Hon har den bredaste häck jag någonsin sett på en båt i denna storlek, men är riktigt pigg under segel. Och i sittbrunnen på Tango 30 kan man bjuda upp till dans!
Tango 30 är en udda båt, inte tu tal om det. Men en väldigt trevlig udda båt! Den gigantiska sittbrunnen, större än på någon annan 30-fotare, ger hela båten en karaktär som är annorlunda än vad man som seglare är van vid. Sittbrunnen är mycket lättarbetad, med det mesta inom räckhåll även för en ensamseglare. Rorsman kommer så långt ut på sidorna att överblicken framåt blir alldeles enastående, och att se tell-tales i genuan är inga som helst problem. Det märker jag direkt när vi stävar ut från båtens hemmahamn i Åva, vid Tyresta Nationalpark söder om Stockholm.SÄREGEN RORKULT
Ett - trots allt - problem med den stora sittbrunnen är att avståndet från bänkarna till ett eventuellt bord i mitten blir stort, så det är svårt att sitta och äta här. Det finns inte någon sprayhood som skyddar mot väder och vind, men däremot ett bomkapell som kan användas i hamn eller i nödfall vid motorgång i svag vind. Sittbrunnsbänkarna är två meter långa och något svängda, och duger gott för en siesta. Tack vare skönt rundade kanter sitter man bekvämt, utom möjligen i framkant där ryggstödet är väl upprätt. Akterpulpiten är delad i två "utgångar" varav den på styrbordssidan har ett litet trappsteg ner till den utfällbara badstegen. Mellan utgångarna kommer hjärtstocken (med självjusterande lager) upp och ansluter till den lite säreget utformade rostfria rorkulten, nästan lika bred som den är lång. Själva roderbladet sitter långt bak och känslan av att det sticker ut bakom båten visar sig vid en koll på ritningen vara korrekt.KVICK I VÄNDNINGARNA
Förpulpiten känns något svajig och inte alls så stabil som man skulle önska. Stuvutrymmet i fören har i alla fall gott om plats för fendrar och annat skrymmande. Även i aktern fi nns ett par rymliga stuvfack, vilket man kan tacka båtens bredd för. På 9/10-riggen från polska Mast (tillverkar 900 riggar per år) finns Harkenrulle för genuan och storsegel med genomgående lattor. Narwalsegel är standard. Segelytan med storsegel och genua är nästan 57 kvadratmeter, och det märks direkt när vi möter 6-7 m/s ute på Jungfrufjärden. Tango 30 är vindkänslig på bidevind och det stora rodret till trots lovar hon upp och tappar greppet. Här gäller det att reva storen eller byta till mindre försegel i tid. Om man inte har ett gäng stadiga gubbar att sätta på railen istället, för då kan det förstås bli åka av... När vi seglar fram och tillbaka framför fotografen som satts av i gummijollen, så upptäcker jag hur pigg och accelerationssnabb Tango 30 är, och kvick i vändningarna - oavsett om det sker med eller mot vinden.TRADITIONELL INTERIÖR
Lika annorlunda och utmanande som Tango 30 är på utsidan, lika traditionell känns hon interiört. Nedanför ruffluckan påminner hon om vilken 80-talsbåt som helst, och planlösningen är inte heller revolutionerande. Visst, akterkabinerna sticker förstås ut - vilken 30-fotare kan ståta med dubbla sådana? - men de är å andra sidan i minsta laget för två vuxna med sina 117 cm kojbredd. Och entrén till babords kabin är bara 40 cm bred, så där gäller det att dra in magen vid passage. Väl inne har jag med mina 178 cm ståhöjd lätt böjd nacke. Två öppningsbara ventiler i varje akterkabin sörjer för ljus och ventilation. Den längsgående inplastade hyllan, ett litet skåp och grund stuv under kojen är de enda förvaringsutrymmena. Även på toaletten kan jag stå upp med lätt böjt huvud. Själva stolen är placerad i 45 graders vinkel mot långskeppslinjen och här fi nns ett stort ljusinsläpp genom öppningsbar ventil. Kvällstid tänds tre separata halogenlampor. Sjöställsgarderoben är odränerad,(!) men det fi nns dusch med avloppspump under plastdurken. Holdingtanken är rostfri och har utsugsavlopp.INGET NAVIGATIONSBORD
I det L-formade pentryt på styrbordssidan finns gasspis med dubbla lågor och ugn, samt en enkel ho med tryckvatten från 200 liters färskvattentank och kompletterande sjövattenpump. Ståhöjd på 1,80 meter. Sopskåp och kylfack är rymliga, och det fi nns fl era lådor att lägga köksgeråd i. Salongen är rymlig tack vare båtens bredd (3,41 m på bredaste stället och 70 cm mindre i vattenlinjen), så sex personer har fi n plats att sitta och äta vid det uppfällbara bordet. Babordssoffan är 150 cm lång med 43 cm sittdjup och stuv undertill och bakom ryggstöden. På motstående sida är navigationsbordet slopat på just den här båten, så där är soffan 180 cm. Elpanelen finns lättåtkomlig strax ovanför. En rejäl rostfri maststötta i framkant av bordet stör inte lika mycket som att förpiksdörren saknar uppställningsmekanism; krok, magnet eller liknande. Och så saknas grabbräcken att hålla i vid sjögång - istället får man förlita sig på kantlister, bord, maststötta och vantinfästningar som är stadiga.DETALJFINISHEN KUNDE VARIT BÄTTRE
Förpiken har en bädd som är 225 cm lång med iläggsskivan på plats, men med ganska spetsig fotdel som gör att två vuxna förmodligen kommer att sparka en del på varandra. Snygg trägarnering på skrovsidorna och två längsgående hyllor, liksom en stor garderob på styrbordssidan och en något mindre på babordssidan. Ljusinsläpp genom en stor lucka, som givetvis också kan öppnas för ventilation. Vattentanken stjäl en del utrymme under kojen, men det finns plats kvar för prylar och personlig utrustning också. Skottet är laminerat fast i skrovsidorna, men det döljs av trälister. Detaljfinishen och utförandet kunde vara bättre, och ligger långt från både Orustvarv och masstillverkning. Sprickor som lyser svarta i vita gelcoatskarvar, lackskador i träet som bättrats med för grovt sandpapper och lack med annan lyster, är liksom plywooddurkar som inte passar helt och hållet, exempel på detta.STRULIGT VARV
Tango 30 importerades tidigare av Kabat Segel & Båt i Henån, och kostade då runt 650 000 kronor, men för närvarande fi nns ingen representant i Sverige: - Båten är kanonfin, men jag blev bränd efter att leveranstiderna och servicen från varvet inte höll den nivå som jag ville erbjuda mina kunder, konstaterar Piotr Kabat och hänvisar till danska Sense-Boat i Herning. Alltså - uppskattar du seglingsegenskaper och goda utrymmen och kan stå ut med lite brister i finish och lång väntan på båten, då kan Tango 30 vara något för dig.
TANGO 30
Längd 9,5 m
Bredd 3,41 m
Ståhöjd 1,85 m
Djup 1,7 m
Vikt 3 700 kg
Kölvikt 1 150 kg
Motor Yanmar 21 hk
Storsegel 27,5 kvm
Genua 29,2 kvm
Spinnaker 75 kvm
Gennaker 65 kvm
CE-klass A
Design Andrzej Skrzat
Pris cirka 650 000 kr
Närmaste återförsäljare: Sense Boat
Varvet: Tango Yachts
TEXT: JOAKIM HERMANSSON
FOTO: EMMA GLAUMANN
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu