Tio frågor till CLEMENS ÅHFELDT, som seglade en frigolitbåt redan som femåring. Nu säljer han Chaparral och Skorgenes på Lidingö.
Vilken var din första båt?
En liten segelbåt av frigolit som delades ut av cigarettmärket Cool, om man samlade ihop tillräckligt många tomma paket. Jag var fem år och frigolitbåten höll i tio år.Har du båt idag, och i så fall vilken?
Jag och min gudfar har en Scampi 76 segelbåt vid Runmarö. Den använder jag när jag vill vara ute länge på sjön. Men när jag ska ta mig snabbt ut i skärgården med kompisarna åker jag min Chaparral 255 SSI.Vilken är din drömbåt?
En Skorgenes 445. Båten finns bara på ritbordet ännu, men den kommer att visas i Göteborg nästa år. Designmässigt liknar den Skorgenes 375, men eftersom den nya båten är större blir proportionerna tydligare. 445 har en stor flybridge med sittgrupp och ett ordentligt akterdäck.Vilken är den vackraste båt du vet?
J-jakterna från 1930-talet är de överlägset vackraste båtarna. Symmetrin, linjerna och materialen är fulländade.Vilken är den fulaste?
Finlandsbåtarna stör mig. På däck viner det om fläktar och däcket är hårt att gå på. Står man inte i lovart i blåsten så blir det i lä i skorstensröken. Båtarna är byggda för att frakta nöjeslystna människor fram och tillbaka med minsta möjliga insats och ser ut som stora containers med skrov som eroderar stränder och motorer som pumpar ut luftföroreningar till minimal samhällsnytta. Vägverkets gula bilfärja är mycket mindre ful eftersom den gör ett viktigt jobb.Berätta om din första grundstötning!
Det var i min Scampi 76 under tävlingen Lidingö runt. Vi gick för nära fyren vid Elfviks udde och dunsade i. Jag rusade ned i båten för att se om kölen hade tryckts upp, men den klarade sig. Om det går illa kan riggen lossna, men vi studsade bara över grundet och tappade knappt fem båtlängder.Om du faller överbord, kan din livskamrat manövrera båten?
Om vi är två i båten ser jag alltid till att den andre får köra för att känna sig trygg med den. De ombord måste kunna få stopp på båten och manövrera om någon ramlar i. Jag har haft väldig tur eftersom det aldrig har hänt mig något allvarligt. Det är viktigt att förbereda sig med att lyssna på sjövädret och anpassa farten efter förhållandena.Du får ett haveri utanför en läkust (motor och/eller segel slås ut). Vad gör du?
I med ankaret så snabbt som möjligt, sedan meddelar jag mina vänner eller sjöräddningen. Jag har inte alltid VHF med, men i värsta fall skickar jag upp en nödraket.Rustar du båten själv?
Alltid! Det är en del av glädjen med att ha båt och det ökar säkerheten på sjön.Varför båt?
Det har funnits seglingstradition i familjen och farfar var i ubåtsvapnet på Ulven och Sjöormen. Han gav mig sitt tidtagarur en gång för länge sedan. Jag fattade inte först hur viktigt det var för honom, men nu på senare år förstår jag att det var en fin present. Tidtagaruret var ubåtsbefälens viktigaste instrument för navigering.
Text och foto: Paul Bogatir
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu