Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Tre upplevelser

DE SENASTE TIO ÅREN har jag kört omkring 40 båtar per år. De flesta är ganska bra - utan att för den skull sticka ut. Men så finns det några provkörningar som sticker ut. Här är mina tre bästa minnen från min karriär som båtjournalist.

FJORD 28 TERNE

Fjorden är med på min prispall av två anledningar. Hon var dels det första båttest som jag fick genomföra. Det blev lite på måfå. Kamrat Genberg fick ett plötsligt ryck en tidig förmiddag i april, ringde återförsäljaren och fick klartecken till testkörning samma dag. »Kom med«, löd Genbergs enkla order. Och jag kom med. Iklädd föga båtmässig tung skinnrock, svarta knytskor och byxor med slag. Med en hemstickad luva över öronen påbörjade jag min karriär som testförare. En illa vald klädsel för en nyutexaminerad båttestare, vill jag påstå. Den andra anledningen till att 28 Terne är med på listan är en tur i Arendal. Vi skulle testa småbåtar, men det blåste apa. Så mycket apa att vi inte vågade gå ut med fartvidundren. Kamrat Atle bad då mig komma med på en tur i 28 Terne. Min tvekan var stor men min flytoverall trygg, så jag antog utmaningen. Och vilken tur. Sjövärdigare båt får du leta efter. Tärnan tog de inrullande havssjöarna som på lek, och turen blev en av mina bästa båtupplevelser. Tack Atle för det.

JEANNEAU 755 RUNABOUT

Det var bara så perfekt. Kombinationen av vädret, båten, sällskapet och testvattnet - allt bara stämde. Vackert-väder-båtar ska köras när det är vackert väder och på vackert-väder-vatten. Och så var det den där dagen då Jeanneaun skulle köras och plåtas. Solen sken och båten startade på första och bjöd på en tur inåt Mälaren som blir svår att slå. Att sedan båten var en av de trevligaste bekantskaper jag gjort under åren, förtog inte direkt upplevelsen. Det är förresten ganska underligt att en fransk tillverkare plötsligt tar fram en av världens bästa daycruisers. Genom historien har inte fransmännen direkt gjort sig kända som några DC-tillverkare av rang. Jänkarna med Chris Craft, Gar Wood, Century med flera - okej. Italienarna med Riva, Taroni, Rio och Abbate - skulle vara helt logiskt. Men fransmännen? Men faktum är bara att konstatera - Jeanneau har lyckats skapa en Harmonisk Båt. Som inte på något sätt försöker vara både och utan nöjer sig med att just bara vara en bekväm åkbåt för vackra dagar. Och det är inte det sämsta.

BOSTON WHALER 250 OUTRAGE

Den norska seglarmetropolen Hankö är en av världens bästa platser för att testa båt. Dit åker vi i redaktionen då och då för stortest av ofta lite mer snabbgående båtar. Förhållandena är de allra bästa. Innanför själva Hankö - mellan ön och land - finns alltid lugnt vatten. Och utanför finns havet som nästan alltid bjuder vågor att testa båten ordentligt i. Båtarna den dagen var större styrpulpetare och walkarounder. Snabbt utmejslades två favoriter - Boston Whaler 250 och Donzi 29. Två jänkebåtar som visade sig ha de rätta förutsättningarna för det upprörda havet utanför ön. Det hade stormat i fyra dagar, men nu hade vinden dött. Gammal sjö fanns det dock gott om. Jag och Marcus tog ut Whalern för en morgonrepa. Test samt (faktiskt) åka, därför att omständigheterna var så fantastiska. Med ena handen på gasreglaget tuggade jag mig fram i sjöarna. Marcus höll i sig och tjöt av glädje. Sedan kom den sjunde vågen. Och efter den ingenting. Magplasket blev magnifikt. Dock inte för Marcus som tappade greppet och kastades mot skrovsidan och spräckte två revben. När faran över blåstes i ambulansen tog vi beslutet att alltid bära racingvästar när utmanande omständigheter råder. För din skull (för att vi fortfarande vill testa att grejorna fungerar) men också för att vi vill överleva.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...