Testvåren ser ut att bli en av de bästa på länge med många spännande båtnyheter. Vi vill ha din feedback på vad vi ska testa. Men först måste isen smälta.
Tyvärr står vi inför ett jätteproblem, vilket kan verka löjligt när du sitter på en uteservering, läppjar en öl i 20-gradig värme och läser den här artikeln. Det finns massor av häftiga båtar som kommit under våren, men inget vatten att köra dem på.
Varje höst planerar vi noggrant för att vi ska klara av att fylla tidningen med bra tester under vintern och vi lägger mycket krut på att publicera bra och relevanta tester kring mässtider - då de flestas båtintresse vaknar till liv. Det betyder att vi måste ligga på båtbranschen som iglar tidigt på hösten för att få tillgång till båtarna långt innan de lanseras. Annars står vi där med brallorna nere.
Ofta lyckas vi klämma in några resor under året där det finns isfritt vatten så att vi kan köra en spännande nyhet. I år går förtjänstmedaljen till Mikael Mahlberg som drog i väg till Ödeshög vid Vättern i januari för att köra HR 530CC i en liten vik som tillfälligt blivit isfri. När han försökte lägga ett test i Ödeshög i mars var viken istäckt (vilket inte skulle ha stoppat pimpelfanatikern Mahlberg).
Nu lägger vi allt vårt hopp till Västkusten eftersom det i Stockholm är 55 centimeter tjock is ända ut till Sandhamn. På vår agenda står nu en hel hoper jänkarbåtar, bland andra Stingray, Regal, Sea Ray och Cobalt. Vi längtar också efter att få sätta tänderna i snygga nyheter som Micore 570 CC och 630 CC. Micore har gått som tåget och de har skapat en design som lockar många. Ryktet går också att skroven är goda men det återstår att se.
Anytec har lanserat sin 860 SPD med dubbla 300-hästare, vilket är en over the top-båt som hittar få köpare men lockar många läsare. Ruptech 32 lirar i samma division och det mest spännande med den båten är skrovet, som finslipats på Ocke Mannerfelts Batboat 28 under många år. Tyvärr ligger Ruptech på ostkusten, så det lär dröja ett tag innan vi får tremiljonersbygget i vattnet för ett test.
När vi ändå är inne på ouppnåeliga båtar. Delta 54, som gjorde succé på båtmässan i november, var ett hett villebråd för oss, men tyvärr försvann båten över till Estland för att övervintra på varvet där hon byggdes. Nu är det snart dags att se henne i Sverige igen! På Stockholmsmässan stötte vi på Blesserbåtar, ett Polenbygge som pressar priserna hårdare än någon annan just nu. Vi har även siktet på nya Sea Star 20, en framtida fiskefavorit, som vi siktar på att köra så snart det finns en vik utan is i Sverige.
Häromdagen fick jag ett mycket intressant samtal från en läsare. Han läste artikeln om Aquador 22 HT som vi publicerade i nr 9-2010, där vi skrev mycket om konkurrenten MV 6600 - som Aquador modellerat sin 22 HT efter. Han efterlyste nu ett test av MV 6600 för att kunna se skillnaden båtarna emellan. Självklart ska vi göra det.
Till nästa nummer gör vi en chansning. I ladorna har vi riktigt spännande båtar som högteknologibygget Masmar 47,
fiskestugan Jeanneau Merlin 6 och sjöstridsvagnen Arronet 27. Vår chansning är Micore, inte för att det saknas båtar, utan för att isen fortfarande ligger tjock. Men på vår testplats på västkusten ska en båt nu bryta en ränna och om vi har tur blåser det rätt vindar så att isen snabbt smälter. Annars får vi väl göra Allt om isfiske, med Mikael Mahlberg som redaktör.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu