till Caroline Löjdquist, som säljer svensk- och norskflaggade båtar byggda i Kina.
Vilka båtar säljer ni i Sverige?
En uppgraderad version av 32-fotaren Nordic Star Cruiser. Den har ett vattenjetaggregat av märket Hamilton som drivs av en Yanmardiesel på 440 hästkrafter som ger båten en fart av 33 knop. En nyhet för året är Nordic Star 33 Runabout med samma klassiska design som 32-fotaren men med traditionellt motormontage med motorn i mitten och propeller på genomgående axel.
Hur ser företaget ut?
Båttillverkaren Five Star Marine startades 2005 och ägs av de båda norska företagen IM Skaugen, verksamt inom den marina transportsektorn, och UMOE, investmentföretag med intressen i IT, Telecom, skeppsvarv, olja med mera. Fabriken är lokaliserad i Shanghai, Kina.
Kan vi lita på Kinabåtarnas kvalitet?
Ja, det kan vi. Att bygga båtar i Kina till högkvalitet och sälja dem här i Norden till ett förhållandevis rimligt pris är hela affärsidén.
Kan du ge exempel på vad som styr kvalitén?
De första båtarna som byggdes i Shanghai tog cirka 8 000 timmar per båt att färdigställa. Nu har produktionen effektiviserats till cirka 5 000 timmar per båt.
Varför går det att bygga båtar i Kina som säljs i Sverige?
Den billiga arbetskraften skapar ekonomiska förutsättningar att bygga för den i jämförelse rika västvärldens konsumenter. De länder som finns på säljlistan är Kina, Norge, Sverige, Australien, Holland, Nya Zeeland, USA och Mellanöstern.
Var i Kina byggs båtarna?
I fabrik nummer 12 i Song-Jiang, Shanghai, i så kallade export processing zone, som är en frizon utan tullavgifter och andra fördyrande pålagor. De färdiga båtarna transporteras sjövägen till Europa stående i vaggor.
Hur många båtar tillverkas i år?
Ett fyrtiotal båtar. Femton ska till den nordiska marknaden varav fyra båtar till Sverige. Leveranstiden är cirka fyra månader.
Vad är budskapet i er marknadsföring?
Vi vill skapa och bibehålla personliga relationer med varje enskild båtköpare.
Ni använder mycket teak. Är det så smart med tanke på de utrotningshotade regnskogarna?
Vi använder certifierad teak från Thailand och undersöker samtidigt möjligheterna att använda alternativa träslag.
Hur är det att jobba som kvinna i den mansdominerade båtbranschen?
Inga problem. Jag har hittills mötts med respekt av alla.
AV ANDERS ÖHMAN FOTO LASSE EKENDAHL
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu