Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Tillbehör - jag är besviken

Riktigt besviken. Eller rättare, mycket bitter. På en man som är en ikon, en idol, en framgångsrik affärsman, en aktad formgivare, en av Sveriges bästa seglare genom tiderna, för drygt 20 år sedan en hårsmån från att gå till final i en av världens tuffaste utmaningar - America's Cup. Är han inte adlad så har han säkert fått någon orden av åttonde graden av kungen. För något år sedan belönades han till och med för sina insatser som designer med KTH:s stora pris som går till svenskar som »genom epokgörande insatser eller upptäckter och skapande av nya värden, särskilt inom teknik men även inom vetenskap och konst, främjar vårt folks välstånd«. Han hamnade i fint sällskap med uppfinnargeniet Håkan Lans, mästerfotografen Lennart Nilsson och Evert Taube. Prissumman är på 800 000 kronor.

Jag nämner den för att det gör det ännu svårare att förstå varför karln har sålt sig till Clas Ohlson, prylvaruhuset eller gubbdagis som det heter i folkmun. Han talar sig varm för affärens båtsortiment i Radio Rix. Du läste rätt. Båtlivets mest kända varumärke som skulle ligga i topp i förtroendeenkäter om det gjordes några bland båtfolk, pratar sig varm för Clas Ohlsons tunna sortiment av båtillbehör av mestadels halvtaskig kvalitet. Varför? Jag pratar med grabben min om denna dolkstöt i ryggen, denna skrevspark. »Money talks« är hans kommentar. Det kanske ändå är så. Ty Pelle Petterson som uppfunnit och konstruerat en räcka smarta, dugliga prylar för båtlivet borde väl kunna skilja skit från kvalitet. Som seglare och konstruktör till en rad båtar, segel- som motor, borde han kunna skilja på skit och kvalitet. Som båtfarare borde han väl var införstådd med att skräp inte har ombord att göra. Jag vet att Clas Ohlsons båtprylar är av medioker kvalitet. Liksom Biltemas. De har helt enkelt inte kompetenta inköpare. Det tar sin tid att skilja agnarna från vetet och en lågt satt prislapp gör det inte lättare. Visst, du får vad du betalar för. Ju lägre pris desto sämre kvalitet. Det är okej när det gäller DVDspelare, men inte när det handlar om kätting till bojen. Halva priset mot i fackhandeln betyder också halva vikten. Och att den rostar igenom på halva tiden. Och sånt skit sitter Pelle P och gör reklam för.

Inte nog med att en och annan båtägare får käka upp Clas Ohlsons halvtaskiga båtprylar, båttillbehörsbutikerna i landsorten får det svårt när en stor del av deras bread-and-butter-försäljning går till Clas O. Och vem blir lidande förutom butiksägarna och deras familjer? Båtägarna, naturligtvis. För dem är en båttillbehörsbutik långt ifrån bara båtprylar. Där finns kunskapen, erfarenheten och de goda råden.

Ska båt-Sveriges ikon nummer ett vara den som driver på den utvecklingen mot allt färre kompetenta båttillbehörsbutiker? Naturligtvis inte. Han ska försvara kvalitetsbegreppet därför att i båtlivet har det en funktion, många gånger livsavgörande. Clas Ohlson och de andra kan hållas med ficklampor, skruvmejslar, trallskruv och teflonpannor. Men ge faen i båtprylarna. Och Pelle Petterson, en man som jag beundrat i alla år och som jag inte är förbannad på, bara bitter, han ska sluta prata sig varm för skitvaror i radion.

Text: Sten "Knotan" Tellander

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...