Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gäst
Gäst

Test av Comet 26 I vekaste laget

  • Snygg design, höga prestandaambitioner, ett rymligt inre och liten prislapp låter som en drömekvation. Men Comet 26 har svårt att leva upp till förväntningarna.

Snygg design, höga prestandaambitioner, ett rymligt inre och liten prislapp låter som en drömekvation. Men Comet 26 har svårt att leva upp till förväntningarna.

Den ser ut som en racer med sitt strykjärnsformade skrov och breda sittbrunn. Det är uppenbart att utseendet har varit viktigt när båten har ritats. Italiensk design brukar användas som en kvalitetsstämpel och i det här fallet stämmer det. Trots att skrovet är brett, rymligt och lådigt ser båten relativt smäcker ut och inpassning av rutor och annat är snyggt gjort med god passning. Enkelt men stilrent.  

Rymligt men rörigt

Sittbrunnen är rejält rymlig tack vare den breda aktern. Här finns det plats både för att sitta och jobba men det är sämre med fotstöd. Storen skotas i en fast punkt, det är ju praktiskt när man vill röra sig i sittbrunnen, men en skotskena hade varit bra för seglingsegenskaperna. Alla fall och skot är nerdragna till sittbrunnen och vinschas på taket med två Lewmar 15, de räcker till storleksmässigt men det blir mycket tampspagetti i sittbrunnen när allt kommer ner från rufftaket. Det hade varit smidigt med ett par vinschar för förseglen nere på sittbrunnskanten men det hade naturligvis höjt priset.   Ser snabb ut Båten ser snabb ut och förväntningarna från Båtnytts testseglare var ganska högt ställda på båtens seglingsegenskaper. Leverantören angav ett SRS-tal på någonstans i häradet 1,151,20, det är snabbt för en 26-fotare utan direkta tävlings-ambitioner. Den dag Båtnytt testseglade blåste det 37 m/s och det räckte faktiskt mer än väl för att i alla fall få en idé om egenskaperna. Skrovet är lättdrivet med fint släpp i aktern och båten drar i väg med fin acceleration i de lätta vindarna trots ganska enkla Dacronsegel.  

Reva tidigt

Roderkänslan är god så länge vindarna är labra med gott bett och lagom rodertryck, finmanövreringen är utmärkt i låga farter och man kan vända på en femöring inne i hamnbassängen. Men sedan, när det börja blåsa, blir känslan en annan. Då är det inte så roligt längre och vi pratar inte om några kulingvindar. Redan vid sex meter per sekund behövs ett rev, trots att vi är tre fullvuxna karlar ombord. Det är för tidigt. Även om man kan hävda att det alltid är bättre att ha för mycket segel än för lite och bara reva tidigt så är båten för vek. En båt som blir omkullslagen i 6 m/s måste ju i princip alltid seglas revad vid familjesegling eftersom en så lätt vindby kan komma när som helst om det överhuvud taget blåser. Det är en annan sak för aktiva seglare med en påpasslig rorgängare men troligen blir en sådan besättning också frustrerad över att båten lägger sig och tappar rodergreppet vid minsta by. Det är möjligt att ett par hundra kilo till i T-kölen skulle göra susen för seglingsegenskaperna, men det vet vi inte. Vi vet bara att den båt vi seglade inte inbjöd till avslappnad familjesegling. Det är gott om plats i sittbrunnen och man sitter utmärkt både nere på sittbänkarna och uppe på skarndäck, men vi saknar fotstöd på båda ställena. Kombinationen av liten tvärskeppsstabilitet, inget fotstöd och byig vind ger en ganska nervös stämning i sittbrunnen, det känns som om man skulle kunna halka ur när båten plötsligt lutar 60 grader.   Rejält rymligt Under däck är det förvånansvärt mycket plats för att vara på en 26- fotare, det lådiga skrovet ger ordentlig volym under däck och jämfört med en lika lång båt från 1970-talet känns det spatiöst. Tack vare den stora akterbredden ryms både akterkoj och toalett. Köket är riktigt väl fungerande med två hoar, tvålågigt kök och ordentligt med plats för både mat och husgeråd. Här kan man laga mat på riktigt. Även om det är mycket synlig plast känns det skapligt ombonat och att insidan av skåpen är målad direkt på glasfibern kan man leva med i en båt i den här prisklassen. Det är gott om plats kring det extremt stadiga bordet men det går inte att bädda i sofforna, de är för smala. Frågan är var långa personer ska sova. Båtnytts tremannagrupp var 185190 centimeter långa och kan omöjligen sova ombord allihop. Förpiken är ungefär 180 centimeter, här sover barn och kortare personer, och salongssofforna är för smala. Återstår akterkojen, här kan två längre personer sova (dock inte över 190), men den som ligger under sittbrunnsdurken får inte lida av klaustrofobi. Tre vuxna av medellängd eller två vuxna och två barn kan sova ombord.  

Sammanfattning

De senaste decennierna har båtarna blivit större och större och i dag är det mest båtar över 32 fot som räknas som familjebåtar. Men för många som är ute en vecka eller kortare eller som tål en lägre boendestandard räcker en 26-fotare. Comet 26 är en snygg och välbyggd båt med en storlek, prislapp och utrustning som skulle kunna göra den till ett bra alternativ för dem som inte vill lägga enorma belopp på sin båt. Tyvärr skäms den av mediokra seglingsegenskaper, för de som inte alltid kan ha 200 kilo besättning på kanten känns båten för vek för familjesegling, det är heller ingen nybörjarbåt. Kanske kan erfarna seglare uppskatta de lite nervösa och jolleliknande egenskaperna som kräver ordentlig passning hela tiden.  

Text & foto: Lars Guditz, Tidningen Båtnytt




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...