Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Gäst
Gäst

Test Raymarine C9. Med Ipaden som tröst

• Nya C9 är precis lika bra som nya E-serien, men den saknar pekskärm. Fast har du en Ipad går det att ha roligt ändå! Jag kommer på mig själv med att peta på skärmen då och då. Främst när jag är i huvudmenyn med de stora ikonerna. Men även när jag ska panorera i kartan är jag där med fingret på skärmen och försöker flytta bilden. Men det går inte på Raymarine C9. Raymarine C9 är mycket lik den nya E-serien, med skillnaden att E-serien har just pekskärm. Och att niotummaren i E-serien kostar runt 10 000 kronor mer. Det är alltså rejält dyrare att bygga en navigator med pekskärm än en med vanlig skärm. Omotiverat mycket dyrare kan jag tycka, men nu är det så det ligger till.

Nya C9 är precis lika bra som nya E-serien, men den saknar pekskärm. Fast har du en Ipad går det att ha roligt ändå! Jag kommer på mig själv med att peta på skärmen då och då. Främst när jag är i huvudmenyn med de stora ikonerna. Men även när jag ska panorera i kartan är jag där med fingret på skärmen och försöker flytta bilden. Men det går inte på Raymarine C9. Raymarine C9 är mycket lik den nya E-serien, med skillnaden att E-serien har just pekskärm. Och att niotummaren i E-serien kostar runt 10 000 kronor mer. Det är alltså rejält dyrare att bygga en navigator med pekskärm än en med vanlig skärm. Omotiverat mycket dyrare kan jag tycka, men nu är det så det ligger till.

C-serien har en tvåkärnig processor och en separat processor som hanterar grafiken. Det betyder i reda ord att den är snabb. Zoom och panorering går i raketfart, som jag börjat vänja mig vid när jag testat den senaste generationen navigatorer från både Raymarine, Lowrance och Simrad. Knappsatsen är också genomtänkt. Utan att ladda på för många knappar ser man till att lösa manövreringen enkelt. Viktigast är ratten som du zoomar med och hopar i menyer. I mitten sitter en joystick för panorering som även är en knapp för att bekräfta val och sätta ut girpunkter med. Jag uppskattar också att det finns fysiska knappar för zoom ifall du i vissa lägen föredrar att ha knappar att jobba med istället för att vrida på en ratt.

C9 använder det nya gränssnittet som Raymarine kallar Lighthouse. Det bygger på en huvudmeny med stora ikoner där du överskådligt kommer åt alla funktioner. Du kan lägga upp egna kombinationer av genvägar till radarskärm, ekolod eller andra funktioner. Det går att anpassa systemet så att det passar dina behov. I överkant ligger ikoner för inställningar, man har inte blandat ihop dessa med funktioner du använder dagligen, det är rätt tänkt. Så långt allt väl. Knapparna är rejäla, systemet är snyggt och enkelt och skärmen är riktigt skarp och ljusstark. Egentligen dras den bara med ett problem, och det är som jag nämnt avsaknaden av pekskärm. Om du är helt ointresserad av pekskärm är det förstås utmärkt att C9 saknar detta eftersom det tar ned priset rejält jämfört med pekskärmsvarianten. Men när man använt pekskärm en gång är det tråkigt att behöva klara sig utan, tycker jag. C9 är lätt att använda ändå, men ruttplanering och panorering är enklare på pekskärm, säga vad man vill.

Då kommer vi till det fina för oss som är lite insnöade på teknik. Raymarine har nämligen släppt en app till (för både Apples Ios och Googles Androidsystem) som låter dig styra din navigator från telefonen eller surfplattan. Tidigare hade man en app för att spegla skärmen på navigatorn, den har jag testat och den fungerade fint. Men den nya appen som heter Raycontrol låter dig inte bara spegla utan även styra navigatorn från din handhållna pryl. Du delar ut ett trådlöst nätverk som finns inbyggt i navigatorn, ansluter t ex Ipaden till detta och starta appen. Sekunden senare har du samma bild på Ipaden som på din C9.

Eftersom skärmen på en Ipad är mer fyrkantig är den på Raymarine C9 får du en hel del svart utrymme ovan och under skärmbilden som inte används. Men det gör inte så mycket, för jag tycker att hela grejen är så cool!

Med appen igång kan du plötsligt panorera genom att dra med fingret på Ipadskärmen, och du kan lägga ut rutter genom att peka dig fram. Allt du gör på Ipaden syns på C9 och tvärtom, de är alltså helt sammankopplade. Om du ger Ipaden till en medresenär får du alltså räkna med att han eller hon börjar pilla runt. Tycker du att det är jobbigt kan du förstås växla till den gamla appen Rayview som bara låter dig se bilden från navigatorn på Ipaden. Men den nya är mycket roligare.

En viss fördröjning är det mellan att du knappar på Ipaden och att det händer på navigatorn, men den är mycket kort och jag tycker att det fungerar över förväntan. När du panorerar och har Ipaden kopplad kan du återvända till båten direkt genom att trycka på en liten båtikon som dyker upp på skärmen på Ipaden. Tyvärr finns ingen direktknapp för att återgå till båten på själva C9 utan då måste du öppna menyn och välja att hoppa tillbaka till din båt i sjökortet, jag hade gärna sett en knapp för detta.

Du måste se till att ha ett vettigt fodral till din Ipad om du ska ha den i båten, du hittar ett stort test i Vi Båtägare nummer 5 2012. För hur du än gör kommer den för eller senare att bli blöt, det är min erfarenhet. Jag skulle också rekommendera att du använder Ipaden som ett komplement och sköter navigeringen med C9, eftersom det händer att plattan ibland tappar kontakten och måste återansluta till det trådlösa nätverket.

Jag tycker fortfarande att E-serien är ett bättre val med tanke på att du då får all funktionalitet i själva navigatorn, men även kan ansluta Ipaden om du har lust. Men med tanke på att du får betala en rejäl slant extra för pekskärmen är C9 ändå ett alternativ, för det är en riktigt bra navigator.

Fakta

Raymarine C9 

Storlek: 290 x 173 x 64 mm

Vikt: 2,2 kg

Skärm: 9 tums led-skärm, 800 x 480 pixel

Maxförbrukning: 16 watt

Anslutningar: NMEA2000/0183, ethernet, ekolod (endast E7D), video, bluetooth, wi-fi.

Pris 22 945 kronor

SKÄRM 5

KNAPPAR OCH MENYER 4

SYSTEM / PROCESSOR 5

RUTTPLANERING 3

ANVÄNDARVÄNLIGHET 4

Total 21 

Text Max Carlgren Foto Mikael Mahlberg. Detta test är gjort av Vi Båtägare. www.vibatagare.se

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...