Seglare och motorbåtsfolk har kommunikationsproblem. I alla fall gröngölingarna. Här får du som nybakad motorbåtsförare några tips inför färden.
Har seglare inte en aning om sjövägsreglerna, undrar du som nybliven motorbåtsägare redo att ta sjön i besittning. Bland seglare funderar man på varför motorbåtsägare bär sig så besynnerligt åt. Inte konstigt att, försiktigt uttryckt, vissa spänningar lätt uppstår mellan dessa två kategorier båtfolk.Bakgrunden är egentligen ganska enkel. Orsaken är att man färdas efter skilda förutsättningar. En motorbåt är som typ helt överlägsen segelbåten. Den går dit man styr, och föraren bestämmer hur fort det ska gå. Segelbåten däremot går sällan rakt mot målet, eftersom vinden helst kommer just därifrån. Då får man kryssa, vilket av många icke-seglare ses som ett oberäkneligt vinglande. Dessutom har seglaren en underlig vana att öka och minska farten lite hur som helst. Om det är dessa märkligheter som ligger bakom regeln att motordrivet fartyg viker för seglande, vill en del hålla för ganska sannolikt. Men, tro det eller inte, i allmänhet finns det rationella förklaringar till att seglare så ofta är ena konstiga prickar.
Högertrafik
Som du vet råder på sjön högertrafik. Det betyder att farkoster, som möts stäv mot stäv eller nära stäv mot stäv, håller styrbord om den mötande.
När fel sida är rätt
Ute på fritt vatten och med gott om plats mellan båtarna och ingen risk för ombordläggning (kollision) behöver du inte strikt tillämpa högerregeln. Ni möts alltså inte ens nära stäv mot stäv. I det läget finns det ingen anledning att göra stora, vida svängar för att mötas på rätt sida. Sådana beteenden ser man ibland, och även om de inte ställer till några bekymmer, kan man undra varför en del bär sig så märkligt åt.
Upphinnande väjer
En viktig regel till sjöss är att upphinnande båt väjer. Så om du går för sakta fart och en segelbåt hinner upp dig, är segelbåten väjningsskyldig. Själv behåller du kurs och fart.
Ge akt på vinden
Också när du framför en motorbåt är det viktigt att du börjar med att ta reda på vindens riktning och styrka. Är du klart medveten om det, är det lättare att förstå och förutse seglarnas ibland så märkliga manövrer.
Kom ihåg dina svallvågor
Drar din båt upp kraftig sjö hör det till gott sjömanskap att minska farten vid möte eller omkörning. Är vinden svag och du möter eller passerar en segelbåt är det mycket uppskattat om du drar av ordentligt på gasen. Annars börjar segelbåten rulla med smällande segel, och smällande segel är lika förödande för dem som ett våldsamt övervarv är för din motor.
När du framför en motorbåt är din mesta uppmärksamhet helt naturligt riktad framåt. Då är det lätt att glömma de vågor du lämnar bakom dig. Till exempel när du passerar en brygga med förtöjda båtar eller den gamle i ekan, som sitter och metar. Men kommer du ihåg att sakta ner vid sådana tillfällen, är det ingen som knyter näven och ropar fula invektiv efter dig!
Gå akter om segelbåten
En segelbåt backar ytterst sällan. Däremot varierar segelbåtens fart i hög grad, beroende på växlande vindstyrka, eller på att segelbåten kommer ut från en läkust. Av den anledningen är det lämpligast att vid skärande kurs gå akter om segelbåten. Råder vid tillfället svaga vindar, uppskattar seglaren extra mycket att du passerar akter om honom, så han slipper stånga sig till stopp i dina svallvågor.
Vid svaga vindar hör det till gott sjömanskap att inte besvära seglande båtar med svallvågor. Det betyder att du passerar på rejält avstånd eller med låg fart, och om möjligt aldrig framför seglaren. Och med din låga fart hinner du och den tacksamma seglaren att vinka vänligt till varandra, innan du drar på igen.
Gör din kursändring i god tid
Om du märker att du kommer att möta eller köra om en annan båt vinner du på att göra din kursändring tidigt. Förutom att det är en av reglerna till sjöss, betyder det praktiskt taget ingen omväg för dig. Håller du dessutom ut väl ifrån den andra båten, behöver du heller inte slå av så mycket på farten.
Fartväxling
Att växlande vindstyrkor betyder växlande fart för segelbåten är uppenbart, men ändå lätt att glömma för den som inte är seglare. Men vindstyrkan växlar inte bara med byiga vindar. Den kan också göra det när segelbåten kommer ut ur ett område med lä intill land eller hög holme och plötsligt får god vind. Då sätter den genast fart. Och tvärtom när den seglar in i ett område med lä. Då stannar den snart upp.
Lä är pest för seglaren
När du ser en segelbåt närma sig ett område med lä intill land, så räkna med att han antagligen vänder 90 grader innan han kommer in i det blankare vattnet. Är du beredd på det väntar inga obehagliga överraskningar.
Varför kryssar de?
En segelbåt på väg mot vinden måste kryssa. Det innebär att han slår (att slå är att vända genom vindögat) med un-gefär 90 grader kursändringar. I smalare leder sker det oftare, på öppet vatten mera sällan. Men ser du att segelbåten är på väg mot ett grund, en kobbe eller annat hinder måste du räkna med att han slår i tid före hindret.
Kryss i farled
Ibland kryssar segelbåtar också i ganska trånga farleder. Det tycker inte de i motorbåtar om. Faktum är att i de flesta fall ogillas det också av seglarna själva. Men ibland är det nödvändigt, för seglaren har kanske ingen motor eller en icke fungerande. I andra fall kan den trånga farleden vara så kort att man inte anser det mödan värt att starta motorn eller fälla ner och rycka igång utombordaren.För att minska din irritation kan det vara bra att veta att enligt sjölagen är det tillåtet att kryssa i farled. Däremot får inte små fartyg hindra framfarten för stora och svårmanövrerade fartyg. Extremfallet är att en liten Optimist segeljolle manövrerar i vägen för ett 10 000-tons handelsfartyg eller en Finlandsfärja.
Fel sida i farled
Ibland kommer en seglare på fel sida av farleden. Orsaken är knappast ursäktlig men beror oftast på att på den rätta sidan är vinden mycket svag på grund av till exempel en hög kust. I ett sådant läge brukar seglaren markera att han är medveten om felaktigheten genom att hålla väldigt långt ut på sin babordssida.
Och nu när du är medveten om orsaken är det lättare att acceptera den. I stället för att demonstrativt gå ut på din styrbordssida kan du hellre hålla ut mot mitten av farleden. Därmed har du antagligen också fått en ny vän på sjön.
I blåst och stiltje
Ditt beteende visavi segelbåtar styrs till stor del av vindstyrkan. Är vinden frisk är seglaren tämligen obesvärad av dina svallvågor. Men det betyder givetvis inte att du ska passera onödigt nära. Ett avstånd beräknat som två meter gånger dina knop kan vara ett bra riktmärke. Alltså femtio meters avstånd om du gör 25 knop. Och är farleden smalare än så, är det storleken på dina svall som avgör hur sakta du bör gå.
Motorbåt med segel
När vinden är svag eller kommer rakt framifrån sätter seglaren ofta igång sin motor utan att ta ner sina segel. Åtminstone brukar storseglet få vara uppe. Under dessa förhållanden är seglaren enligt sjövägsreglerna skyldig att på främre delen av fartyget och på väl synlig plats ha hissat en tratt. Det sker ytterligt sällan om ens någonsin. Skulle du få uppleva det kan du sätta kryss i rufftaket!
Ett rikare båtliv
De ovanstående förklaringarna till seglarnas sätt att manövrera och tipsen hur du förutser dem, gör båtlivet enklare. Och faktiskt intressantare. Genom att i förväg beräkna vad som ska ske och sedan konstatera att du tänkte helt rätt är ganska tillfredsställande. Dessutom och som extra belöning blir du automatiskt mer uppmärksam på och kan njuta mer av själva omgivningen, när du färdas genom skärgården. Det ger dig nya upplevelser och mer innehåll åt nöjet av att färdas till sjöss. Får du sedan som extra bonus några vänliga leenden och glada vinkningar från andra båtfarare, är det väl något att bara glädjas åt!
Av Kjell Nylén
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu