Tio frågor till BENGT WÅHLIN, ordförande i Coronet Yacht Club.
Vilken var din första båt?
Första egna båten var en Saga 20 som jag köpte när jag fyllt 30. Men innan dess jobbade min far hos Svecia Marin, så båt har det alltid funnits.Har du båt idag, vilken?
Coronet 32 Oceanfarer från 1976. Köpt i höstas och nu under renovering.Vilken är din drömbåt?
Jag har just köpt den. Men eftersom jag nu ska flytta till Dalarna från Stockholm så blir väl Oceanfarern för stor med tiden. Och då vill jag ha en Coronet Playmate.Vilken är den vackraste båt du vet?
Klassisk 1960-talsdesign. Om det sedan står Chris Craft, Bertram eller Riva på logotypen spelar mindre roll.Vilken är den fulaste?
Folkparcan, För mycket vilja i för liten båt.Berätta kort om din första grundstötning!
Det var med en Maxim i Stegesund. Var på väg till Gällnö en höst för att spela poker. På väg ut genom Stegesund ringde telefon och jag missade en prick. Pang. Upp på grynnan men gled sedan av igen och kunde puttra vidare ut i tre knops fart. På vägen ut skrev jag en visa om det inträffade som sjöngs vid framkomsten. Mycket lyckat.Om du faller överbord, kan din livskamrat manövrera båten?
Nja, med ny båt och ny livskamrat så har vi ännu inte testat skarpt läge.Du får ett haveri utanför en läkust (motor och/eller segel slås ut), vad gör du?
Först och främst försöker fixa själv. Om jag går bet ringer jag sjöräddningen eller en polare. Allt beroende på situationen.Rustar du båten själv?
Ja!Varför båt?
Båt är en total avkoppling från allt vad vardagslivet innebär. När tamparna går i land och telefonen stängs av - då är man fri.CORONET YACHT CLUB www.coronet.nu
Text och foto: Anders Værneus
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu