Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst
Gäst

Terminologi ombord - short block/long block

Nya prylar åtföljs alltid av nya ord och förkortningar. Somliga är så logiska att de sällan behöver någon förklaring. Andra blir rent omöjliga att tolka för den oinvigde. Inom vissa teknikområden talas ett fikonspråk som kan behöva en begriplig översättning. Vi förklarar här några vanliga begrepp du kan råka ut för och bör förstå.

Dessa två termer vill man oftast inte komma i kontakt med. Varför? Det är benämningen på ersättningsmotorer. Denna obekväma bekantskap kan vara resultatet av till exempel ett sönderfruset motorblock, brusten vevaxel eller någon annan typ av haveri där reparationskostnaden inte är försvarbar. Vi ska reda ut vad »short« respektive »long« står för. I båda fallen handlar det om själva motorblocket. I ett Short block ingår allt under topplockspackningen och över oljetråget. Block, vevaxel, vevstakar och kolvar. Ett Long block inkluderar även kompletta topplock med ventiler, kamaxlar, kamaxeldrivning. Kringutrustning såsom generator, startmotor, förgasare och marinkonvertering ingår aldrig. Då talar man om kompletta motorer. Short och Long blocks är således ersättningsmotorer när man har den gamla att plocka kringutrustningen från. Förutsatt att kyllimpor, bockhorn och övrigt är i bra skick, kan det vara en bra affär. Priserna varierar naturligtvis mellan fabrikat och motorstorlekar, men låt oss titta på ett exempel. Priserna gäller GM:s 350 cui V8:a på 5,7 liter. Short block kostar cirka 20 000 kronor, ett Long block närmare 35 000 och en komplett motor strax under 100 000.

 

TEXT OCH ILLUSTRATION: ANDERS JELVING




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...