Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Gäst
Gäst

Test - Arcona 410 VS Dehler 41

ArconaDehler-313x830.jpg För folk som är tända på prestanda är Arcona 410 och Dehler 41 två storfavoriter. Märkenas meritlista gör dem till säsongens snackisar med olika åsikter om stil och potential, vilket är som det ska vara när två drivna varv tar fram var sin snygging för storseglare.

Båtarnas bakgrund är att Arcona Yachts 2010 ville följa upp Arcona 400 från 2001. Stefan Qviberg, mästare på att rita snabba båtar, sattes på uppgiften att ta fram "en lätt, stabil 40-fots vinnare med seglingsupplevelse långt utöver det vanliga".

Dehler Yachts å sin sida fann tiden mogen att ersätta gamla 39:an. Rolf Vrolijk ritade med målet att skapa "En yacht tänkt att sätta nya gränser avseende fartpotential och dynamik".

Att varven pratar prestanda hindrar inte att Arcona 410 och Dehler 41 passar perfekt för semester. Farter på 7-8 knop ger dagsetapper på 60-70 sjömil, de djupa kölarna ger krysskraft i kuling och 40 hästars motorer ger rejäl marschfart och en manöverförmåga på topp.

OBS!Klicka på bilderna för att få dem större.


Vem är snabbast?

Dimensionerna skiljer marginellt, men lägre vikt, mer segel och VPP (diagram med konstruktörernas fartberäkningar) säger att Arcona 410 ska vara snabbare. Men i testen var Dehler 41 snabbare, vilket var en överraskning för alla inblandade. Dock var testbåten i raceversion med 2,50 m köl, kolfibermast och perfekta försegel. Arcona 410 var en standardbåt och tyvärr med utseglad fock.

Med samma standard på båtarna borde resultatet bli som i tabellen. Men sanningen kommer efter ÅF Offshore Race/Gotland Runt 2012, när båtarna körts med taggade trimmare, triggade taktiker och oresonabla rorsmän bakom spakarna.

Beträffande pris skiljer i baspris hela 730 000 kronor till Dehlers fördel. Men en koll visar att Dehler 41 har järnköl, fast propeller och små vinschar som egentligen inte hör hemma på en prestandabåt. Planen är att locka, men också ge fler chans att smaka på Dehlers recept.

Med liknande nivå på utrustningen skiljer priset cirka

500 000 kronor till Dehlers fördel. Det är fortfarande mycket för två båtar av samma kaliber och leder till frågan: Varför denna prisskillnad? Svaret är byggsätt, materialval och inköpspriser.

Khayamahogny, teakdurkar, lösvirkesbyggd och vakuumdäck i Arcona 410 kostar mycket mer än sapelimahogny, laminatdurkar, basinredning, takinnerliner, handupplagt däck i Dehler 41.

Men Arconas Torgny Jansson tvekar ändå inte:

- Vi planerar och producerar med målet att bygga den bästa båten i klassen. Vi använder de bästa metoderna, bästa materialen, bästa utrustningen och all erfarenhet vi samlat på oss under ett långt seglarliv.


Vakuumbyggt

Om inköpspriser säger Dehler: "Genom att utnyttja skalfördelarna i inköp och logistik (hos Hansegruppen) möjliggörs varvets strävan att priset kan hållas mycket attraktivt".

Men hos Arcona menar man att inköpspriser bestäms av varvens soliditet och renommé.

På punkten uppbyggnad har båda vakuuminjicerade skrov, vinylester, riktad glasfiber och massiva förstyvningar i botten. Men Arcona har vakuuminjicerat däck, stålram i botten och laminerade skott medan Dehler har handupplagt däck, glasfiberram och skotten i urtag i taket med flänsar.

Näst efter pris och teknik spelar linjer roll och Arcona 410 och Dehler 41 är riktiga tuffingar med breda däck, smala ruffar, höga riggar, tunna förskepp, feta akterpartier och svagt språng. Arconan är tidlös med sin rektangulära ruff, rutramar i aluminium och raka sargar. Dehlern är trendig med rundade ruffsidor, infällda mörka rutor och fasade sargar.

Även semestertrivseln i dessa två båtar är fin, de rymmer en fembarnsfamilj, de har riktiga pentryn, kartbord i färdriktningen och stora U-soffor i salongen. Arcona 410 har dubbla akterkabiner som standard, i Dehler 41 är det tillägg.

Avgörandet står mellan dyraste mahognyn mot billig, hantverk kontra fabriksfinish. Kvalitetskunniga faller för känslan i Arcona 410. Å andra sidan har Dehler 41 fler inredningsmaterial, färger och layouter att välja mellan.

Och så till slutfrågan: Vem vinner? Förnuftet säger Dehler 41, för 2 525 7864 kronor i extrautrustat skick jämfört med

3 034 170 kronor, eller cirka 500 000 kronor mer för Arconan, är rejäl skillnad för i grunden samma seglingsupplevelse. Men Arcona 410 är speciell, gensvaret i styrningen, inredningen och finishen är fenomenal för en prestandabåt.


IMG_1660.jpgSeglare sugna på prestanda och finish blir bönhörda. Men ytterst ger byggkvaliteten och styrkänslan substansen i båten.



Sportig skönhet

Arcona 410

Ända sedan Arcona 400 kom 2001 har Arcona visat vad man kan. Denna första stora svenska prestandabåt matchade mer kända märken, hade bästa mahognyn och stålram i botten.

Konceptet slog och ledde till Arcona 370, Arcona 460, Arcona 430, som blev European Yacht of the Year 2009, Arcona 340 och nu Arcona 410.

Stamtavlan är fin, men räcker det? För att bli accepterad av kunniga seglare krävs förnyelse. På samma gång behöver sittbrunn och inredning följa tidens trend. Därför är aktern öppen, den har såväl dubbla rattar som dubbla akterkabiner. Dessutom tog upphovsmakarna till fribordshöjden och drog ut kojerna så pass att utrymmena kan mäta sig med byggen från kontinenten.

IMG_1731-313x209.jpgTraditionellt men påkostat med khayamahogny, teakdurkar, vinyltak. Regeltekniskt premieras i dag stabilitet, varför 410 har mer formstyvhet med fylligare akterskepp. Dock är kölen lättare än på tidigare modeller.

Första 410:an kom i sjön i somras och kunde ses på höstens mässor. Den har dock inte kappseglats ännu och hur den klarar konkurrensen återstår att se. SRS-talet har satts till 1,40 mot 1,33 för 400:an, vilket låter fort, men gör det svårt att få en pallplats.

Trend och tradition

L-formad köl är traditionellt, men också resultatet av forskning som visade att mest lyft och minst motstånd kommer med denna form. L-kölen pallar också grundsmällar bättre. Även rodret är åt det konservativa hållet, alltså grundare än kölen för att inte ta skada vid grundstötning.

Men där stannar konservatismen. Riggen är Arconamässigt hög, storseglet är stort och bommen längre än på Dehlern. Nytt är vant i sidan, dubbla rattar, två meters öppning bak och att aktern är extremt bred och utlagd, utan att för den sakens skull ha ett slag i sidan. Trendtänkandet hindrar inte att man har en del traditionella lösningar. Hit hör att storskotet löper ovan däck, inte i kanaler under däck och att all löpande rigg mynnar uppe på rufftaket, inte på sittbrunnssargarna. Förenklat? Jovisst, men säkrare och enklare vid manövrar, menar man på varvet.

Däremot är det trendriktigt med storskotskena på durken, inte uppe mellan bänkarna. Motivet är smidigare kliv, men det blir lätt grus i travaren.


Bred sittbrunn

Den breda sittbrunnen saknar spjärn, ribban i durken är för låg, och inte heller rorsman har bra stöd för fötterna. Den uppfällbara durkklaffen passar inte alla ben. IMG_1719-313x469.jpgFörpiken är så bred och låg att kapten kan rulla ner i kojen.

Sittbänkarna saknar siestalängd, men sargarna är höga med god sitthöjd och dito bredd, som ger fina förutsättningar för umgänge i hamn.

Salongen har imponerande volym, stor durkyta och mycket ljus. Ännu starkare intryck gör finishen, som är nästan som på ett Orustbygge. Massiva hörn, massivträ i fronter, överskåp passade mot däcket, böjlimmade lister, toppad lackfinish, durk i nåtad teak är Arconas särdrag.

Förpiken är ovanligt bekväm med så lågt insteg att en trött gast kan rulla ner på kojen.

Dubbla akterkabiner är standard, akterplacerad toalett likaså. Stolen står tvärs men ganska trångt och fungerar därför hyggligt till sjöss.

Bästa styrningen

Byggtekniskt gäller vakuumskrov, vinylester i hela laminatet, däck och skrov hoplimmade med vinylester samt skotten laminerade runt om. Detta dyra, starka byggsätt är troligtvis den bästa byggmetoden som finns tillgänglig idag.

IMG_1713-2-313x209.jpgKartbordet behövs som "kontor" där skärmen dubblerar som dator och plotter.

Och nu till det allra bästa med Arcona 410 - seglingskänslan. I 6-7 meter per sekund låg båten ljuvligt lätt, men ändå tydligt på rodret. Styrningen löpte lätt och förmedlade perfekt kontakt. Jag kunde blunda, känna trycket, hitta spåret och hålla 7,3-7,5 knop på kryss.

Med 133 kvadrat gennaker uppe såg vi 12,3 knop på plottern och vi testpressade båten på snäv slör. Men då släppte rodret förstås, som ofta i svåra lägen, vilket är vanligt på flesta sportiga båtar. Ändå funderar jag: Hade ett ännu djupare roder gjort någon skillnad?

Samma sak på kryss, i byarna var 410:an som en stor jolle och ville skära upp om vi inte släppte på storskot och vagn ögonaböj. För bättre kontroll behöver kicken dras ner på båda sidor om ruffluckan. Men en option med tyngre köl anser varvet onödigt och refererar till att rätande momentet eller styvheten är samma som på fina 430.Arcona-410-sittbrunn-313x209.jpgÖppen akter, dubbla rattar är lika praktiskt som läsplatta och plotter på vardera sidan i piedestalerna.

På fart och höjd klarar Arconan inte Dehlern. Rullfock kontra racingfock och aluminiummast mot kolfibermast gav olika förutsättningar. Fartberäkningarna säger att Arconan ska vara skarpare.

Betyget blir att i Arcona 410 får seglingslystna ett superbt bygge. Båten är fylld med känsla, temperamentsfull, snabb, välbyggd, har hög finish, är rätt utrustad och lätt att segla snabbt.

Visst släppte rodret i svåra lägen men sådana är sportiga snyggingar.

PLUS

+ Hög finish

+ Förträfflig styrkänsla

+ Rymlig inredning

+ Vakuumbyggd

MINUS

- Bred sittbrunn

- Låga pentrylister

- Små sittbrunnsstuvar

DSC3281.jpgTrendlinjer, bra pris, god byggkvalitet, peppad prestanda. Men prispressen syns invändigt och på utrustningen.



Bantat trendbygge

Dehler 41

Dehlerbåtar har länge toppat resultatlistor och önskelistor hos kunniga seglare. Skälet är hög byggkvalitet och fin exteriörfinish. Som en följd var båtarna länge lite dyrare än konkurrenterna.

Men 2009 tog Hanse över, rationaliserade, bantade på utrustning och utförande samt utnyttjade volyminköp för att sänka priset. Först ut efter denna nya strategi var Dehler 32 2010 och Dehler 41 har samma mål: "En elegant sportcruiser" kallar varvet sin nya godbit. Linjerna är signerade Rolf Vrolijk, vars uppgift var att rita "en yacht, som sätter nya gränser i fartpotential och dynamik och som möter höga krav på komfort och trivsel." Resultatet blev linjemässigt lyckat.

Bred häck

Dehler 41 har modern elegant utstrålning med sina medelhöga fribord, sin låga ruff, rundade ruffsidor, "skuldror" på sargen, raka stäv och bredden dragen ända bak.

Akterskeppet är utlagt som på Vrolijks vinnande proffskörda TP 52:or i Medelhavet. Vilket visar att varvet siktar på att vinna kappseglingar efter respitsystemen ORCi och IRC. De premierar stabilitet, varför Dehler 41 har tyngre köl än forna 41-fotare.

DSC3312-313x208.jpgEnkelt, men funktionellt med sapelimahogny och laminatdurk.

Det nya inslaget är att 41:an vill locka både stor - och semesterseglare. För den sakens skull erbjuder man tre kölar med olika djup, i järn som standard eller bly för kappsegling. Konstruktörens åsikt om minsta motstånd, största rätande moment och bästa lyft ledde fram till att man valt T-köl.

DSC3306-313x208.jpgStor durkbredd och låga sargar men bänkarna är breda och har urtag. Standardmasten är i aluminium, racingriggen i kolfiber. Både fartfrälsta familjeseglare och fullsatsande kappseglare ska kunna få sitt, är tanken. Testbåten var anpassad för det senare, med 2,40 meters blyköl, kolfibermast från Southern Spars och rattar i kolfiber.

Rigghöjden är som på Arcona 410 19,8 meter och även här sitter vanten i sidan för ökad stadga. Dock är segelytan hela tio kvadrat mindre genom kortare bom och kortare förstag. Och eftersom vikten på båten är högre, är potentialen i Dehler 41 inte fullt lika hög, i varje fall inte på papperet och i standardutförande.

Sittbrunnen är högre med lägre sargar än på Arcona 410. Men bänkarna är längre, bredare och har en kant för att sitta på sargen och få

spjärn. Som i Arconan är bredden bra för kappsegling, men inte heller på Dehler 41 kan familjen sitta och få spjärn mot lä, en fotlist på durken behövs.

Bantat utförande

Layouten är konventionell med en toalett, sjöriktigt vinkelpentry, grund U-soffa på styrbord, och längsgående koj mittemot. Masten står i bordets framkant och stör knappast. Men bordet är kort för en 41-fotare. Dessutom är babordskojen kort för att ge plats åt kartbordet. Förpiken är lika bra som på rivalen, men akterkojen kortare och ståhöjden i salongen lägre beroende på de lägre friborden. Toaletten har mer flärd än funktion med stolen tvärs och designhandfat.

Finishen är snygg men i grunden enkel. Dehler använder billig sapelimahogny i inredningen, svarvade och låga kantlister, raka överskåp och fyllnadsmassa i skarvar i stället för passning.

DSC3303-313x208.jpgLöpande riggen är elegant dragen under däcket.

Men det enklare utförandet speglas i baspriset - 730 000 kronor under Arcona 410.

Uppbyggnaden är med vakuum, vinylester och riktade fibrer, men med handlaminerat däck och bas-inredning i moduler för att hålla

nere priset. Bottenramen är i laminat, som pallar lika bra som stål, enligt konstruktören.

Seglingskänslan är gedigen, Dehler 41 är lugn, har tyngd i gången, påtagligt rodertryck och är på gränsen till lovgirig. Styrningen löper lätt och utan svaj. Manöverförmågan är makalös, åtta ton båt girar runt sin egen längd i lågfart. Dehler 41 styrde även när trycket var stort, på snäv slör var båten i full kontroll och gick att pressa ner i kritiska ögonblick. Inte en enda broach hade vi i testen.

Fart och höjd är högre än Arconan - för Dehler 41 i racingversion. Om en 41:a med järnköl och 2,15 meters djup tar Arcona 410 återstår att se. Men över sju knop på kryss är ändå förnämligt.

Betyget blir att stor stabilitet, gedigen gång och full kontroll gör Dehler 41 behaglig att segla men på finishsidan syns prispressen. Å andra sidan är cirka 500 000 kronor lägre pris än för Arconan en rejäl besparing.

PLUS

+ Eleganta linjer

+ Tydligt rodertryck

+ Lågt baspris

+ Olika kölar

MINUS

- Prispressad finish

- Bantad utrustning

- Kort babordskoj



Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...