Sveriges första hybridbåt provas nu i vattnen utanför Stenungsund. Jens 28 ska bli en knappt nio meter lång hyttbåt, som bygger på både gamla och nya idéer.
- Vi ville kombinera Petterssonbåtens lättdrivna skrov med ett modernt miljötänk, säger Jens Östman som har ritat Jens 28 ihop med kollegan Peter Norlin. De båda har ett förflutet som segelbåtskonstruktörer på Sweden Yachts.
Jens 28 är liksom många Petterssonbåtar designad att gå i 10-14 knop och då dra minimalt med bränsle, en halv liter per distans. Planingströskeln är obefintlig, vilket gör att skrovet går plant från noll ända upp till toppfarten 18 knop.
Hybridmotorn är en vanlig Volvo Penta D2-75 på S-drev som kopplats ihop med en elmotor. I lägre farter, i till exempel en hamn eller kanal, driver elmotorn båten, medan dieseln tar över i högre farter och samtidigt laddar batterierna. I fyra knop klarar batterierna sex-sju timmars drift.
Än så länge har provturerna skett med en öppen prototyp, men till sommaren räknar konstruktörerna med att den serietillverkade hyttbåten ska finnas på marknaden. Den blir knappt nio meter lång, drygt två och en halv meter bred och har två fullängdskojer i styrhytten. En fullutrustad hybrid-hyttbåt kommer att kosta cirka en miljon kronor. till jens28
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu