Vilken var din första båt?
En Bohusjulle. En spririggad härlig öppen båt på fem meter. Byggd i furu på ekspant. Den lärde farbror Evald mig och brorsan att segla i.
Har du båt idag, vilken?
Ja, en snipe - en tvåmansjolle som jag kappseglar med. Sen använder jag Båtnytts redaktionsbåt, en ribb på sju meter, i jobbet.
Vilken är din drömbåt?
En vacker snabb segelbåt, till exempel en Morris som jag såg på en mässa i USA. En Folkbåt eller IF är heller inte så dum.
Vilken är den vackraste båt du vet?
J-båtarna som de seglade America's Cup med på 1930-talet.
Vilken är den fulaste?
Staffan Bengtssons läckande lådbåt som han spikade ihop på den tiden vi lattjade ihop som grabbar. Vi var väl tio tolv år då.
Berätta kort om din första grundstötning!
Vet inte om det var den första, men en av de första i alla fall. Jag kappseglade i starbåt och skulle gena förbi en ruskprick på Stora Värtan. Vi gick för snävt och lyftes upp med ett brak och blev stående uppe på grundet. Det tog ett bra tag att med hjälp komma loss.
Om du faller överbord, kan din livskamrat manövrera båten?
Nej.
Du får ett haveri utanför en läkust (motor och/eller segel slås ut), vad gör du?
Försöker ta mig in till läkusten med paddel. Vore det en lovartskust skulle jag väl bara hoppa i drickat och skrika på hjälp.
Rustar du båten själv?
Ja, men ytterst slarvigt.
Varför båt??
Blev uppfödd med det. Att jag fortsatt är väl för att båtlivet är så variationsrikt. Ro, paddla, åka snabb motorbåt, hoppa i vågor, glida på blankt vatten, vattenskoter (himla kul), segla fort, segla sakta, plana, kryssa, länsa, sniffa nära grund, tälta på en klippa, käka köttbullar i sittbrunn. Mångfalden är gigantisk.
Av Lasse Genberg
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu