RODD. Om du inte lyckats bli av med de där extrakilona du lade på dig under jul- och nyårshelgerna kan rodd vara lösningen. Det sägs vara en av de effektivaste träningsformerna för att komma tillrätta med både flåset och figuren. Speciellt om båten är försedd med slide, det vill säga en glidskena för stjärten, och utriggare för årorna.
Det menar bland andra "Sveriges Mister Rodd", Wim Kotzé, som på Scandinavian Boat Show i november presenterade sin senaste modell, VagaBond 4,6 Touring Row Boat.
- Jag avskyr att gå på gym, men jag älskar att vara på vattnet. Med slidebanan ligger 65 procent av årtagen i benkraften, 95 procent av kroppens alla muskler motionerar när man ror, så du får den optimala träningen. Hela kroppen arbetar i ett linjärt moment, ingen sneddragning, inget slitage. Det är ganska bra för oss som kommit över 40 och fått lite extra pondus. Wim Kotzé kommer från Sydafrika och har mest seglat jolle och offshore.
- Så egentligen är jag seglare. Jag flyttade till Sverige 1986 och träffade en kille på en fest som berättade att varje år den 1 juli rodde han sin farfars gamla eka från Långholmen i Stockholm till Vaxholm och ut till alla sina kompisar i skärgården, det tog honom precis tio dagar. Jag tyckte det var ett rofyllt sätt att starta en semester på.
Wim Kotzé reste mycket och testade olika båtar och hittade ett märke i USA som han började ta in. Sedan har han utvecklat egna båtar.
- I Skandinavien behöver vi båtar som klarar krabb sjö, och då måste man ha en båt som inte överskrider 4,7- 4,8 meter max, då rider man över vågorna och sticker inte igenom dem. Med en kortare båt får man inget glid.
- Med den här kan du ro i vilket väder som helst, nästan vilken årstid som helst. Den är osänkbar på grund av tre lufttäta stuvfack med vattentäta luckor. Den är självlänsande, med en passiv läns i sittbrunnen och en traditionell sugläns som gör att man slipper sitta med fötterna i vatten. Sittbrunnen rymmer inte mer än 70 liter vatten, så kommer en våg är den snabbt länsad. En miljövänlig farkost för riktiga äventyrare eller ett träningsverktyg för kräsna motionärer. Vagabond 4,6 Touring Row Boat är 4,71 m lång, 1,15 m bred utan riggers, 1,67 m bred med riggers och har en totalvikt om 48 kg. Båten har 3 meter långa utriggade skulleråror i kolfi ber samt rullsäte. Båten är förberedd med ett kassettsystem där man till exempel kan lägga till ett elförsörjningspaket med solceller, ackumulator samt laddningscentral för navigationsutrustning, mobiltelefon m m. Båten transporteras enkelt med vanliga lasthållare på biltaket. Pris från 45 000 kr. Info row.nu
Läs mer om rodd och roddentusiasten Anders Wånell på sidan 94.
Text: Åsa Bonthelius Foto: Stini Persson/Artini.se
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu