Du har tröttnat på husvagnen. Eller stått och hackat på handikapp 36 i tre år. Eller ska som nysvensk syna alla påståenden om Sveriges fantastiska skärgårdar, kanaler och insjöar. Hur som helst. All vår början bliver svår. Den här första artikeln i en serie är avsedd att underlätta dina första steg i båtlivet.
Valet är gjort. Båten är inhandlad. Kontraktet är underskrivet och nycklarna överlämnade. Under ett prydligt presenningsskjul på Norröarnas Båtsällskap står nu sommarens reskamrat. Allt känns bara sådär bra som det gör efter ett livsavgörande steg.
Du är nu båtägare. Kapten. Fartygschef. Men du står också inför situationen att vara klubbmedlem. Ett faktum som kan vara direkt avgörande för hur din relation till båten kommer utvecklas.
En båtklubb är ett samhälle i miniatyr. Där finns valda kungar och självutnämnda presidenter. Där finns harmoni och inbördeskrig. Där finns besserwissern som vet allt, men som av någon anledning har den sunkigaste båten. Där finns råd i överflöd, åtskilliga hånleenden och av och till en vad-var-det-jagsa- attityd. Och mitt i allt detta finns också en klubbkänsla - en gemenskap som kan vara guld värd för dig som nybörjare.
Att bli respekterad och insläppt i gemenskapen är ingen enkel match. Här kommer dock några grundregler som garanterat förenklar proceduren:
? HÄLSA PÅ ALLA INNANFÖR GRINDARNA. Hellre fem gånger för mycket än en gång för lite. Döm inte killen i kostym - ej heller han i blåstället med NCC-logotypen på ryggen. Vem som helst kan vara klubbens ordförande, driftkucku, åldersman, retsticka...
Båtklubben - samhälle i miniatyr
? LYSSNA PÅ RÅD. Ta till dig alla tips i början. Men skaffa dig en egen linje snarast. Sanningen i ett lyckat vårrustande ligger i att hitta en egen linje och egna verktyg och färger. Det som passar tältgrannen perfekt kan i dina händer bli misär. Lär dig gallra i floran av råd och dåd. Att titta på rådgivarens egen båt ger vägledning. Att notera rådgivarens personlighet är ännu bättre. En hetsig typ har snabba produkter. En lugn filosof har ro att ta det lugnare.
? STICK INTE UT. Tillämpa jantelagen din första tid i klubben. Dra inte förhastade slutsatser. Till synes enkla problem kan ha rötter decennier bakåt i tiden eller bottna i olika falanger i klubben och därmed vara svåra att lösa.
? TA FÖR DIG. Låter som en motsats till jantelagen, men är ett komplement. Hugg gärna i, håll i tampar vid sjösättningen, anmäl dig till att kratta grusplanen, måla knutbrädorna på klubbhuset. Att visa god vilja är en oslagbar investering.
? HÅLL TIDER. Det gäller framför allt vid upptagning och sjösättning. Ta reda på vad som gäller med bockar, tält och kranpass. Var klar med alla omgivande bestyr i god tid innan verksamheten drar i gång. Märk bockarna. Samla täckmaterielen på avsedd plats. Häng på fendrar. Gör fast långa - jättelånga - tampar i för och akterpollarna. Provstarta motorn på land om du inte tänkt paddla till platsen. Lägg i så fall fram två paddlar i sittbrunnen. Ta ned kapellet.
? MISSA INGA KLUBBFESTER. Stämpeln som torrboll, "för fin" och tråkmåns är svår att tvätta bort. Ta gärna med dig barnen och givetvis sambon. Klubbfester är familjefester. Barn piggar upp andra barn och höjer stämningen. Har du dessa sex budord i bakfickan när du kliver innanför grindarna, borde din klubbkarriär ha alla möjligheter att starta i rätt riktning. Om det ända går snett - byt klubb.
Hela historien
Visste du att en av världens äldsta idrottsföreningar är svensk? Det handlar inte om AIK, Idlaflickorna eller någon av deras systerföreningar utan om Kungliga Svenska Segel Sällskapet som redan 1830 skrev in sig i världshistorien. Ordet båtliv var ännu inte uppfunnet. Vad det kungliga sällskapets medlemmar ägnade sig åt var kappsegling med rejäla båtar som vi i dag skulle kalla fartyg.Men allt eftersom svensken fick mer ledig tid och högre levnadsstandard gick utvecklingen mot enklare och mindre båtar. I slutet av 1800-talet började även turistseglingen komma i gång och klubblivet exploderade. Framför allt i Stockholm och Göteborg.
Samtidigt som segelbåtarna antog en mer hanterlig storlek hade motorbåten genomgått sin graviditet. Det tog några år i kuvös innan Daimler och Benz 1886 fick fart på en motorbåt på floden Neckar. Det dröjde nästan 15 år innan motorbåten blev hyfsat sjövärdig och användarvänlig. Även för dem som inte hade ingenjörsexamen från något av landets lärosäten.
För ganska precis hundra år sedan bildades Svenska Seglarförbundet som bringade ordning bland segelbåtarnas myller av regler och föreningar. Motorbåten hade hittat sin form och funktion och den första "riktiga" båtmässan för allmänheten hade hållits på Kaptensudden på Djurgården i Stockholm. Några av båtarna var ritade av ynglingen Carl-Gustaf Pettersson från Ramsö. Pettersson blev med åren en av båtlivets storheter och lämnade bland annat efter sig tusentals båtar och begreppet Petterssonbåt.
Under mellankrigstiden fick båtlivet en riktig skjuts. Campingbåten föddes 1928 samtidigt som utombordarna blev starkare och pålitligare. Stora svenska snurretillverkare var Archimedes, Penta och Trim. De utländska hette framför allt Evinrude och Johnson. Serietillverkningen av motorbåtar tog också fart. Hos Båtbyggeribolaget i Söderköping och Johanssons båtvarv i Oskarshamn levererades det nya båtar dagligen.
Efter bensinransoneringen under andra världskriget var det en motorbåtshungrande nation som åter sjösatte. I mörkaste Småland gjorde sig båttillverkaren Storebro snabbt gällande. Modellerna Solö, Vindö och senare Storö såldes framgångsrikt av Gösta Berg i Stockholm.
1954 presenterade Fisksätra varv den första plastbåten på Allt för Sjön i klassiska Ostermans Marmorhallar. Träbåtsvarven skrattade först men förstod hotet då nykomlingar som Ockelbo, Ryds, Crescent och norska Selco spottade ur sig båtar i ett helt nytt tempo.
På 70-talet byggdes de sista massproducerade träbåtarna och plastbåten stod som segrare. Nya amerikanska märken som Sea Ray, Bayliner och muskelstinna Formula slogs nu också om båtkunderna. Även engelska Princess och danska Coronet var framgångsrika. 1976 sattes all-time-high i Sverige med 55 000 sålda båtar.
När sedan världsekonomin snurrade allt snabbare på 80-talet och det inte verkade finnas något stopp på efterfrågan slog Bayliner alla rekord i båtproduktion. Dock hade de bara kontroll på kvantiteten och lämnade kvaliteten därhän. Bayliner blev snart ett skällsord och en Bayliner från sent 80-tal är i dag den bästa båtaffär en mycket hantverkskunnig båtentusiast kan göra. Sedan havererade alltsammans i löpsedlar om 500 procents ränta och börselände. Marknaden sanerades och började efter några år sakta återhämta sig med retro som främsta trend.
Och sedan blev det millennieskifte.
Typerna
Båtlivet rymmer en rik flora attityder och typer. Hela paletten finns representerad - men ofta på helt andra positioner än i yrkeslivet. Här är båtlivets urtyper och vad du kan förvänta dig av dem. Fördomsfullt? Javisst, men det finns en bottenskyla sanning.? DIREKTÖREN. Tror att båtlivet fungerar som livet på land. Skaffar sig den största båten plånboken tillåter och utrustar den med allt som tänkas kan. Åker sedan samma väl utprickade sträcka till fina klubbens klubbholme varje helg för att träffa likasinnade. Sitter oftast på toppbryggan och dricker gingrogg och pratar i mobiltelefon.
På väg till klubbholmen anser sig direktören äga vattnet. Folk med mindre båtar är stackare och bör av alla anledningar hålla sig undan. Patetiska typer som förmodligen är socialister och bidragstagare. Direktörens kunskap om sjön sträcker sig oftast till beteckningarna på navigationsapparaterna.
? GÖR-DET-SJÄLVAREN. Fixar alla bekymmer själv. Från den sönderslagna propellern till det trasiga kapellet. Är antingen totalt ödmjuk eller äckligt skrytsam. Han föraktar alla som insett att deras tumme sitter mitt i handen. Men hjälper till. Har svar på alla frågor och delar gärna med sig. Helst med en självupptäckt knepig lösning, som du som nybörjare inte begriper ett skvatt av.
? BOHEMEN. Ser båtlivet som en avkoppling från samhällets ok. Vintertäcker gladeligen med en något för kort japanpress lindad runt skrovet. Syns sedan inte till förrän vid sjösättning. Är glad och en bra historieberättare, som vid klubbpilsnern gärna förtäljer sommarens eskapader. Värdelös på båtvård, men kan vara en rackare på att navigera efter sjökort anno 1977.
? ENTUSIASTEN. Kan Watskikatalogen utantill. Vet sifferbeteckningen på topplockspackningen till Mercurys 110-hästare av årsmodell 1971. Vet skillnaden på alla årsmodeller av Sweet 16. Håller en Albin 25 från 1972 i gott skick. Är trevligast på bryggan men ändå lite av en kuf i umgänget. Ser det som ett kall att frälsa dig in i båtlivet.
? KLANTEN. Inget går hans väg. Han vet inget. Han förstår inget. Han frågar men slinter ändå sedan. Går för sig själv och alla tittar lite snett efter honom. Men trots elände fungerar det för honom. Ingen vet hur. Allra minst han själv. Tycker annars båtlivet är ett ont. Men frugan vill så gärna. Ser med avsmak på dem som pysslar och vårdar.
Konstiga ord
Att köpa båt är som att köpa dator. Du konfronteras med ett helt nytt språk. Meningarna vimlar av ord du aldrig hört förut och den du talar med ser deras innehåll som självklart.
Båtspråket har gamla anor. Härstammar från början från de stora segelfartygen där det var livsviktigt att var sak hade ett eget ord. Så att alla drog i samma snöre när vinden plötsligt friskade i och seglen skulle ned. När sedan fritidsbåten föddes kompletterades båtspråket med ytterligare en skrälldus ord. Och i takt med utvecklingen har det fortsatt efter samma linje. För att du inte ska stå helt handfallen på båtklubben kommer här de vanligaste 25 orden och deras vardagliga betydelse.
Akter = Bakre delen på båten.
Akterspegel = Den platta bakre delen på båten.
Babord = Vänster när du står vänd föröver.
Boj = Är kopplad till en bojsten på bottnen. Blir en extra tilläggningsplats i sjön.
Båtshake = Pinne med krok i ena ändan. Bra för att plocka upp till exempel en tamp (se tamp) med eller hålla ifrån grannbåten när det är trångt.
Drev = Förlängning på motorn som sticker ut genom akterspegeln (se akterspegel). Förmedlar motorkraften till propellern.
Durk = Golvet i båten.
Fender = Ballong som skyddar båtsidorna från andra båtar eller bryggor. Knopas fast i t ex mantåget (se mantåg). Finns i olika former och färger.
Flybridge = Den övre styrplatsen på större båtar. På svenska toppbrygga.
Fribord = Sidorna på båtens skrov.
För = Främre delen på båten.
Halkip = Beslag som hjälper till att styra tampen (se tamp) rätt. Sitter på däckets kant.
Knap = Beslag ombord att knyta fast båten i. Kan även kallas pollare. Knop = 1) Knut. Finns i otaliga varianter beroende på användning. Vanligast är råbandsknop, pålstek och dubbelt halvslag.
2) Farten till sjöss. Innebär antal sjömil/timme.
Kölsvin = Allmänt utrymmet under durken.
Lanterna = Båtens lampa. Finns i rött (vänster), grönt (höger) och vitt (bakåt och framåt).
Logg = Fartmätaren.
Mantåg = Staket utefter båtens sidor. Finns framför allt på större båtar. Pulpit = Räcke i fören (se för) på båten. Mycket behjälpligt vid i- och urstigning.
Pushpit = Motsvarande räcke akterut (se akter).
Sjömil = Längdmått till sjöss som motsvarar 1 852 meter.
Skarndäck = Yttersta delen på däcket.
Skott = Vägg i båten.
Steglister = Lister som sitter på bottnen på snabba båtar. Hjälper båten att lyfta upp ur vattnet när det går fort.
Styrbord = Höger.
Tamp = I allmänt tal ett snöre till båten.
De oskrivna reglerna
Som i andra sammanhang i samhället har också båtlivet ett antal oskrivna regler som det är bra att känna till. Att bryta mot dem anses vara dåligt sjömanskap (hyfs till sjöss), och ses med oblida ögon.
Här är de vanligaste:
? Åk aldrig med fendrarna ute. När du har lagt loss från bryggan eller bojen, hala upp fendrarna och ta in dem i båten. Båt som åker med fendrarna ute kallas i folkmun "korvhandlare".
? Ha rena fendrar. Smutsiga signalerar slarvpelle.
? Låt aldrig tampar ligga hur som helst på däck. Lägg dem i bukter och stuva undan snyggt eller häng upp dem.
? Spotta aldrig i lovart. Lovart innebär mot vinden. Härstammar från lång livserfarenhet.
? Kryp in i hamnar. Att komma dånande in i en hamn eller skärgårdsvik kan kännas tufft. Men du blir hatad av alla som redan ligger där.
? Träng dig inte in mellan två båtar i en naturhamn även om avståndet dem emellan gott och väl räcker till för ditt behov. Förmodligen ligger där en uppgrundning eller så är platsen reserverad för en kompis.
? Låt inte elverket stå på över natten. Köper du en stor båt med elverk - stäng av det senast 21.00. Annars är du hamnens hatobjekt när morgonen gryr.
? Seglare har alltid företräde. Så är det inte enligt lagen, men det är en enkel regel att så länge som möjligt leva efter.
? Sätt på fendrar innan du åker in i hamnen. Du vet aldrig vad som händer när du väl gett dig in i gyttret av båtar.
? Kasta inte i ankaret. Släpp det försiktigt ned i vattnet i god tid. Se till att ha ordning på ankartampen innan.
? Håll avstånd när du kör om. En båt är inte samma sak som en bil. Båten lämnar vågor efter sig.
? Ha hela och rena flaggor.
? Grilla inte direkt på berghällar
Gröngölingens 10 budord
Din sits är inte den roligaste. Du har köpt båten på rot. Den står där under presenningen. I samma skick som den togs upp i höstas. Och det är din uppgift att göra den vårfin. Som den kloke novis du är går du in på www.marinan. com och klickar in dig på Vi Båtägares hemsida. Under rubriken Artikelserier finns allt du vill veta om vårrustning, vare sig din nya båt är av plast eller trä. Som nybörjare lusläser du självklart tillverkarens bruksanvisningar och du lägger alla båtgrannars goda råd på minnet. Nu är du kapabel att klara av en vårrustning. Rent teoretiskt. Hur det är i praktiken är en annan pilsner. För att inte gå på de värsta grynnorna - ha den här checklistan till hands.
AV MARCUS GUNNARI
1.Bottenmålning är ett otacksamt men ack så viktigt jobb. Mycket arbete för något som inte syns när båten är sjösatt. Spar tid, använd roller. Bäst är en korthårig roller. Den minimerar färgstänk. För att maska av vattenlinjen används en fuktbeständig tejp. Tryck till tejpen ordentligt så att inte färg kryper in. Låter du tejpen sitta kvar för länge - över natten till exempel - får du problem med att få bort den. Om den blivit fuktig och sedan torkat är det i stort sett omöjligt. Viktigt är att färgtråget är i rätt storlek. Ett för stort tråg blir klumpigt - ett för litet blir ineffektivt. Måla dagen före sjösättning. Inte tidigare.
2.Byt bränslesystemets vattenseparationsfilter en gång per år för att minimera driftstopp. Regnvatten och kondensvatten samlas i tanken och skapar sommarproblem. För att vara riktigt säker - häll i en flaska K-sprit vid första tankningen.
3.Har inte motoroljan och tillhörande filter bytts under hösten bör det bytas nu. Gör det efter sjösättning då motorn kan varmköras och oljan blir lättare att pumpa ut.
4.Träbåtsägare? För att minska läckaget de första kritiska dygnen efter sjösättningen kan bottnen vattnas. Var försiktig. Fyll inte vatten upp till durk. En båt är byggd för att hålla vattnet på utsidan. För att inte trycket ska bli för stort på insidan kan du lägga blöta handdukar under durk dygnen före sjösättning så att trät kan svälla.
5.I en fuktig miljö bildas lätt korrosion i elsystemet. Kontrollera säkringar och kabelskor. Ser någon av dem kexig ut - byt den. För att något överhuvudtaget ska fungera krävs ett friskt batteri. För att förlänga livslängden ska batteriet vara laddat och cellerna ha destillerat vatten i rätt mängd. Fetta gärna in polerna med vaselin.
6.Vid sjösättningen är en bra länspump oumbärlig. Prova den alltid före sjösättning. Ett vanligt fel är att sladdar till pump och nivåvakt ligger i kölen där vatten och smuts samlas. Klamra upp sladdarna där de inte är i farozonen och häng gärna på en hängsäkring. En lätt regel: länspumpen ska alltid fungera!
7.Innan motorn startas ska kylvattensystemet kontrolleras. Har motorn gått varm kan impellern vara skadad och bör då bytas. Med tiden kan den torka ut. Den ska bytas vartannat år. Oavsett varmgång eller inte. Se till att bottenventiler står i öppet läge och att slangar är hela och fräscha.
8.Säkerhetsutrustning ska alltid ses över. Vänd pulversläckaren uppochned ett par gånger så är chansen hyggligt stor att den fungerar när den väl behövs. Kontrollera när översyn ska göras, att mätaren står på grönt och att inga sprickor förekommer på slangar. Fetta in slangar med vaselin.
9.Vaxa och polera? Börja alltid med att tvätta båten med såpa och varmvatten. Använd Scotch-Brite på sidorna och en skurborste på halkskyddade ytor. Gno och gno. Gnugga och gnugga. Till slut är båtens ytskikt åtminstone rent, vilket är ett måste för en bra fortsättning. Rådgör sedan med din butik för att få de saker som just din båt behöver.
10.Starta motorn. Varmkör inte i minuter. Då bränner du både impeller och den vänskap klubben kan erbjuda. Låt motorn tända till och komma igång. Stäng sedan av.
Av Anders Værneus
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu