Mannen bakom Aquador, Sakari Mattila, har ritat en Targakopia som ska tillverkas i tre modeller , 25, 28 och 32 fot långa. Först ut är 25:an som kommer till den flytande mässan i Stockholm. Sakari Mattila är en begåvad herre som kan få till snitsiga, eleganta linjer utan krusiduller. Han lyckades bra med Aquadorserien, som han sålde till Bella efter ett misslyckat äventyr på Irland. Paragon, som Targakopian döpts till, har lika eleganta linjer, men ännu intressantare är linjerna under vattenlinjen, även de signerade Sakari Mattila. Dryga 26,9 grader djupt V vid akterspegeln skvallrar om hög fartpotential och mjuk gång (Targa 25 har 17, Nordstar har 26 och Askeladden 805 har 18 grader). Med Volvo Pentas D4:a på 260 hästar gör den 35 knop. Men den är för klen, menar produktionschefen på Paragon Janne Viitala. Pentas D4 på 300 hästar är den perfekta motorn för skrovet. Han vill inte spekulera om toppfart, men 40 knop är ingen dålig gissning.
Möbleringen inomhus är väl genomtänkt med dörr ut till akterdäck. I den lilla salongen finns hyggligt med sittplatser för färd och föda. Pentry om babord. I förpiken finns en V-koj med stuv och en vattentoa under kojerna.
Paragon (som för övrigt betyder »förebild « och ger 16 800 träffar på Google) är ett nystartat varv i Larsmo i Österbotten, där svenskan är förstaspråket och båtbyggartraditionen förs vidare av varv som Nautor och Baltic. Paragon 25 har måtten 8,10x2,90 meter. Vikt 2,9 ton. Pris med D4 på 260 hästar, 975 000 kronor. Paragon Yachts +358 440 668 765.
Text: Lasse Genberg
Foto: Arkiv
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu