att byta. I synnerhet amerikanska båtar har mycket klädsel ombord. Stora sittbrunnar innebär också mycket kapell.
Av Anders Jelving
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu