Tio frågor till BJÖRN LANGBECK, som bedriver utbildning i båtkörning och navigering.
Vilken var din första båt?
Frodé 21 1989 med Mercury XR2 1989. Båten köpte jag 1990 av min kamrat, vi hade tävlat med den och jag fortsatte med det.Har du båt idag, vilken?
En Scarab 26 CV med Volvo Penta V8 på 420 hästkrafter. Den har jag i mitt företag och den använder jag som utbildningsbåt. Privat åker jag Fairline Brava 36 med 2xVolvo Penta KAMD 42.Vilken är din drömbåt?
Svår fråga men Windy 37 Grand Mistral ligger bra till.Vilken är den vackraste båt du vet?
Hmm ... Riva Aquarama är en klassisk skönhet som har det mesta.Vilken är den fulaste?
Folkparca från 1970-talet är för bedrövligt ful.Berätta kort om din första grundstötning!
Med mamma och pappa en midsommarnatt kring 1974. Det var en del busliv vid vår båts förtöjningsplats och vi tog en tur mellan cirka klockan 22 och 02 på natten mot midsommardagen. I Kolström stod en märklig privat utsatt prick som vi tyvärr tog på fel sida. Ett hack i propellern blev resultatet, men vi tog oss hem för egen maskin utan problem.Rustar du båten själv?
Ja, det gör jag. Allt från bottenmålning till motorservice och vaxning. Det tar tid, men är rätt kul. (Däremot är bottentvätt på hösten inte roligt!)Om du faller överbord, kan din livskamrat manövrera båten?
Jodå, hon kan hjälpligt manövrera tillbaka till mig.Du får ett haveri utanför en läkust, vad gör du?
Först i med ankaret så att jag inte driver till havs, därefter kontakt med SSRS Trossen för att få hjälp in till land.Varför båt??
Jag är uppvuxen i skärgården på sommaren och mina föräldrar har haft båt sedan långt innan jag föddes. Jag har därmed fått en relation till båtar och vatten som gör att båt är helt nödvändigt för mig.
Text: Anders Jelving
Foto: Karin Liljha Langbeck
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu