Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Världens båtmässor - världens största inte bäst

Det finns en handfull båtmässor i elitserien. Som slåss om titeln störst och vackrast. Vilka är värda en resa? Vilka är ett livsmåste att besöka medan benen klarar ett 8-timmarspass?

Den 25 oktober öppnar världens största mässa sina portar med båtar och prylar värda 12,4 miljarder kronor.« Så står det att läsa i pressmeddelandet som Haber&Quinn Public Relations i början av juni skickade ut till båtpressen världen över. Och mässan som påstås vara världens största är Fort Lauderdale International Boat Show. Jag har varit där ett par gånger. Jag påstår inte att PR-byrån far med osanning. Men värdet på de utställda föremålen har ingenting med båtmässans sevärdhetsfaktor att göra. Eller dess storlek mätt i utställda kvadratmeter eller antalet båtar. Sex av tio båtar på mässan i Ft Lauderdale är +100 fots charterbåtar. Här visar de vackra sidan till för dem som utan att blinka lägger upp ett par hundra tusen i veckohyra. Visst är det kul att skåda sådan lyx. Men den sjätte 120-fotaren med helikopter på bryggdäck och motorcyklar, sportbilar och andra leksaker undanstoppade i akterhack imponerar inte. Såna är vi. Vi som gillar att gå på båtmässor. Vi vill ha omväxling. Vi vill se nytt. Nya båtar. Nya lösningar. Smarta ideér. Och båtar värda att drömma om. En 40 fot lång båt är kanske inte nåbar ens med stöttning av en lottovinst, men just drömbar. Och det är poängen. Ett par hundra 120 fots bjässar ger aldrig näring åt drömmar och är därför per definition ointressanta tingestar på en båtmässa.

 

Därför är världens största båtmässa, sett till dess värde mätt i dollar, inte värd en resa. Är Miami International Boat Show ett alternativ (14-18 februari)? Absolut. Mässan har ett varierat utbud med tyngdpunkten kring 25-35 fot. Hela den amerikanska båtindustrin ställer ut och oftast presenteras årets nyheter här, vare sig det gäller båtar, motorer eller tillbehör. Mässan huserar på tre ställen på Miami Beach. Bussar går i skytteltrafik. Notera att kömoralen ännu inte har nått hit. Över häften av båtarna ligger utomhus, på land eller i vattnet. Flygbiljetten är överkomlig om den bokas i tid (runt 5 000 kronor), ett anständigt dubbelrum på gångavstånd till mässan går lös på lägst 1 200 kronor per natt. De fyrstjärniga hotellen börjar sin prissättning på 2 500 kronor natten. Alternativet är att boka rum utanför stan och hyra bil. Det är varken lätt eller gratis att parkera i närheten av mässan, men å andra sidan behövs bilen om man tänker göra en raid i någon av Floridas gigantiska shoppinglador. I Europa avlöser den ena båtmässan den andra från september till april. De allra flesta mässor ståtar med ordet »internationella « i sitt namn, men blott två gör skäl för namnet . Genua i oktober (6-14) och Düsseldorf i slutet av januari (19-27). Utbudet är brett, från jolle till lyxkryssare, segel som motor. De pågår i tio dagar och över två helger och lockar i goda tider över 300 000 besökare.

 

För tio år sedan var det jämnt skägg mellan Düsseldorf och Genua. Men när lågkonjunkturen drabbade Tyskland blev det glesare i Düsseldorfs 17 hallar samtidigt som Genua ångade på. Byggde ut och skapade plats för större båtar och fler ribbar , samtidigt som det breda utbudet var intakt. När man flyttade fram mässan en vecka för några år sedan minskade risken för plötsliga skyfall högst påtagligt. Genuamässan hyser gott och väl hälften av båtarna utomhus, på land och i vattnet, och är därmed väderberoende. Där finns allt i flytväg med tyngdpunkt på motorbåtar. Det mindre sortimentet ligger i hallar och mellan dem. På hamnplanen och i den utbyggda hamnen trängs 40 fot och uppåt, numera går den övre gränsen någonstans kring 140 fot. Ribbfreaken har här sin drömmässa. Tillbehörssidan är inte lika väl representerad, i jämförelse styvmoderligt behandlad. Motorerna finns i en hall under markplanet. Få hittar dit.

 

Genuamässan har vuxit utan synbar strategi. Hallarna har olika form och ligger hopträngda och mellan dem är det packat med båtar. Kommunikationerna är en akilleshäl. Mässan ligger vid hamnen . En motorväg stryker förbi. En bred aveny tar sats från järnvägsstationen ner mot hamnen. Där motorvägens avfart och avenyen skär varandra ska alla passera. Bussar, bilar, motorcyklar, mopeder , gående, joggare. Poliser står här och var, viftar vitbehandskat och blåser i pipor. Somliga lyder, somliga följer sina egna viljor. Har jag redan använt ordet kaos?

 

Düsseldorf är kontrasten. När mässan planerades för dryga 30 år sedan la man den strategiskt ett stenkast från Rhen, någon kilometer från flygplatsen med tre motorvägar inom räckhåll och granne med Rheinstadion som rymmer 60 000 åskådare. Flera tunnland parkeringsplatser är lätta att nå och bussar går i ständig skytteltrafik. Pendeltåg och bussar tar folk från stadskärna och flygplats utan problem. Utställda båtar modell större far till mässsan på Rhen och lyftanordning av en grövre kaliber hjälper båtar på gott och väl 30 meters längd upp till mässhallarna. Prydligt uppradade i ring med gångtunnlar emellan. Regn är inget problem för mäss arrangörerna. Som tur är. Januari är regnets månad i mellersta Tyskland. Jag har väl traskat runt på den mässan sammanlagt en månad i mitt livs dagar och upplevt två soldagar. Genua eller Düsseldorf? Enkelt val. Båda. Om jag måste välja en blir det Genua. Dels för att utbudet är mer varierat, dels för att Genua är en pärla till stad och dels för att vädret i början på oktober är som en svensk högsommardag. Düsseldorf är en rätt charmlös håla som bara gör en shoppaholic glad. Visserligen är kulturutbudet imponerande, men har man svårt med tyskan redan på krogen är det ingen ljusning i januaridiset.

 

Men, snälla redaktör. Har han glömt bort Paris, London, Barcelona, Hamburg och Southampton? Nej, men de spelar inte i den högsta divisionen.

Parismässan (30 nov-9 dec)

är stor, både utbudet och besökarantalet (270 000 förra året) imponerar. Men den har kraftig slagsida åt segel och fransk båtindustri.

Londonmässan (11-20 jan)

hade charm när den bodde på Earls Court mitt i London. Den gick förlorad när den flyttade ut till Docklands trista lada och döptes om till Collins Stewart London Boat Show. Engelsk båtindustri dominerar. Ja, de fyra stora varven Sunseeker, Princess, Fairline och Sealine har mer eller mindre tagit över föreställningen med monstermontrar garnerade med champagnebarer. Nix, London är värd en resa, men knappast båtmässan.

Barcelonas båtmässa (3-11 nov)

är till ytan en av de största i världen, blott snäppet mindre än Genuas . Men antalet utställare klättrar sällan över 600. Ska jämföras med Genuas 1 600 förra året. Spansk och fransk båtindustri är väl representerade. Det går fyra motorbåtar på en segelbåt.

Hamburg (27 okt-4 nov)

var för ett par decennier sedan Tysklands mässa nummer ett. När Düsseldorf tog över någon gång på 1980-talet blev Hamburg en lokal nordtysk mässa. Allteftersom mässan byggts på - tre hallar stod klara förra året, i år kommer ytterligare två - blir den intressantare, men den kommer aldrig nå längre än upp till axeln på mässan i Düsseldorf. Arrangörerna till

Southampton International Boat Show (14-23 sep)

hävdar att de arrangerar världens största flytande båtmässa. Kanske det. Det är en kul mässa med en drös arrangemang vareviga dag. Motorbåtarna dominerar eftersom mässan främst visar upp engelsk båtindustri och där ligger segelbåtarna i lä. Men visst. Ska man se en flytande mässa är det Southampton som gäller. Att stan är en trist håla packad med köplador får man stå ut med. Alltså: Vill du uppleva en amerikansk mässa? Då är det Miami som gäller. Är det blott en båtmässa i Europa som du orkar/har råd eller tid med? Välj

UDDA MÄSSOR

Varje land med någon form av vatten omkring håller sig med en båtmässa. Här är några värda en resa eftersom de ligger där de ligger, det vill säga i attraktiva städer.

HISWA IN-WATER BOAT SHOW

Flytande mässa i Ijmuiden vid kanten av Nordsjön, en knapp timmes båtresa från Amsterdam (skytteltrafik). Knappt 300 utställare, motorbåtar dominerar, i synnerhet vackra (turkiskbyggda) slupar i en masse. Amsterdam är aldrig fel, i synnerhet inte i början av september. Mässan pågår 4-9 september. www.hiswa.nl

FESTIVAL INTERNATIONAL DE LA PLAISANCE

är det furstliga namnet på båtmässan i Cannes. Den samlar inte lika celebert folk som filmfestivalen, men en och annan 70 metersjakt brukar ligga på svaj under mässan. Här finns mycket att se, i alla fall stort och lyxigt, mest motordrivet. Cannes är alltid värt en resa. Mässan pågår 12-17 september. www.salonnautiquecannes.com

MONACO YACHT SHOW

På den här båtmässan pratar man inte båt. Utan »yacht«. Monaco Yacht Show visar upp bortåt 100 jakter mellan 82 och 300 fot. Drygt hälften är över 40 meter långa. Tja, det är väl allt man behöver veta. Frågor någon? På www.monacoyachtshow. com får man svar på de flesta frågor: »How do I get a ticket for the MYS? Private Clients. EUR50 incl. VAT per person per day.« 19-22 september pågår uppvisningen.

TURKISH INTERNATIONAL BOAT SHOW

håller hus i Istanbul World Trade Center 7-16 december. Den är stor som Göteborgsmässan till ytan och har lika många utställare. Publikt är den ingen succé. 35 000 besökare under tio dagar gör det framkomligt mellan montrarna. Den turkiska båtindustrin går inte av för hackor. Motorbåtarna dominerar. Inträde US $10. www.boatshow.com.tr

DUBAI INTERNATIONAL BOAT SHOW

Att Dubai International Boat Show inte har samma status som Monaco Yacht Shows framgår av namnet. Hur som helst, 250 utställare trängs i Dubai Interrnational Marine Club, däribland en och annan jakt, men inte många. Prinsarna i trakten föredrar att dra till Monaco när de ska titta båt. 12-16 mars pågår mässan. www.boatshowdubai.com

 

Text: Lasse Genberg

 




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...