Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst
Gäst

Välkommen till båtlivet, del 2

DU HAR NU KOMMIT in lite grand i klubblivet. Börjat förstå att båtlivet är fullt av grynnor. Inte bara under ytan på sjön utan lite varstans. Vad som är rätt och fel är inte allom givet. Ett ord som används fel kan skapa sneda leenden och småfniss. Men du lär dig snart. Jag garanterar. Samtidigt som båtlivet är en egen värld är de flesta i den ganska hjälpsamma. Du får hjälp att lägga till. I butiken får du svar på alla nybörjarfrågor och i klubben finns alltid en hjälpande hand när du ber snällt. Vi på tidningen vill också fortsätta att räcka dig en hjälpande hand. Så att du inte missar något grundläggande eller självklart. Läs och begrunda. Sedan är det är bara att jobba vidare med siktet inställt på att få utmärkelsen "trygg sjöbuss" någon gång i framtiden.

 

Båtklubbar

EN URSVENSK FÖRETEELSE som du kan ha nytta av.

De flesta båtklubbar är anslutna till Svenska Båtunionen (SBU) som via ett årligt båtting tar upp generella frågor som påverkar klubbarna och dig som enskild båtägare. SBU fungerar sedan som remissinstans mot myndigheter och andra officiella enheter i den svenska byråkratin. Så vill du engagera dig i båtlivets utveckling, är det mot SBUs förbundsstyrelse du ska sikta.

 

Det finns två typer av båtklubbar - teoretiska och praktiska.

De teoretiska värnar ofta om ett gemensamt intresse runt en båttyp eller en tidsepok.

Exempel på dessa är Iversenklubben (för alla som älskar båtar konstruerade av Jac M Iversen), Bertram Yacht Society (för alla Bertramfreak) eller Oxelöklubben (för oxelödiggare). I dessa klubbar finns ofta en drivande kärna som besitter massor av kunskap. Så vill du veta mer om din båttyp - ta reda på om det finns någon märkesklubb bildad.

 

I de praktiska klubbarna samlas man runt det gemensamma intresset att förvara båten. På land, i sjön eller både och. Det kräver en fysisk insats av dig men belöningen blir en mycket låg kostnad för dig att ha båten. I alla fall mycket lägre än alternativet kommersiell marina. Vad som i stället krävs av dig är den fysiska insatsen att hjälpa till.

 

Butiker

DET VAR ENKLARE FÖRR. Då fanns det butiker som bara handlade med båttillbehör. Bakom disken stod en hjälpsam och båtkunnig man - om än ständigt upptagen - som kunde svaren på alla frågor och som kunde lotsa dig rätt bland alla hemligheter. Båttillbehörsbutikerna finns kvar i dag. Och bakom diskarna står fortfarande kunnigt folk som kan svara på dina frågor. Men idag finns det också en ny typ av butiker - stormarknaderna. På stormarknaderna finns långt ifrån allt, men det är billigt. Jättebilligt till och med. Men som överallt annars bjuds det inga gratisluncher. På stormarknaderna är det i allt större utsträckning du som får ta reda på vad du behöver. Och risken som nybörjare är att du kommer hem med fel saker. Som det gamla ordstävet säger: köpa billigt är ofta att köpa dyrt.

 

Försäkringar

ETT MYLLER SOM inte har något som helst med båtvana att göra. Är du siffergubbe under arbetstid kan bolagens tabeller och premiesystem vara genomträngliga. Var matte hatämnet i skolan, så kan jag bara beklaga.

Försäkringsbolagens attityd är den hjälpsammes "ta oss i handen så går allting bra". Och bra går det nog. Tyvärr oftast i bolagets perspektiv. Det gäller att du läser all information om den försäkring du tagit. Du måste ta reda på vad som ingår, när det ingår och vad du kommer få betala för det. Det finns låsmanicker, larm och förtöjningsdon som styr hur du kommer att behandlas den dagen du drabbas. Har du inte läst innan, är du garanterat torsk när den nya vattenlinjen är dragen ovan rufftaket (vilket i klartext betyder att båten sjunkit).

 

Gå inte heller på niten att försäkra för ett högt belopp. Var ärlig mot dig själv. Ta reda på vad båten egentligen är värd. Försäkringsvärdet har nämligen inget att göra med vad du har betalt för båten. Har du gjort en bra affär kan du skriva upp värdet. Har du köpt grisen i säcken är det bara att svälja förtreten. Om du ändå skriver upp värdet. Vad händer då när det gått snett? Inget just, mer än att besiktningsgubben från det stora bolaget sätter ett lägre värde på båten, tackar dig för den höga inbetalda premien och åker hem och skriver rapport. Och där står du med lång näsa. Det finns ett antal bolag att välja på. Atlantica, Svenska Sjö, If..., Alandia, Folksam. Trygg Hansa och Länsförsäkringar är de största. Ett tips. Gå in på www.finansportalen. se/batforsakringar så får du hjälp att jämföra bolagens premier. Är det en liten båt du köpt till sommarstället kanske det kan vara bättre att lägga in den i hemförsäkringen.

 

Att se över och jämföra olika båtförsäkringar kräver sin man. Finansportalen i samarbete med Insplanet, som är Sveriges största förmedlare av försäkringar, kan hjälpa dig. Först öppnar du en depå gratis hos Insplanet, vilket helt enkelt innebär att du fyller i dina uppgifter och via nätet gör en gratis förfrågan på en båtförsäkring.

 

Insplanet tar emot din förfrågan och analyserar den noga. Utifrån din förfrågan och analysen kontaktar de försäkringsbolagen åt dig. Du kontaktas av en oberoende försäkringsrådgivare från Insplanet, antingen via epost eller telefon, som presenterar det bästa alternativet för dig.

Du kan ställa frågor till rådgivaren och tillsammans kan ni resonera kring din situation. Du kan också själv gå in på din depå och jämföra de olika försäkringsbolagens priser och villkor. När du bestämt dig för en försäkring tecknar du den genom att bestämma när du vill att den ska börja gälla. Ditt valda försäkringsbolag skickar en bekräftelse till dig och efter att du skrivit på är det klart!

 

Trailer

ETT UTMÄRKT SÄTT att ha båt. Du slipper båtplats. Du slipper ligga och vrida dig av oro under stormiga höstnätter. Och du slipper följa med den alldeles utomordentligt tråkiga debatten om vilken bottenfärg som är bäst. Vad som i stället krävs av dig är en mycket bra dragbil, närheten till en bra ramp, en carport och ett dyrt och bra trailerlås. Har du skaffat dig allt detta är du en vinnare när du ringer till försäkringsbolaget och meddelar att du är trailerbåtägare.

 

När du ska välja trailer är det vissa saker du måste ta hänsyn till. Först är det körkortsfrågan. Klarar du av att dra din båt med din bil? Att räkna vikter och körkortsklasser är inte alltid så enkelt. Gå in på Vägverkets hemsida, www.vv.se. Är båten bredare än 2,59 meter kan du glömma hela grejen. Det är maxmåttet för att få köra på landsväg utan följebil och tillstånd. Många föredrar att köpa en boggietrailer. Den går jämnare på vägen och känns tryggare att klättra i. Tänk dock på att en boggietrailer är ett elände att handbaxa. Dubbla axlar bråkar och spjärnar emot. Så är garageuppfarten hemma trång - köp enkel axel.

 

Tidningar

EFTERSOM DU LÄSER DETTA, har du hittat en av Sveriges sex stora båttidningar. Sex tidningar på nio miljoner människor är en hög siffra - trots att tidningarna sins emellan är helt olika.

Här får du en kort presentation:

? Vi Båtägare - den tidning du håller i din hand - startades 1973 som en tabloidtidning innehållande allt som rörde båt. 1976 gjordes den om till normalt magasinformat och 1994 blev den en renodlad motorbåtstidning. Inom dess pärmar finns bara motorbåtsmaterial och vad som därtill hör.

? Båtnytt startades 1958 under namnet Motorbåtsnytt men blev Båtnytt 1962. Tidningen skriver om allt - från båttester till resmål via seglatser, skärgårdshamnar och profiler. En bred, aningen lite grundare tidning än Vi Båtägare.

? Segling är motsvarigheten till Vi Båtägare, fast segel. Bara båten har mast kan den behandlas i Segling. Tidningen blandar havskappseglingar med tester av Albin Viggen.

? Båtliv ges ut av SBU och skickas ut till alla medlemmar i de anslutna klubbarna. På så sätt har Båtliv blivit Sveriges största båttidning. Innehållet är klubbinriktat kryddat med lite nyheter och en och annan test.

? Praktiskt båtägande är helt inriktad på dig som vill meka, skruva, pula och fnula med båten. En handgriplig tidning som emellanåt tar sig an en begagnad båt och bedömer den Ett och annat resereportage ryms också.

? På Kryss är klubbtidning för världens största båtklubb - Kryssarklubben. I På Kryss är det livet runt båten som dominerar. Ibland utblandat med färdmål, en och annan test och lite debatt. Sedan finns det mängder med kundtidningar och klubbtidningar för märkesklubbarna. De kan ofta vara bra komplement till någon av de stora spela

 

Av Anders Værneus




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...