Det har blivit populärt med bokstavskombinationer. Avviker man från normen förklaras det med en radda versaler. Finska Marinos senaste skötebarn kallas APB - All Purpose Boat. En rättvis diagnos.
För drygt tre år sedan hörde jag ryktet om Marinos satsning på en modern båt, ett nytt koncept för tjugohundratalets nya båtliv. Trenden gick allt mer mot kortare dagsturer, pendling eller färder över veckoslut där övernattning ofta sker på hotell. För ett par år sedan fick jag se de första 3D-animationerna över den tänkta skapelsen. Modellbeteckningen var Marino APB 27. Tidningar i allmänhet och båttidningar i synnerhet slog på stort när man presenterade de finska maritima innovatörernas svar på den moderna båtmänniskans senaste krav.
De, som för två år sedan firade femtioårsjubileum och dessutom kan stoltsera med att vara stora pionjärer inom tillverkning av glasfi berbåtar. Även på Vi Båtägare sög vi i oss informationen och det påkostade pressmaterial som nådde vår redaktion. Naturligtvis var detta "förstasidesstoff", men gavs då en spalt någonstans mitt inne i tidningen. Visst var tanken med APB (All Purpose Boat) kul. Men vem, eller vilka tror på en sådan idé? Inte jag. Min måttliga entusiasm fick mig att lägga munkavle på min annars frispråkiga tunga, binda samman mina pekfingrar och ta det hela med ro.
NÄR SÅ ALLA ANDRA slog på stora trumman, valde jag att stoppa en kudde i min. Varför? Jo, för att jag gillar Marino. Jag gillar deras tänk. Och talar vi om innovativt mod i en osedvanligt tråkigt konservativ bransch, ja då är bröderna Fagerström mina idoler. Man har modet att göra vad alla andra bara går och funderar på. När många tillverkare sitter och spottar idéer i fi karummet, spottar dessa herrar i händerna och låter goda tankar ta fysisk form.
I Vi Båtägare nr 9 kan du läsa hela Anders Jelvings test om Marino APB 27.
Fakta Marino APB 27
Längd 8,20 meter
Bredd 2,90 meter
Vikt 3,2 ton
Fart 40 knop
Motor VP D4-225/260/300
Pris 1 287 000 med D4-260
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu