Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst
Gäst

Test - Anytec 860 spd

Delar du ekonomi med någon som inte är etthundra procent båtfrälst? Då kan du glömma att din partner går med på att köpa en Anytec 860 SPD. För alla som har en nykter syn på båtar, och som inte bara köper båt med hjärtat, ser att den är mer än vad som kan försvaras med förnuft.

Vi har att göra med en styrpulpetbåt för 1 312 000 kronor. Och som hör till det mest kompromisslösa som skådats. För om man, som Anytec-varvet, tillverkar båtar med stor kunskap och till synes utan en tanke på vad det kostar att överdimensionera och ta i från tårna i varje detalj, är det ganska lätt att låna ut sitt verk för test en dag på sjön utan att riskera att få någon allvarlig plump i testprotokollet.

Grunden är att tillverkaren har varit generös när det gäller storleken redan från början. Sedan har man försett båten med säten, aktersoffa, vindruta och allt annat som hör styrpulpetbåtar till. Och gjort det utan att behöva tvinga in saker på varandra. De generösa fria ytorna är en befrielse. Samt det faktum att båten i det närmaste är helt underhållsfri. Man kan ge båten en omgång med en högtryckstvätt emellanåt. Eller så strunta i det.


Mäktig känsla

Vi stävar ut genom Norrtäljeviken och känslan att sitta i det bekväma förarsätet och kontrollera 600 hk fördelade på två utombordare är mäktig. Båten har en inbyggd fartygskänsla i låga farter som är angenäm. Motroterande propellrar gör den kursstabil och det går an att lämna förarsätet under långa stunder för att kvajla upp tampar, stuva fendrar och äga sig åt alla andra göromål.

Därtill går båten i stort sett ljudlöst i krypfart och kakburkskänslan som man brukar få på köpet när man skaffar en aluminiumbåt är långt borta. Det beror främst på ett särdeles gediget nätverk av bottenstockar och stringers som gör skrovet stryktåligt och styvt. Och som ger båten en välsignad pondus när trotsig sjö ska tämjas. Svetsfogar och detaljer som badstege, targabåge och räcken följer också samma oerhört råa och macho­betonade stil och jag undrar om man inte kan lyfta hela båten genom att bara fästa slingen i en enda knap eller ett räcke.

Ute på fritt vatten ger jag gas och låter de båda krutpaketen på akterspegeln skjuta båten igenom planingströskeln. Och se, ögonblicket senare balanserar ekipaget oförskämt lätt på den 23 grader vassa V-bottnen.

Jag finner det lämpligt att halvstå och köra eftersom förar- liksom passagerarstolen är av den typ där den främre delen av siddynan kan fällas upp och bilda en så kallad ståstol. På så sätt kan jag också dämpa motsjön med benmusklerna och skona ryggen.

GPS-en visar stadiga 35 knop och trots att vågorna är meterhöga ter sig färden helt odramatisk. Men än har inte Anytec 860 SPD visat vad den kan. Det är just när man drar på från 35 knop och uppåt som den utmärker sig mest. För då är accelerationen hisnande.


Svår törst

2 x 300 hk räcker till en toppfart på 59,5 knop denna fuktiga försommarmorgon. Och då landar bränsleförbrukningen på 3,34 liter per sjömil vilket förstås är galet högt för alla oss som har en begränsad ekonomi. Och som inte skulle komma på tanken att lägga över en komma tre millar på en öppen styrpulpetbåt. Men den som har råd och som av förståeliga skäl har fallit pladask för detta ekipage kan glädja sig åt att det går att komma undan med en förbrukning på 1,65 liter per sjömil i 33 knop. Men som sagt, i den farten känns båten helt odramatisk och känslan av att ratta en färja är inte långt borta.

I ännu lägre farter - från 20 knop och ner tills man faller igenom planingströskeln drar Anytec 860 påtagligt stora svall. Ett tecken på att det går åt mycket bränsle. Storleken på svallen är som bekant ett direkt mått på hur mycket energi som går åt för att driva ett flytetyg även om vi inte har det svart på vitt den här gången.

Olyckliga omständigheter gjorde att vi bara kunde mäta bränsleförbrukningen i jämna steg från toppfart ned till 2 900 varv per minut.


Krångligt dynsystem

I övrigt är det tuffa detaljer som präglar Anytec 860, till exempel den kraftiga avbärarlisten som gör att man kan trycka in nosen eller sidan ganska bryskt mot en brygga utan att tveka. Och targabågen som kan laddas med finesser som allehanda antenner, strålkastare och radarreflektorer som den typiske köparen anser hör till livets nödtorft. Vidare är de stora fria ytorna, såväl framför som bakom styrpulpeten, omsorgsfullt halkmönstrade och alla fotsteg och tofter är klädda med ett gummiliknande material. Också det för att ingen ska riskera att slå på baken.

Oavsett vad man studerar ombord är alla detaljer och finesser i en rå och oborstad stil. Vilket förstås är fullt medvetet utfört. Man ska kunna slänga igen luckor till stuvfack och dörrar med handflatan. Inte finlira med pincettgrepp.

Stuvfacken är för övrigt många och rymliga.

Som passagerare sitter man naturligtvis bäst i stolen bredvid föraren. Men att färdas i aktersoffan går också an om man stänger dörren mellan pulpeterna som vindskydd. Om man sedan förser soffan med de tillhörande dynorna så blir det riktigt bekvämt. Men sitt- och ryggdynorna är många och inte helt lätta att få på plats så det är knappt att det låter sig göras på en kafferast.

Totalt sett är Anytech 860 definitivt en båt som sticker ut från mängden. Och den seriösa spekulanten köper inte båten för att han, jag vågar påstå att det är en han, behöver de stora lastytorna, den höga toppfarten och alla de 600 hästkrafterna. Han köper den för att båten "talar direkt till honom och för att han är kär".

Och galen.


PLUS

+ Utseendet

+ Köregenskaperna

+ Accet

+ Lastytorna

+ Underhållsfri


MINUS

- Dyr

- Högljudd bogpropeller

- Krånglig dynsats


ZE5N8768.jpg

Stort, vattentätt stuvfack för dynor och fendrar.


IMG_6189.jpg

Vinklat stöd för fötterna, stor plotter, djupt skålad stol, bra sikt. Det mesta är rätt och känslan att kontrollera 600 hk med det dubbla gasreglaget är mäktig.


ZE5N8809.jpg

U-soffan i aktern är bekväm när man väl har fått alla dynorna på plats. Under soffan finns massor av stuvutrymme.


ZE5N8785.jpg

Parhästarna i aktern ger en toppfart på nästan 60 knop.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...