Efter Allt på Sjön i Gustavsberg fullföljde juryn testerna av de båtar som nominerats till det nya hederspriset Årets Segelbåt i Sverige. På nytt skedd testerna separat och mot andra båtar.
Samma kväll som mässan stängde fick Delphia 31 visa vad den kan i 5- 7 m/sek innan den seglades av sina nyblivna ägare till hemmahamnen i Norrköping.
På måndagen i perfekt förhöstväder med sol och 5 - 7 m/sek på klassiska Baggensfjärden testade juryn Linjett 35 och Dufour 335 Grand Large tillsammans i tre omgångar. På så sätt kunde alla känna på båtarna och i förbifarten blev det klarlagt hur båtarna seglar i förhållande till varandra med familjen som utgång.
Nästa dag var det dags för Comet 31, nominerad i prestandaklassen att visa sin förmåga. I brist på lämplig konkurrens fick väl etablerad familjeseglare i samma storlek (Hanse 325) fungera som referens. När vinden stundtals ökade till 7 9 m/sek fick juryn en del intressanta intryck av den sportiga, billiga italienskan.
Sista dagen var de dags för juryn att testa Xp 38, även den nominerad i prestandaklassen. Denna dag låg vinden på 11- 13 m/sek och eftersom Baggensfjärden är känd för sina byiga vindar valde vi att köra för motor till Skurusundet och sätta segel i lä innan vi styrde ut på Lilla Värtan. I den friska vinden hade juryn fullt upp med att hålla denna danska delikatess till snabbseglare på kurs. Testet blev givande och insikt i vad båten ger.
Efter varje dags seglingar diskuterade juryn de båtar som seglats och fann inte oväntat att avgörandet om vilken båt som ska föräras hederspriset Årets Segelbåt, kommer att stå mellan pris kontra innehåll.
Som exempel står kampen i familjeklassen mellan Delphia 31 a´ 875 000 kronor, Dufour 335 GL a´1 225 000 kronor och Linjett 34 för cirka 2,0 miljoner. De är olika stora, men skiljer stort i utförande volym och seglingsegenskaper. Ska volym för pengarna premieras? Eller är hög kvalitet att anse som mer för pengarna och värt att belöna?
I prestandaklassen råder liknande motsatser. Svenska Life 7,5 är en spännande, elegant och snabb dagseglare för 450 000 kronor. Mot den tävlar italienska sportiga, rymliga, Comet 31 Sport. Med ett pris på 949 000 kronor är den rena prisbomben för seglare förtjusta i fart. Eller är danska toppbygget Xp 38 för cirka 2,8 miljoner värd titeln för sina seglingsegenskaper och sitt utförande?
Juryn ska nu i en månad smälta alla intryck. I oktober, efter ett eventuellt kompletterande test mellan två av båtarna, sammanträder juryn och fattar sitt beslut grundat på målet att premiera den bästa båten i respektive klass. I februari 2012 på Båtmässan i Göteborg, blir resultatet offentligt. Fram till dess är alla intresserade välkomna att säga sin mening om de nominerade båtarna och rösta på detta forum. Som underlag kommer rapporter om båtarna på detta forum, en del i Båtnytt som ordinarie tester respektive provseglad i Segling.
De nominerade är i Performance:
Life 7,5
Nyaste svenskinitierade båten från ett nytt svenskt varv är Life 7,5. Denna sportiga, smålyxiga snabbseglare är utvecklad av Peter Keerberg som driver Life Yachts Group i Göteborg. Konstruktör är Dieter Blank. Båten har visat vad den kan i Hermanö och Tjörn Runt där den seglat på SRS 1,259 rekord för en 25-fotare. Mått: 7,50 x 2,50 m. Vikt 1 000 kg. Segelyta 43 kvm. Pris 455 000 kr. www.life-yachts.se Visades i Ellös.
Xp 38
Denna danska superbåt har åter tagit X-Yachts till toppen bland eleganta performancebåtar. Tänkt för kappseglare och sportiga seglarefamiljer med smak för stilren design, precisa seglingsegenskaper och skapliga utrymmen. Det nya är ljust eller mörkt inredningsmaterial, peke eller vanlig stäv, akterlucka eller öppen akter. Mått: 11,58 x 3,70 m. Vikt 6 410 kg. Segel 83,2 kvm. SRS 1,38. Pris Ca 2,8 miljoner. www.x-yachts.se Visades på Allt på Sjön.
Comet 31
Italiensk satsning med ambitionen att bli en favorit bland yngre sportiga seglare i hela Europa. Med hjälp av snabba linjer, god volym, lågt pris finns förutsättningar att slå sig in i den smala, men prestigefyllda performanceklassen. Klarar båten SRS 1,23 och är rymlig nog för semestersegling, kan den vinna många svenska pigga seglare. Mått: 9,74 x 3,48 m. Vikt 3 900 kg. Segelyta 56,8 kvm. SRS 1,24 Pris 949 000 kr. www.seapawmarine.se Sågs på Allt på Sjön.
Familjeklassen:
Delphia 31
Piggaste och snyggaste projektet hittills från progressiva polska varvet Delphia Yachts. Med storartad volym, design på inredningen, fullgod byggkvalitet och högre finish än de tyska alternativen har Delphia 31 kallats krigsförklaringen på kontinenten. En tvättäkta familjebåt med andra ord och dessutom i en storlek och till ett pris som gör den överkomlig. Mått: 9,74 x 3,48 m. Vikt 4 680 kg. Pris ca 875 000 kr. se* Sågs på Allt på Sjön
Dufour 335 Grand Large
Maximal på alla sätt är Dufours senaste tänkt för pigg och intressant familjesegling. Med dubbla rattar, nerfällbar badbrygga, utanpåliggande vant, lätt skrov, smalt förskepp och rymlig inredning i inbjudande stil, vänder sig 335 Grand Large till dem som söker det lilla extra och vill ha det till storvarvbåtpris. Mått: 9,98 x 3,49 m. Vikt 5 450 kg. Segelyta 54,1 kvm. Pris Ca 1,22 miljoner. www.beckerbat.se Sågs på Öppna Varv och Allt på Sjön.
Linjett 34
Extrem i meningen byggkvalitet, finish, utrustning, utförande, finesser och seglingsegenskaper är Rosättras senaste. Trogen varvets ideal, har båten tämligen traditionell stil, som är en följd av att en Linjett ska passa perfekt för en familj i skärgården. Samtidigt säger SRS 1,25 att potential finns i båten att utnyttja vid behov. Mått: 10,60 x 3,45 m. Vikt 5 500 kg. Segelyta 63 kvm. Pris: Ca 1,9 miljoner. www.linjett.se Sågs på Allt på Sjön.
Lyxklassen
Hallberg-Rassy 412
Störst, snabbast, mest teknisk och tänjd för att ge mycket, är Hallberg-Rassys första stora båt med aktersittbrunn. Med seglingsegenskaper nära en performancebåt tar den bra båtar för långa resor till en helt ny nivå. Nyast är parkeringshjälp, knappsegling och alltiett skärm på piedestalen, som gör att båten imponerar på innovation. Mått: 12,61 x 4,11 m. Vikt Ca 13 ton. Segel 89,7 kvm. SRS 1,28. Pris 4,2 miljoner. www.hallberg-rassy.se Sågs i Ellös och Gustavsberg.
Swedestar 415
Kärlek byggde denna båt kan ett av Sveriges mindre, men mer ambitiösa varv säga om sin största satsning någonsin. Med hjälp av Håkan Södergren, 37-fotaren och sina ideal om hur bra båtar ska sättas samman och utrustas, gör Lidköpingsvarvet entré´ i de lyxiga snabbseglarnas skara. Linjer, finish och nyckelklar, är goda konkurrensmedel. Mått: 12,61 x 3,75 m. Vikt 8 ton. Segel 92,5 kvm. Pris 3,5 miljoner. www.swedestar.se Sågs i Ellös och Gustavsberg.
Oyster 46
Englands starkaste och mesta lyxbåtmärke är Oyster Marine. Varvets 46-fotare är inte ny som modell, men väl ny i Sverige. Med sin låga däckssalong och upphöjda skyddade sittbrunn och supereleganta stil, andas båten en klass, som bara brittiska båtar har. Trots sin ställning är båtens pris i nivå med svenska och danska toppbyggen. Mått: 13,94 x 4,41 m. Vikt 17,2 ton. Segel 120 kvm. Pris: Ca 5,5 miljoner. www.oystermarine.com Sågs i Ellös.
Film från en av testseglingarna utanför Orust
Fotnot:
Juryn består av, Lena Jexby, webredaktör på Maringuiden, Rolf Eliasson båtkonstruktör, Bert Andersson erfaren seglare, Mats Hovde seglare, Jacqueline Widström, projektutvecklare på Svenskt Marintekniskt Forum och Curt Gelin, båttestare.
Bakom projektet Årets Segelbåt i Sverige 2012/2013 står Båtmässan i Göteborg och maringuiden.se - Sveriges äldsta och största marinportal.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu