Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst
Gäst

Test - Faurby 325

Det optimala vore förstås en båt som seglar gudomligt, har lyxig inredning, fina utrymmen, är välbyggd och topputrustad. Och inte minst - är överkomlig i pris. Men sådana karameller finns inte. Alla båtar är kompromisser.

Så även danska Faurby 325 men här har man ändå kommit långt. Enda prutet består i en ganska begränsad innervolym. I övrigt har varvet bakom denna goding prioriterat prestanda, byggkvalitet och utförande.

Faurbyvarvet förmår bygga tolv båtar mellan 32 och 42 fot om året. Och med en liten volym kommer ett ganska högt pris. Faurby 325 kostar 1,6 miljoner kronor och det är betydligt mer än en Elan eller en Dehler i samma storlek, för att ta två exempel. Men för de extra slantarna får man bland annat ett utförande som påminner om detsamma i en Hallberg-Rassy 310. Ett gott betyg.


Ny eller facelift?

Är det värt det? Det är en svår fråga. Till skillnad från många konkurrerande varv har Faurbyvarvet nupit sig kvar vid en gammal modell som härstammar från 1990 och förfinat den under resans gång. Eller som varvets ägare, Thomas Hougaard, säger:

- Skrovet är i grunden bra och värt att vidareutveckla. 50 procent i båten är helt nytt: T- köl, datoranimerat roder, dinetteinredning och helt nytt laminat, säger han.

Räcker det för att klassa Faurby 325 som nyhet? Eller är den en så kallad facelift-modell? Tja, varvet anser att den är ny. Bland annat för att en ny CE-certifiering krävdes.

- Vi vill att en Faurby ska vara speciell - optimal under vattenlinjen, i vikt, i uppbyggnad och i utförande, säger varvsägare Thomas Hougaard.

Konceptet är därmed totalt olikt storvarvsbyggen. Det skvallrar redan den måttliga bredden och de låga friborden om. Linjespelet signalerar att här väntar en snabbseglare i god dansk tradition.

Ruffen är hög för ståhöjdens skull men linjerna stämmer trots det bra för ögat när båten seglar.

För att få tillräckig stabilitet i det slanka skrovet är kölen tung (42 procent) och har nästan all vikt i bulben. Standard är L-köl i bly på 1,65 meter. Ytterligare fem kölar finns att välja på: L-köl eller T-köl i järn eller bly och med 1,30, 1,70 eller 2,00 meters djup.


Prestandarigg

Deplacementet med T-köl är 3 700 kilo - nära 30 procent mindre än för en cruiser på 32 fot. Segelytan på 48 kvadratmeter innebär nästan samma "glidtal" hästkrafter i form av segelyta kontra vikt som på Dehler 32 men mer prestanda än i HR 310.

Riggen passar en prestandabåt, den är hög, har dubbla svepta spridare, konad topp, masten på kölen och vanten i rod. Raceversionen har 60 cm högre mast.

Med vanten i sidan blir båten enklare att bygga än med vanten intill rufftaket. Styrkan ökar, men passagen kräver viss vighet. Och eftersom genua inte går att föra och spalteffekten uteblir lider farten under 3 m/sek.

Fockrulle ovan däck borde ersättas av TD-lösning med tanke på båtens pris.

Sittbrunnen har bra spjärn, nära full ligglängd (194 cm), lång skotbalk, god sarghöjd och rätt placerade vinschar. Rorkult på durken är trend men när den lyfts i ett slag eller vid motor­gång minskar hävarmen och styrningen blir tung.

Inredningen har dinette - ovanligt på dagens båtar. Men varvet anser att layouten gör köket mer lättarbetat och salongen sällskapligare. Bekymret är normalt att den som sitter innerst till bords får vinkla benen lite. Men här sitter man förhållandevis bra.


Imponerande ­träarbete

Det bästa med dinetten är att bordet går att lägga ner mellan sofforna, varpå familjen får en bred dubbelkoj. Ståhöjden i pentryt är på 178 cm - ett gränsfall för normallånga och en konsekvens av de låga friborden.

Däremot mäter förpiken 200 cm och akterkojen 210 cm, varför Faurby 325 har två bra kojer. Den i aktern är en stickkoj, dit du får huka dig och krypa in. Dörr saknas. Toaletten ligger vid nergången men stolen är tvärs och är svår att inte ramla av vid krängning.

Finishen och utförandet är styrkan med Faurby 325, träarbetet är på topp med vacker (odlad) teak, jämn struktur och färg i hela salongen. Därtill är lackfinishen på topp, ytorna är porfyllda, jämna och djupblanka. Kännare ser genast att passningen är exakt, inte en glipa finns vare sig mot skotten, till durken eller på ruffsidorna. Sådant tar tid att åstadkomma och ger kvalitetskänsla.

Även byggtekniskt råder hög standard i form av handupplagt laminat helt i vinylester för största styrka. Receptet kommer på nytt från Olsen Design i Fredricia, som även specificerat sofistikerade riktade mattor, balsa som distansmaterial, NGA gelcoat och en bottenram i massiv glasfiber. Allt för att få skrovet starkt och stumt. "Rena fiollådan", som varvet säger.

Som om inte det räckte är skotten laminerade runt om för än mer vridstadga. Bara vakuum hade gett bättre uppbyggnad.

Testseglingen från varvet till Kiel cirka 90 sjömil i akterliga vindar 3-6 m/sek, ibland tvära, visade att Faurby 325 är lättdriven, exakt, lätt på rodret och mycket manövrerbar. Den svarar direkt på trim och är intressant att segla,


Djupare roder!

1,70-meters T-kölen i bly hade bra grepp, men likväl broachade båten lite för lätt på gennakersör. Tvåmeterskölen borde kunna hålla emot bättre men rodret behöver vara djupare om drivna seglare ska bli nöjda.

Kryssvinklarna i 3 m/sek låg på normala 45 grader, men farten på fina 4,7 knop. På tvär gennakerslör i 6 m/sek sade loggen 6,5 knop, vilket stämde med VPP-diagrammet. Det säger också att 325 ska kryssa som bäst i 5 m/sek (VMG 4,7 knop) och göra allra bäst fart (8,15 knop) på slör i 10 m/sek. De siffrorna säger att SRS kan bli 1,20. Om respiten är rätt kommer att visa sig i Tjörn Runt 2011 där testbåten ska ställa upp.

Domen blir att Faurby 325 är snabb och påkostad i uppbyggnad och finish. Djupare roder behövs. Layout och volym må vara lite passé men utförandet är tidlöst ljuvligt och laminatet en teknisk dröm. Vilket förklarar priset.


PLUS

+ Välbyggd

+ Pigg seglare

+ Hög finish

+ Påkostat laminat

MINUS

- Grunt roder

- Ingen akterkabin

- Långpentry

- Rorkult på durken


Salong_3.jpg

Omsorgsfullt lackad och vacker teak skapar kvalitetskänsla på topp.


Salong_2.jpg

Ljus teak i inredningen speglar avsikten att bygga en liten, lyxig båt.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...