Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst
Gäst

Test - Kawasaki Ultra 250X

Kawasakis nya bidrag till debatten om vattenskotern sprutar nog några droppar på motståndarnas kvarnar. Det kan man förstå. Kawasakin lever upp till alla vanföreställningar.

Egentligen borde inte jag testa en vattenskoter, till det är min kunskap alltför begränsad. Jag har helt enkelt inte tillräcklig erfarenhet. Kan jag bedöma dess uppträdande i vattnet? Kan jag avgöra huruvida komforten är bättre eller sämre än någon annans? Kan jag verkligen fälla utslag om den prestandamässigt lever upp till köparens förväntningar? Nej. Eller? Det kanske är så att det är någon som jag som ska gränsla dessa vattnens motorcyklar och som objektivt kan förmedla upplevelsen på ett sätt som passar en i båttidning. De initierade åkarna läser idag, med största sannolikhet, magasin som har specialiserat sig på vattensporter. Tidningar där testförarna är vana åkare med otaliga timmar på sadeln och som på ett övertygande sätt kan ge den konsumentupplysning läsarna kräver.

 

Erfarenhet är ju en synnerligen viktig referens när det kommer till att bedöma upplevelser. Att med skarpt öga syna kvalitet, utseende och pris är görligt även för den med begränsad tid bakom styret. Att sätta en novis på det senaste marknaden har att erbjuda verkar således ganska meningslöst. Det tyckte dock inte vi på redaktionen. Vattenskotern är här för att stanna. För vissa som en hanterbar leksak för soliga dagar. För andra som ett alternativ till en liten båt på trailer. Inom kort kommer ett direktiv från EU som med all säkerhet kommer att tala om för svenska myndigheter att vattenskotern är att betrakta som båt, och inget annat. Den kommer då att tvingas följa restriktioner som gäller för båtar och deras framförande. Om ett körkort på sjön blir frukten av den utredning som under försommaren presenteras, kommer det naturligtvis då även att beröra vattenskotern. En gissning är både körkort och en åldersgräns. Hur som haver, är skotern en båt ska den naturligtvis få sin plats i båttidningarna. Utan mast och med motor har den sin givna plats i en motorbåtstidning som Vi Båtägare.

 

En dag i april kom ett brev adresserat till undertecknad. Det var lite bylsigt och tycktes innehålla något inte fullt så platt som en pressrelease i pappersform. Det oformliga kuvertet kom från Kawasaki och visade sig innehålla en nyckel med vidhängande flytnyckelring. På en liten inplastad papperslapp stod: »Denna startnyckel berättigar dig till att provköra Kawasaki Ultra 250X under pressvisningsdagen. Om du vågar ...« Kul, det var min första tanke. Bifogat i kuvertet låg även en broschyr från tillverkaren samt en presentation på svenska. Ett snabbt ögnande genom den tekniska specifikationen avslöjade mer än jag ville veta. Det kraftigt designade monstret i Ferrarirött visade sig efter lite huvudräkning ha ett förhållande hästkraft/vikt på 1,6 kilo per hästkraft. Jisses! Som jämförelse kan nämnas att en Ferrari F430 i samma kulör har 3,2 kilo att flytta per hästkraft.

 

Så, en solig dag i slutet av april stod jag där på bryggan. Spänd, nervös och nyskolad. I vattnet låg den drygt tre meter långa saken som inom minuter skulle bära fram mig i över 60 knop. Jag är både farträdd, feg och synnerligen obekväm vid ofrivilliga bad. En sista koll att västen satt som den skulle, dödmansgreppets röda snöre runt handleden och ett tryck på startknappen. Motorn spinner igång och drivningen sätter omedelbart skotern i rörelse. Här finns inget friläge. Fram eller back är alternativen. Vattenskotrar är jetdrivna. Utan gas, ingen styrning. Det var bara till att gasa. Motorn är kompressormatad, det ger ett överladdningstryck som ger ett fantastiskt vridmoment redan vid förhållandevis låga varv. Gasen manövreras med pekfingret. Reglaget påminner om ett litet handbromshandtag, fast väldigt tvärtom! Hästsparken kommer direkt och krampaktigt håller jag mig fast.

 

Accelerationen är sanslös. 0 - 60 knop på några sekunder. Det är här man borde drabbas av tunnelseende, se sitt liv passera revy och reflexmässigt släppa på pekfingret, men icke. Jag bara ler - fartvinden tvingar upp mina mungipor i ett onaturligt grin och jag tvingas bita ihop. Men, inombords ler jag. Åkupplevelsen är svårslagen. Jag färdas på något som i mångas ögon inte ser det minsta sjövärdigt ut. Låt mig berätta att det är precis tvärtom. Kawasaki Ultra 250X är otroligt välbalanserad. Jag åker såväl tryggt som torrt. Trots att totalvikten inklusive full tank bara är 500 kilo upplevs den tyngre i girarna. Körtekniken skiljer sig dock avsevärt från att köra en båt. Som nämndes inledningsvis kräver en vattenskoter gas för att bibehålla styrförmågan. Det kan till en början tyckas onaturligt att gasa vid en gir. Den som åker motorcykel förstår säkert. Efter att ha lekt av mig det värsta nyhetsbehaget styr jag åter mot bryggan. Jag är omvänd. En vattenskoter av den här typen kan mycket väl fungera som ett alternativ till en liten sportbåt. Roligast är den naturligtvis att åka ensam, men den är godkänd för tre. Kawasaki själva väljer att kalla den »sportcruiser«, ett begrepp som innebär att den definitivt har prestanda nog för tävlingsbanorna men samtidigt fungerar som en ren åkmaskin. Vill man ut och campa, ut och grilla eller dra wakeboard finns såväl stuvutrymmen som dragögla. Kawasaki Ultra 250X är till säsongen 2007 marknadens hittills starkaste maskin. Motorn är en fyrcylindrig fyrtaktare på 1 500 kubik med 16-ventilsteknik. Den levererar sina 250 hästkrafter vid 8 900 varv. Vridmomentskurvan når tack vare kompressorn sin topp redan vid 5 000 varv per minut. Överladdningen är 0,8 bar.

 

Efter den dagens erfarenhet är jag inte på långa vägar någon bättre testare av vattenskotrar. Men jag är en bit på väg. Det som trots allt gav mig mest var konstaterandet att dessa fartmonster har ett existensberättigande. Inte omgärdade av egna regler eller föreskrifter, de bör få användas och nyttjas precis på samma villkor som båtar. Det regelverket räcker gott för att upprätthålla ordning och säkerhet till sjöss. Att det sedan finns nyttjare som väljer att inte följa dessa regler har ingenting med vattenskotern att göra. Om jag vill åka mer? Det kan ni skriva upp!

 

KAWASAKI ULTRA 250X

FAKTA

Längd: 3,37 m

Bredd: 1,19 m

Bränsle: 78 l

Max last: 3 personer

Vikt: 410 kilo

Motor: 4-cyl. 1500 cc / 250 hk

Kawasaki

 

Text och foto: Anders Jelving




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...