MC38 One Design, som redan har gjort stor succé och hyllats bland seglare runt om i världen som vill ta ett steg
till i sin kappsegling, har konstruerats för att vara den optimala snabbseglaren utan kompromisser. MC38an har
extremt goda seglingsprestanda och lär ligga långt fram i fälten under 2015 års kappseglingar i Sverige.
Världens just nu hetaste kappseglare är helt och hållet byggd i kolfiber från masttoppen till kölbladet med
minimal inredning och så mycket som hälften av båtens totalvikt på 3 200 kilo i kölbulben. Det gör MC38an
extremt styv och lättdriven på kryssen där den kryssar i 7 knop redan i vindar på 4,5 meter per sekund och med
över 250 kvadratmeter segel på undanvinden så är planing snarare regel än undantag.
För att underlätta kappsegling på bortaplan är MC38 även lätt att transportera med relativt låga fribord och med
avmonterbar kölfena i kolfiber och delbar kolfibermast.
- Det här kommer att revolutionera kappseglingen i Sverige och blåsa liv i de kappseglare som vill ha
något nytt. Det finns inget som liknar det här i Sverige och vi hoppas verkligen att många hänger på. De
kommer garanterat att få helt nya seglingsupplevelser, säger Johan Delin som är en av de två entusiaster
som står bakom importen av MC38-konceptet till Sverige.
Det är en erfaren duo som tar in MC38 till Sverige – Johan Delin som till vardags arbetar med att sälja X-Yachts
i Sverige och Martin Gadman som är riggexpert, med allmänt mycket stort tekniskt kunnande vad gäller
kappseglingsbåtar och drivande bakom Happyyachting.com. Båda har stora nätverk inom svenska seglarkretsar
och med gedigen kappseglingsbakgrund.
- Vi kommer båda att fortsätta med våra huvudsakliga sysselsättningar inom X-Yachts respektive
Happyyachting.com. Satsningen på MC38 gör vi för att skapa något riktigt roligt för svensk segling,
säger Martin och Johan som själva kommer att segla en MC38 på svenska kappseglingsbanor under
2015.
McConaghy boats är ett innovativt båtbyggarföretag som har byggt extrema kappseglingsbåtar i 45 år. Tanken är
att alltid ligga steget före och skapa något som inte finns. Samarbetet med Harry Dunning kring MC38-konceptet
har gett världen en helt ny nivå vad gäller entypsklassegling med lite större båtar. Av McConaghys övriga
modeller erbjuds även Ker 40+, Ker 33 och S49 Catamaran i Sverige.
Innan det blir entypsklass i Sverige seglas MC38 i såväl SRS som ORC men troligen mest i SRS. Läs mer om
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu