Svenskar som seglat i Kroatien känner till Salona. Dessutom har en 37:a vunnit ORCi-VM och varit med i Båtnytts stortest 2010. Märket bör således inte vara helt okänt.
Men någon kanske ändå undrar, kan de bygga båtar i Kroatien? Svaret är jajamän. Salona Yachts, formellt AD Boats, startade 2004, tog hjälp av den drivna designfirman J & J och har sjösatt en ny modell varje år. Varvets eget kunnande är gott och byggtekniskt är nivån högre än på storvarven i Europa.
Som ett erkännande utsågs Salona 37 till European Yacht of the Year och Sailboat of the Year i USA.
Nyast är Salona 38, sjösatt i juli och den ersätter 37:an med ett uppseendeväckande lågt pris. Cirka 1 700 000 kronor med moms är hela 40 procent under närmsta rival och ger frågan, vad är hemligheten? Rationell produktion och låga löner?
Förhållandevis billig
Jodå, men det har andra varv också. Motor, mast, vinschar, plast och glasfiber kostar Salona mer, för man bygger cirka 40 båtar om året jämfört med det tredubbla hos ledande X-Yachts.
Den enkla förklaringen är att varvet vill sälja mer, men också att båten är bantad i standard. Järnköl, handupplagt laminat, inga segel, inga instrument med mera. Det sparar pengar. Men inte ens toppad med vakuumskrov, djup blyköl, teakinredning, spectrasegel, instrument, värmare etcetera kostar Salona 38 mer än cirka 2,1 miljoner kronor.
Så "lite" för en prestandabåt låter som musik för anhängare av snabba båtar och för bra för att vara sant. Men motivet är: Vi vill och kan bygga till lågt pris, säger Leo Curin, utvecklingschef på Salona.
Föddes ur krisen
För att syna Salona 38 tog Båtnytt lågprisflyget till Split, testseglade i vackra Bracsundet och besökte fab-riken, som första tidning i världen. Så kan intresserade också göra, eller se båten på höstens mässor i Ijmuiden, Southampton och Genua.
Bakgrunden till 38:an är krisen 2008, då varvet som andra blev fast med osålda båtar. Men den starka ägaren i multinationella Prevent och att man startade en egen charterfirma räddade Salona.
Stiltjen på marknaden användes till att ta fram nya modeller och redan 2009 kom Salona 44, 2010 Salona 41, nu 2011 Salona 38 och till 2013 kommer en snabb, slank 60-fotare.
För linjerna i Salona 38 står J & J, som kom in när Bavaria lade ner famösa Matchserien.
38:an är emellertid inte helt ny, utan utvecklad från Salona 37 anno 2005. Nyheterna är bredare akter, längre skrov, ny köl av britten Jason Ker, nytt däck och ny överbyggnad.
Idealet är en helt ny design. Men att börja från scratch kostar miljoner och det är billigare, i vart fall på kort sikt, att förfina en befintlig modell.
Salona 38:ans skrov är därmed lika tidlöst som 37:ans och utan slag eller extrembred akter. Det trendiga är mörka ruffrutor, rutor i skrovet, öppen akter, korta överhäng och dubbla rattar.
Bly och vakuum
De sex båtar varvet har sålt redan på ritning har 2,30 meters blyköl och vakuumgjutet skrov. Detta ger lägre tyngdpunkt, högre glashalt, lättare, starkare och styvare skrov.
Bly och vakuum ingår i prestandapaketet för cirka 330 000 kronor, som likställer Salona 38 tekniskt med båtar som Xp 38, Elan 380, Arcona 370 och nya Grand Soleil 39,
Riggen från Sparcraft har tre svepta spridare, konad topp, går genom däck, har indragna vant och kraftig profil. Vissa beslag vid mastfästet och bomnocken är dock smäckiga.
Sittbrunnen är en annan kompromiss. För söndagsseglarnas skull löper storskotskenan i ett dike i durken, inte i knähöjd mellan bänkarna. Dubbla rattar ger fin framkomlighet, bra sikt för rorsman och stor durkbredd ger bra svängrum i hamn.
Men till sjöss är bredden i sittbrunnen besvärande, gastarna når inte att ta spjärn och fotstöd finns inte. Bänkarna är korta och smala, sargarna är låga.
Lättdragen rullfock
Nerdraget storskot är elegant och förenklar båthanteringen. Sak samma med däcksutrustningen, som är tilltagen med Harken 46- och 40-vinschar, bitande Spinlock XTS-avlastare och stumma Dyneemalinor. Lättdragen rullfock med trumman under däck är också standard. En praktisk finess är att storskotet kan sättas på rufftaket, varpå 38:an kan seglas med biminin uppe.
Interiören är mörk och gammaldags med Sapelimahogny. Men för cirka 48 000 kronor sätter varvet in teak med modern liggande mönstring.
Dispositionen är rättfram med symmetrisk salong, klaffbord i mitten, masten i bordets framkant, två akterkabiner, framåtvänt kartbord, L-pentry, toalett med dusch föröver och en förpik med godtagbar bredd i fotändan.
Toaletten är trängre än i en crui-ser. För er som vill ha toa i aktern har 38:an sådan layout också och även en med två toaletter. Men då finns det bara plats för en akterkabin.
Precis passform
Laminatet är i standard handupplagt, men med vätande rulle, inte med plasten sprutad för högre glashalt. E-glas ingår redan då, men vakuuminjicering och vinylesterepoxi sparar hela 400 kilo, varpå stabiliteten ökar, då kölvikten är samma.
Lika viktig är strukturen och även här har Salona lagt krut med rostfri stålbottenram och kolfiber på toppen i stället för glasfiber som förr. Skälet är att kolfiber etsar mot rostfritt och gör konstruktionen extra stark, enligt varvet.
Kolfiber ingår även i innermodulen, som är limmad mot skrovet med ett speciellt strukturlim. Vakuumgjutningen ger en exakt tjocklek varje gång och ytorna kan sitta dikt an. Vitsen är att innermodulen inte släpper alls eller i vart fall inte lika lätt som på storvarvsbyggen vid en grundsmäll.
Kraftiga kölbultar av Duplexkvalitet går genom botten på stålramen och ända ner till bulben. Mellanrummet är en skumfylld sko av stål. Totalt känns styrkan god för grund och hård havssegling.
Vad gäller seglingskänslan är den sannolikt god, men på testbåten var wirarna till rattarna för spända och gav trög styrning. Vilket visar att systemet med dubbla rattar är som att stämma en fiol. Efter min kritik slackades wirarna och när ikonen Dean Barker seglade 38:an i egenskap av leverantör av instrumenten (Nexus) kommenterade han styrningen som god.
Men jag är ändå inte säker på att känslan är perfekt, rodret är nämligen av kostnadsskäl taget från Salona 37, som är neutral och överstyrd och där axeln nyper vid press. Även 38:an hade tendens till överstyrdhet, men effektiva nållager har inte billiga glidlager.
Fartprognosen (VPP) överträffades, vi gjorde goda 6,0-6,3 knop på GPS:en vid 40-45 graders sann vinkel till vinden i 4-5 m/sek. Mest imponerade stabiliteten. När sydosten ökade i sundet utanför Split neg 38:an behagligt, krängde värdigt, accelererade och spårade förträffligt.
Attraktivt alternativ
Båten ligger lätt på vattnet, vänder snävt och är lätt att segla väl. Gott grepp direkt, ingen väntan på fart via låg kurs efter slagen, känns rätt på en cruiser/racer. Förmodligen har Jason Kers kölform denna fina inverkan.
Allmänt är Salona 38 en lättkörd prestandabåt med chans till högkvalitativt byggsätt. Teakinredning ger trivsel och ovanpå allt landar priset på en fullmatad båt på "bara" cirka 2,1 miljoner kronor, som är långt under konkurrenterna. Varvets motto "bästa värde" stämmer därmed väl.
Styrkänslan var vissen och man har tagit vissa genvägar (roder och sittbrunn). Ändå känns Salonas krutpaket som ett klart attraktivt alternativ till klassens kändisar.
PLUS
+ Fina prestanda
+ Hög stabilitet
+ Träinredning
+ Starkt byggd
+ Lågt pris
MINUS
- Otrygg sittbrunn
- Trögt styrsystem
- Högt avgasljud
- Stort motorreglage
- Överarbetat storskot
Mot tillägg byggs inredningen i teak, varpå kvalitetskänslan ökar till god nivå. Layouten är trevligt traditionell varför kojerna är ovanligt bra.
Pentryt har lådor och skåp, men låga kantlister och dito arbetshöjd.
De dubbla akterkabinerna har utmärkta mått och rymmer två utan problem.
Toaletten är kompakt, men stor nog att duscha på.
Rattarna sitter i sargsidan, vilket ger bra svängrum.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu