1929 fick konstruktören Ruben Östlund i uppdrag att rita en racerbåt som skulle skulle slå alla befintliga fartrekord till sjöss och erövra titeln "Världens snabbaste båt". Men börskraschen på Wall Street 1929 och den följande Kreuger-kraschen kom emellan. Men nu, 83 år senare, byggs Sverige som båten heter.
Beställare är två fartglada Stockholmare som ser det som en utmaning att förverkliga den gamla drömmen om en riktig svensk rekordbåt med fartresurser upp mot 100 knop. Båten var från början tänkt med två Packard V12-motorer på 1000 hk/st, men kommer nu vara utrustad med två Rolls Royce Meteor-motorer på totalt drygt 2000 hk.
"Detta är det absolut roligaste vi någonsin byggt", säger Christer Johansson på varvet Johansson & Son som bygger henne. "Men vi lever ju så kort tid, så det gäller ju att passa på att leva ordentligt". Båten kommer att premiärvisas i Museihusets monter ÖH:03 på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 2-11 mars. Välkommen till årets mest spektakulära båtbygge.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu