10 frågor till båtsnickare Erik Röing, initiativtagare till bygget av en ny svensk klassisk R10:a i stål.
Varför skulle hon sjösättas just den 7 juni?
Jag tyckte att det skulle vara lite roligt att den sjösattes precis 100 år efter min nuvarande R10:a Astarte, världens äldsta R10:a som sjösattes den 7 juni 1907. Arbetsnamnet på den nya är Astarte II.Och Astarte II sjösattes enligt planerna?
Nej, det blev inte så. Det var dels en kulturkrock med varvet och dels problem med CE-certifieringen och registreringen i Lloyd.Vadå kulturkrock?
Nja, det holländska varvet har ett annat sätt att bygga båtar på, de bygger kraftiga arbetsbåtar, inte båtar för kappsegling som den här.Och CE-märkningen då - tänkte ni inte på det innan?
Det var jag och Peter Norlin som designade båten, men sedan skulle vi tillsammans med varvet komma överens om olika skrovtjocklek och spantavstånd. Det var varvets konstruktör som i mars påpekade att båten måste CEcertifieras och att den heller inte skulle uppfylla kraven enligt Lloyd, vilket många försäkringsbolag på kontinenten kräver. Så nu måste Peter Norlin konstruera om båten för att minimivikten på skrovet ska uppfyllas.Vad tänkte du när detta uppdagades?
Jaha, nu får jag ingen båt i sommar.I Båtnytt nr 2/07 berättade du att en ny svensk legering gjorde det möjligt att bygga båten i stål. Måste den byggas i ett annat material nu?
Nej, den ska fortfarande byggas i stål, men skrovtjockleken blir delvis 3,5 mm enligt Lloyd, inte 3 mm enligt de ursprungliga ritningarna.Blir ändringarna mycket stora?
Nej, utseendet blir detsamma, det är bara skrovtjockleken och spanten som ändras.När blir det sjösättning?
Jag vågar inte hoppas på i år, men tidigt nästa år så.Varför låter du bygga just en R10 och inte till exempel en R12?
Den har en bra storlek. Med dagens moderna hjälpmedel kan man klara av att segla den på två. 12:an kräver minst fyra och blir därför svår att familjesegla. R10:an är också tillräckligt stor för att bli bekväm inuti med pentry, dusch och annat som en modern familj vill ha.Vilken är din absoluta favoritbåt alla kategorier?
R10 - absolut.
Text: Åsa Bonthelius
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu